Trabant 601 Skärande oljud från motorn vid 2k varv

SkyCandy1 Meldem
20 maj 2018 · 117 Inlägg

Tjena

Jag har nyss köpt en Trabant 601 -87 som ger ifrån sig ett skärande oljud som börjar vid 2000 varv ca. Det verkar inte spela någon roll om motorn är varm eller kall, ljudet börjar dock vid lite högre varv om man kör med halvchoke. Jag använder vanlig bensin med 2% olja iblandat (har sett till så att oljan och bensinen är ordentligt blandad innan jag tankar i bilen från bensindunken).

Den startar fint och har inte märkt några konstigheter från motorn annat än det skärande oljudet. Jag har gjort rent och bytt packningar mellan förgasaren och motorn, och packningen mellan motorn och grenröret, och bytt tändstift. De enda rörliga delarna i motorn är vevaxeln och kolvarna vad jag vet, kan sånt ge ifrån sig missljud?

Youtubeklipp: https://www.youtube.com/watch?v=A65KN-l7yUw Tvåtaktsmotor på 26 hästar ..

// David

caromania Forummoderator
20 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Har du haft isär motorn? Vilken typ av vevaxellagring är det i dessa? Kullager skramlar men glidlager kan tjuta. Kan vara vettigt att plocka isär och kolla tappar och lagerytor, men även kontrollera då smörjningen funkar.
Kul maskin!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
20 maj 2018 ·

caromania skrev:
Har du haft isär motorn? Vilken typ av vevaxellagring är det i dessa? Kullager skramlar men glidlager kan tjuta. Kan vara vettigt att plocka isär och kolla tappar och lagerytor, men även kontrollera då smörjningen funkar.
Kul maskin!

Det är en trelagrad vevaxel på dom, glidlager mellan vevstakarna och kullager på ändarna. Nållager till kolvarna. Inte ovanligt att dessa nållager blir slitna och kolvbulten blir ngt glapp vilket orsakar missljud. Jag instämmer, riva och kontrollera spel, samt utöver det köra på 3%.

torsen
21 maj 2018 · 7 233 Inlägg

Inte generatorn som låter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang