BSR steg 2 + filter.

Audi_allroad
11 maj 2018 · 79 Inlägg

Har en Audi A4 allroad 2.0tdi 2011 med BSR  steg 2  + sportluftfilter  där motorlampan lysser. Bilen går som den ska  men som sagt lysser. Ställer jag om den till original så släcks lampan på en gång.

Så frågan blir:

Har någon haft likadant fel?

Kan de va fel på mjukvaran hos BSR eller kan det vara något med bilen ?

Är de något jag bör tänka på om jag åker och felsöker bilen tex säga den är eller vart chippad?

Bromsar ( bromsskiva,  bromskloss) eller koppling kan väll inte ge felkoder så motorlampan lysser?.


För ett litet tag sedan hade jag problem när jag skulle synka ppc till datan, när jag koppla in ppc till bilen ville den inte ladda upp steg 1 utan ville synkas med datan, men det gick inte. Men de problemet är borta nu för nu kan den synkas till bil och data.

(service due) lysser och så men tycker ju nästan att det inte har nån betydelse

Y169
11 maj 2018 · 67 Inlägg

Kontakta BSR!

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
amazinjoey
11 maj 2018 · 1 139 Inlägg

Läs ut felkoden...

Evildan
11 maj 2018 ·

TS: Avlägsna BSR-mjukvaran och återställ bilen till original.

Trådläsare: Stoppa inte i sådant där eftermarknadsmjukvarutrams, det skapar alldeles för ofta mer problem än nöje.

Audi_allroad
13 maj 2018 · 79 Inlägg

Har återställt bilen efter jag skapade tråden och nu lysser den även fast bilen är original.

BSR har att man kan läsa av diagnosfunktion genom ppc'n kan man lita på deras eller någon ni rekommendera?

Om jag åker till Audi kan de inte se att bilen haft en annan mjukvara?

Audi_allroad
13 maj 2018 · 79 Inlägg

Y169 skrev:
Kontakta BSR!

Man får inte mycket till svar när man kontaktar dom genom support mail, när man ringer säger dom att jag ska kontakta support genom hemsidan,

Audi_allroad
13 maj 2018 · 79 Inlägg

Vad är det för delar i bilen jag bör kontrollera efter en trimning,?

Alltså förstärka tex koppling , bromsar osv. Vilka delar tar mest stryk av det hära?  Jag har köpt ett sportluftfilter i bilen kan de va den som gör att lampan lysser?

Y169
13 maj 2018 · 67 Inlägg

Audi_allroad skrev:
Vad är det för delar i bilen jag bör kontrollera efter en trimning,?

Alltså förstärka tex koppling , bromsar osv. Vilka delar tar mest stryk av det hära?  Jag har köpt ett sportluftfilter i bilen kan de va den som gör att lampan lysser?

Koppling o bromsar räcker en bra bit innan du behöver se över sånt.. kör du däremot rally med bilen så kanske andra bromsbelägg är nåt o se över, kopplingen orkar om den är fräsch o du växlar som en  civiliserad förare haha smile borde inte vara luftfiltret.

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Audi_allroad
13 maj 2018 · 79 Inlägg

BSR har att man kan läsa av diagnosfunktion genom ppc'n kan man lita på deras eller någon ni rekommendera?

Om jag åker till Audi kan de inte se att bilen haft en annan mjukvara?

Soulman
13 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Audi_allroad skrev:
BSR har att man kan läsa av diagnosfunktion genom ppc'n kan man lita på deras eller någon ni rekommendera?

Om jag åker till Audi kan de inte se att bilen haft en annan mjukvara?

Ingen anin om vad ppc enheten klarar av men testa när du ändå har den. Börja med att läsa ur och skriv här vad du får för felkoder. Hittar du inga behöver du ta hjälp av någon med riktiga grejer. En tänd lampa har garanterat en felkod bakom.

Den verkstad som vill ta reda på vad som är gjort med bilen kan alltid göra det. I motorstyrdonet finns en flashräknare. Varje gång du laddar upp programmet eller byter till original tickar räknaren. Det kan sedan jämföras med hur många gånger Audi själva uppgraderat mjukvara pga t.ex fabriksuppdateringar.

Nu har ju du en 2011 och därmed ingen fabriksgaranti så de struntar fullkomligt vad du gör med din bil. Däremot har ditt försäkringsbolag garanterat synpunkter, som att din vagnskada inte gäller.

Senast redigerat av Soulman (13 maj 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Audi_allroad
13 maj 2018 · 79 Inlägg

Soulman skrev:

Audi_allroad skrev:
BSR har att man kan läsa av diagnosfunktion genom ppc'n kan man lita på deras eller någon ni rekommendera?

Om jag åker till Audi kan de inte se att bilen haft en annan mjukvara?

Ingen anin om vad ppc enheten klarar av men testa när du ändå har den.

Har den inte direkt, man kan köpa till den gör 500 :- på deras hemsida

Soulman
13 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Audi_allroad skrev:

Soulman skrev:

Audi_allroad skrev:
BSR har att man kan läsa av diagnosfunktion genom ppc'n kan man lita på deras eller någon ni rekommendera?

Om jag åker till Audi kan de inte se att bilen haft en annan mjukvara?

Ingen anin om vad ppc enheten klarar av men testa när du ändå har den.

Har den inte direkt, man kan köpa till den gör 500 :- på deras hemsida

Då frågar du dem vad den kan läsa ut. Klarar den inte jobbet köper du inte eller ser till att du kan lämna tillbaka den och få pengarna åter.

Alternativt frågar du runt om någon kan hjälpa dig läsa ur felkoderna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Audi_allroad
15 maj 2018 · 79 Inlägg

P2454 - Generisk:

Typ:    Drivaggregat - Kontroll av extrautsläpp - ISO / SAE kontrollerad

Beskrivning:
Dieselpartikelfilter Tryckgivare "A" Circuit Low

Säger de här er nått?

Senast redigerat av Audi_allroad (15 maj 2018)

amazinjoey
15 maj 2018 · 1 139 Inlägg

Audi_allroad skrev:
P2454 - Generisk:

Typ:    Drivaggregat - Kontroll av extrautsläpp - ISO / SAE kontrollerad

Beskrivning:
Dieselpartikelfilter Tryckgivare "A" Circuit Low

Säger de här er nått?

Sensor för DPF...Tror det är bäst att du kör en otrimmad bil ifall du saknar kunskapen att googla en felkod...

Audi_allroad
15 maj 2018 · 79 Inlägg

amazinjoey skrev:

Audi_allroad skrev:
P2454 - Generisk:

Typ:    Drivaggregat - Kontroll av extrautsläpp - ISO / SAE kontrollerad

Beskrivning:
Dieselpartikelfilter Tryckgivare "A" Circuit Low

Säger de här er nått?

Sensor för DPF...Tror det är bäst att du kör en otrimmad bil ifall du saknar kunskapen att googla en felkod...

Jo jag fatta att det är en sensor. Men kan trimmet orsakat detta?

Soulman
15 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Audi_allroad skrev:

amazinjoey skrev:

Audi_allroad skrev:
P2454 - Generisk:

Typ:    Drivaggregat - Kontroll av extrautsläpp - ISO / SAE kontrollerad

Beskrivning:
Dieselpartikelfilter Tryckgivare "A" Circuit Low

Säger de här er nått?

Sensor för DPF...Tror det är bäst att du kör en otrimmad bil ifall du saknar kunskapen att googla en felkod...

Jo jag fatta att det är en sensor. Men kan trimmet orsakat detta?

Behöver inte vara så. Finns lite slangar till den också. Hur långt har bilen gått?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Audi_allroad
15 maj 2018 · 79 Inlägg

Soulman skrev:

Audi_allroad skrev:

amazinjoey skrev:

Sensor för DPF...Tror det är bäst att du kör en otrimmad bil ifall du saknar kunskapen att googla en felkod...

Jo jag fatta att det är en sensor. Men kan trimmet orsakat detta?

Behöver inte vara så. Finns lite slangar till den också. Hur långt har bilen gått?

12000 mil

Soulman
15 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Audi_allroad skrev:

Soulman skrev:

Audi_allroad skrev:

Jo jag fatta att det är en sensor. Men kan trimmet orsakat detta?

Behöver inte vara så. Finns lite slangar till den också. Hur långt har bilen gått?

12000 mil

Det enkla svaret här är som vanligt felsökning. Det underlättar betydligt med ett vettigt diagnosverktyg som kan läsa av trycken i sensorn för att se om de är rimliga. Byter man sensor behöver den också kalibreras mot ECU.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Audi_allroad
15 maj 2018 · 79 Inlägg

Soulman skrev:

Audi_allroad skrev:

Soulman skrev:

Behöver inte vara så. Finns lite slangar till den också. Hur långt har bilen gått?

12000 mil

Det enkla svaret här är som vanligt felsökning. Det underlättar betydligt med ett vettigt diagnosverktyg som kan läsa av trycken i sensorn för att se om de är rimliga. Byter man sensor behöver den också kalibreras mot ECU.

A har bokar tid om 3 dagar för felsökning, har kanske tur o får de igenom med garanti på bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang