Passat 1.8T -05 Dog under färd.

Ludde4008
17 maj 2018 · 4 Inlägg

Tja, var ut och körde sambons Passat här för några dagar sen, låg i 70km/h ca och så bara dog den. De vart ingen smäll eller så den bara dog. Precis innan jag stannade så tändes Batteri lampan. Bogserade hem den till svärfar och försökte kolla lite. Försöker man starta så "winer" den bara, inte de här "vanliga" ljudet från startmotorn. Då tänkte vi att startmotorn kanske hade pajjat? (Förklarar dock inte varför den bara dog)
Men då försökte vi rulla igång den men utan resultat. Ser då att bilen rullar även fast vi har växel i, hjulen rullade hur lätt som helst med vilken växel som helst.

Kamremmen ser fin ut iallafall. Dock så snurrar det inte men däremot gör fläkten de när man försöker starta.

Besiktade bilen utan några problem, fick en bra att veta. Kamaxellägegivare. Dock har bilen gått som en klocka ändå!

Någon som har någon ide på vad de kan vara?

Mvh: Ludde

Bmsone Reservdelsnisse
17 maj 2018 · 183 Inlägg

Snurrar inte kamremmen när startmotorn körs? Då lär nedre kilbulten gått så kamdrevet på veven är löst eller så har den slagit i ventiler och rensat kamremmen på veven. Hur som helst så verkar toppen vara skrot då den går lätt att rulla med växel i = komplös. Bara riva och kolla....

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Ludde4008
17 maj 2018 · 4 Inlägg

bmsone skrev:
Snurrar inte kamremmen när startmotorn körs? Då lär nedre kilbulten gått så kamdrevet på veven är löst eller så har den slagit i ventiler och rensat kamremmen på veven. Hur som helst så verkar toppen vara skrot då den går lätt att rulla med växel i = komplös. Bara riva och kolla....

Tack så mycket för svar. Då har jag nånting jag kan börja kolla på iallafall! Är de svårt att byta kilbulten? Måste jag av med hela motorn?

uhlin
17 maj 2018 · 2 834 Inlägg

Ludde4008 skrev:

bmsone skrev:
Snurrar inte kamremmen när startmotorn körs? Då lär nedre kilbulten gått så kamdrevet på veven är löst eller så har den slagit i ventiler och rensat kamremmen på veven. Hur som helst så verkar toppen vara skrot då den går lätt att rulla med växel i = komplös. Bara riva och kolla....

Tack så mycket för svar. Då har jag nånting jag kan börja kolla på iallafall! Är de svårt att byta kilbulten? Måste jag av med hela motorn?

Om inte kamremmen snurrar då du kör startmotorn lär du byta mer än kilbulten.

Ventiler som är skrot. Isåfall bort med topplocket och kolla, ev. Planing av topp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang