VW Passat 1.8t -99 - Knarrande från höger fram. Video

andreasringstad
22 maj 2018 · 26 Inlägg

Hejsan!

Jag blir tokig på ett knarrande som jag fått stå ut med senaste månaden. Knarret kommer från höger i framvagnen, eller mer specifikt bakom höger framhjul i hjulhuset. Se videoklipp för att höra hur det låter:

https://drive.google.com/file/d/1Rh_Imy … sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1g8YByr … sp=sharing

Jag är väldigt säker på att ljudet uppstår när fjädringen rör på sig, dvs INTE när jag svänger. Det är liksom när fjädringen vid höger fram belastas/avbelastas som knarret uppstår och det är extra tydligt om rörelsen är liten. Om det kommer från någon torr/sliten länk/bussning eller en dålig fjäder eller något annat hoppas jag ni kan hjälpa mig med. Jag har till och med haft bilen på service för detta där de sa att "de inte kunde hitta boven till knarret". Jag är dock tveksam till deras engagemang och kommer välja en annan verkstad nästa gång.

Är det någon som haft samma/liknande bil och fått samma problem? Någon som direkt kan säga att "det är absoult den här som är trasig"? Jag vågar inte smörja överallt då de flesta rörliga länkar har någon slags gummibussning som jag antar inte mår bra av olja. Hjälp mig!

Och ställ såklart frågor om jag behöver utveckla mig.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Stötdämparen?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
22 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Ljudet påminner om en grannes säng när jag bodde i lägenhet. Jag löste det genom att flytta till villa.

Ja helt klart något gummi som gnisslar. Krängningshämmarbussning är ett annat tips.

Silikonspray skadar inte gummi. Bara att ösa på.

Kan även vara fjädern som gnisslar i fjäderskålen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag ger mig ändå fn på att det är dämparen och resignerar om jag nu skulle ha fel..
Spruta på lite olja på dämparen så får vi se..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
22 maj 2018 ·

Denna modell är ökänd för sin framvagnskonstruktion som ofta är glapp i någon kulled. I regel är lösningen att byta samtliga länkarmar för att bli av med oljud och glapp.

andreasringstad
22 maj 2018 · 26 Inlägg

caromania skrev:
Ljudet påminner om en grannes säng när jag bodde i lägenhet. Jag löste det genom att flytta till villa.

Ja helt klart något gummi som gnisslar. Krängningshämmarbussning är ett annat tips.

Silikonspray skadar inte gummi. Bara att ösa på.

Kan även vara fjädern som gnisslar i fjäderskålen.

Då ska jag köpa en flaska silikonspray och gå loss på alla rörliga leder.

Om jag ska smörja kontaktytorna på fjädern är silikonspray bra då också? Ligger det gummi i fjäderskålalarna också och är det något som man ev kan byta?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Då tänker du inte skvätta lite olja på den silvriga delen på dämparen närmast packningen ..?

Senast redigerat av chanstagarn (23 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
andreasringstad
23 maj 2018 · 26 Inlägg

chanstagarn skrev:
Då tänker du inte skvätta lite olja på den silvriga delen på dämparen närmast packningen ..?

Jag vet inte vilken den "silvriga delen närmast packningen" är. Jag har aldrig varit och petat på fjädringen på en bil tidigare

andreasringstad
31 maj 2018 · 26 Inlägg

chanstagarn skrev:
Då tänker du inte skvätta lite olja på den silvriga delen på dämparen närmast packningen ..?

Hej igen! Återkommer då jag nu testat att spraya allt som verkade kunna röra på sig inne i hjulhuset med silikonspray. Tyvärr utan något positivt resultat. Samma knarrande ljud är fortfarande kvar.

Det enda stället jag inte sprayade på var just dämparen som chanstagarn nämnde (jag tolkade dämpare som fjädern men inser att det är dämparen som sitter inuti fjädern). Jag kan alltså även testa att spraya olja på denna? Kan du/någon beskriva lite mer utförligt?

Någon som kan tipsa om någonting annat jag skulle kunna testa innan jag bestämmer mig för att lämna in den till en ny verkstad?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Ja , lite olja på själva dämparen för packningen kanske är torr ..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
andreasringstad
31 maj 2018 · 26 Inlägg

chanstagarn skrev:
Ja , lite olja på själva dämparen för packningen kanske är torr ..

Och borde jag då smörja med olja eller med silikonspray? Och var sitter packningen? Önskar att jag besatt lite mer kunskaper och det är därför jag får ställa mycket frågor. Har inte så ofta möjlighet att lyfta upp bilen heller så försöker veta så mycket som möjligt inför eventuellt fix.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 maj 2018 · 4 917 Inlägg

När jag hissar upp min bil för att byta hjul så ser jag dämparens silvriga delar..
Kan man inte se något på din?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang