Hastighetsmätaren och trippmätaren slocknar/ ABS lampan lyser Volvo v70 2.4 140hk år 2006

kjell_jr
11 maj 2018 · 28 Inlägg

Hej hej! har precis fått instrumentering att spöka, hastighetsmätaren gick ner till 0 km/h och tripp-mätaren slocknade. ABS lampan tändes samt så kom felmeddelandet bromsfel stanna bilen snarast upp. Värt att nämna är att detta bara dök upp och farsvann lika fort lite då och då när man körde, och försvann lika fort igen och allting fungerade sedan igen. Dock nu efter ett par dagar hänger de kvar permanent. Kollat nivån till bromsvätskan och den är inget fel på. Är det nån ABS sensorn som spökar eller nått annat? Kan man felsöka eller se vilken sensor om så är fallet som spökar, så man slipper riva bort alla? Bilen ifråga är en Volvo V70 år 2006, 2.4 140hk som rullat en bit över 20000 mil. Mkt tacksam för tips och idéer på detta.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag gissar på datormodul som är gemensam för dessa fel om allt kom samtidigt.
Knacka lite försiktigt och se om det blir någon reaktion..
Isåfall ksnske någon lödning släppt inuti..
Men mät gärna vad du har för spänning över batteriet med motorn igång, ska vara 13,5-14,5 och med  motorn avstängd runt 12,5 volt.

Senast redigerat av chanstagarn (11 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
siiimooon Påstängd
11 maj 2018 · 1 194 Inlägg

Absgivare eller krans som är dålig i fram, har fått liknande symptom när något av det felat.

Ottosson_V
18 maj 2018 · 98 Inlägg

Det råkar inte vara så att dina lyktor slocknar samtidigt?

Det KAN innebära att startlåset på bilen har börjat glappa!

Jag säger inte att det är så, men jag hade ett snarlikt symtom med min S80, och det vart till och byta startlås !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang