Opel astra z16xe cylinder 3 misständning

karlsson_1984
19 maj 2018 · 671 Inlägg

Hej jag fick min bil felsökt idag och det var troligtvis tändkassetten så jag köpte en sprillans ny och det är samma fel fortfarande bilen går ojämnt och börjar ruska  som bara den tills jag släpper på gasen typ några millimeter sen går den normalt i 100 meter  innan den börjar igen men i 100 kmh går den perfekt  bortsett från tomgångsfart och upp till ca 80 jämn fart (alltså inga symtom under accelerations ögonblicket)  och det vanliga jag har bytt nu är vattenpump, tändkassett, tändstift 2grr, syresensor, tanklock, evap ventilen, egr ventilen, bensinfiltret men icke att just min opel ska fungera  och nu har jag slut på idéer  men om det nu skulle vara typ kablarna som går in i tändkassetten går dom in i data boxen? eller  VAR, jag har funderat på att bryta upp databoxen och se om den är skadad men hur vanligt är det då jag bara får upp nya felkoder på det mesta inom motorsystemet  och byter ut komponenter utan resultat och att motorlampan aldrig tänds under körning vilket den ska göra  Obs att alla dessa grejer jag bytt har jag haft felkoder på.   Och en grej till jag kom att tänka på är att det kommer en lukt från luftintagen i kupen och det luktar bränd elektronik men endast ibland  och detta är ju det sista man vill vara med om  och jag har inte kunnat lukta mig till  något elfel inne i kupen eller vid motorn heller

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Usch vilken hemsk svårläst och sammandragen text..sad
Man kan gissa på LMM eller något med gasreglaget,, men avläsning av koder vore bäst..

Senast redigerat av chanstagarn (19 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
karlsson_1984
19 maj 2018 · 671 Inlägg

Jo det brukar bli så när jag ska förklara nåt, men var sitter lmm på opel. Dom bilar jag haft förr så har den suttit på luftrenarröret. Dock inte på denna.  Och gaspedalens sensor är det den som är komplett med hela pedalen.  Och felkoder har jag rensat  och det fanns bara en  kod kvar som visade att tändkasetten   var dålig och den bytte jag idag

karlsson_1984
20 maj 2018 · 671 Inlägg

Jag tror jag hittat felet nu. Då bilen luktade bränt och jag lokaliserade detta till reläboxen i motorrummet  där det sitter 2st lila och ett orange relä. Och dom lilafärgade var så heta att dom nästan brändes. Det som sitter innerst är väl till bränslepumpen? tror jag  men det andra vet jag inte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang