Volvo 940 LTT, frågor om laddtrycksmätare och wastegatebyte

tewo22
21 maj 2018 · 118 Inlägg

Hej garaget!

Det är nu dags för mig att chippa bilen, jag har köpt följande wastegate: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html (behöver inga kommentarer om att den är dålig eller om att den är bra för den delen).

Det jag undrar är hur man byter ut denna lättast, åtkomlighet osv, vilka verktyg som passar bäst då det är slangar o grejer framför wastegaten, samtidigt som den är under turbon och därför svår att se när man ska pilla på den. Så, hur byter jag ut den lättast och smidigast? Kommer även vara tvungen att justera armen på den för att få rätt tryck, så gärna tips på hur jag kan justera den medan den är på bilen då det blir svårare att ta ur hela grenröret eller turbon bara för att justera om det tongue .

Jag har sedan tankar på hur jag sätter i min laddtrycksmätare som jag ska använda för att mäta upp till rätt antal bar då original mätaren visar gult eller grönt vilket jag antar är vakum eller ladd? Jag har förstått att man sätter den i insuget, men jag behöver mer information som t.ex. en bild. Jag är inte jätteerfaren och ni får gärna förklara det så lättförståeligt som ni bara kan!

Tack på förhand!

Y169
21 maj 2018 · 67 Inlägg

För att koppa in laddtrycksmätaren så är absolut enklaste sätta o klippa itu orginalslangen som sitter i mätarhuset till orginalmätaren. Sätt ett t-kors där o koppla slang från t korset till nya mätaren. Så har jag gjort. Jag kör utan ström men om du ska ha ström så kan du typ ta från belysningen till knapparna vid ljusreglaget. Då kan du dimma mätarens belysning om du vill.

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang