5394
Sök

(Saab 9-3 -06 SS) Bromsproblem trots nybesiktning

2 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
Hej,
Jag köpte min första bil för några dagar sedan – samma dag som den besiktigades, och när jag är ute och kör lite senare på kvällen hör jag plötsligt ett konstigt ljud från vad som låter som höger framhjul. Det är ett litet klickande / klonkande ljud som ”går i takt” och när jag trycker ner bromsen lite blir det markant högre. Bromsarna fungerar som de ska (och inga anmärkningar på besiktningen, dock 2,2kN höger fram och 3,0kN vänster fram) men det är ju något som har hänt. Fälgen blir markant varmare än de andra och ljudet verkar bara uppstå efter en stunds körning (säg 5-10min+), precis vid start hörs ingenting.

Anledningen jag frågar är för att dubbelkolla vad som kan vara problem innan jag i blindo börjar montera av däck och liknande. Efter lite undersökande på nätet är min gissning att det rör sig om utslitna bromsbelägg, vad tror ni? Jag förstår givetvis att det är närmast omöjligt att säga något definitivt. Jag ser ingen yttre skillnad mellan beläggen på vardera sida men det behöver väl inte betyda något.

Finns det något problem med att plocka av däck och broms på framhjulen på en -06 SS, då tänker jag t.ex. i form av specialverktyg som krävs för att sätta tillbaka osv. (Krävs väl bara på bakbromsarna?)

Tack på förhand och trevlig helg,
Niak

7 866 Inlägg
18 maj 2018
Köpte du av en bilfirma så kan du väl vända dig dit för att få besked om ev fel och åtgärd.

2 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
Hej,

Nej, köpte från privatperson. Provkörde några dagar innan och då lät det inget och vi bestämde att han besiktigade den först och sen köpte jag.

6 647 Inlägg
18 maj 2018
Hej!
Det är inga som helst svårigheter att byta bromsbelägg, det hör till standardsakerna man måste kunna när man har bil.

Evildan
19 maj 2018
jaka54 skrev:
Hej!
Det är inga som helst svårigheter att byta bromsbelägg, det hör till standardsakerna man måste kunna när man har bil.

Varför då?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 maj 2018
Annars får man lägga ut 5000 för att byta runt om, men kan man det grundläggande så slipper man undan med en knapp tusenlapp..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 maj 2018
Om fälgen blir varmare så skulle jag tro att du har en anliggande broms. Verkar bilen rulla lätt? Sätt lite rull på den och låt den stanna av sig själv efter att det här problemet uppstått, om den då ”nyper” sista metern så har du en anliggande broms. (Alternativt hissa upp hjulet med domkraften och snurra på det.) Detta beror på att bromsoket inte rör sig som det ska.

Bilprovningen kollar beläggens kondition och de kollar även efter anliggande broms men om bilen besiktigats med kalla bromsar så kan den ju säkerligen ha klarat det testet.

Om bromsen ligger an så behöver beläggen tas bort och oken motioneras. Det kan du göra själv, men jag skulle faktiskt inte rekommendera det då det känns som om du inte är så kunnig. Det finns ett antal fallgropar med bromsarbeten så jag skulle be en verkstad titta på det.

Men först skulle jag kolla om det är anliggande broms med hjälp av rullprovet jag beskrev.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
19 maj 2018
chanstagarn skrev:
Annars får man lägga ut 5000 för att byta runt om, men kan man det grundläggande så slipper man undan med en knapp tusenlapp..smile

Jag misstänker att du svarar på min fråga?
Det är ändock inget måste.

Sök