Slirig automatlåda Volvo 240

4 Inlägg
Skrivet 24 maj · Inlägg av trådskaparen #1

Hej! Precis skaffat en Volvo 240 79. En riktigt trevlig bil faktiskt. Den har gått förvånansvärt bra ända fram till nu när aut-lådan börjat slira något fruktansvärt och hoppar ur ettans växel lite hit och dit när den precis är nystartad. Även krävs det att man väntar en stund innan den ens driver på växlarna. Först när man varvar upp den en del så kopplar den. Jag tänkte direkt att det kanske har något med oljan att göra så kollade oljan och den var i princip slut. En växellåda förbrukar väl inte olja? Kan det ha med ett läckage att göra och är det dyrt att åtgärda?

Har någon erfarenhet av detta och finns det något jag kan göra som inte innebär att jag måste ta ut både motorn och lådan för att åtgärda det?

Senast redigerat av Gahmen (25 maj )

3 703 Inlägg
Skrivet 25 maj #2

Låg oljenivå orsakar så gott som alla problem i en automatlåda.

Oljenivån i lådan ska kollas vid varmkörd motor och alla växelllägen ska läggas i en gång och sen tillbaka till P för att "primea" ventilhuset.

Syns inget läckage så börjar du med att fylla på olja, ska vara Dexron II om jag inte minns fel.
Efter du fyllt olja så har du bilen på tomgång och lägger dig under för att se läckage, oftast är det från oljetrågspackningen på lådan som det inte håller tätt.

Senast redigerat av simlar (25 maj )

4 Inlägg
Skrivet 25 maj · Inlägg av trådskaparen #3

simlar skrev:
Låg oljenivå orsakar så gott som alla problem i en automatlåda.

Oljenivån i lådan ska kollas vid varmkörd motor och alla växelllägen ska läggas i en gång och sen tillbaka till P för att "primea" ventilhuset.

Syns inget läckage så börjar du med att fylla på olja, ska vara Dexron II om jag inte minns fel.
Efter du fyllt olja så har du bilen på tomgång och lägger dig under för att se läckage, oftast är det från oljetrågspackningen på lådan som det inte håller tätt.

Jag tackar för svaret. Ska bli!

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 261 Inlägg
Skrivet 25 maj #4

Gahmen skrev:
Hej! Precis skaffat en Volvo 240 79. En riktigt trevlig bil faktiskt. Den har gått förvånansvärt bra ända fram till nu när aut-lådan börjat slira något fruktansvärt och hoppar ur ettans växel lite hit och dit när den precis är nystartad. Även krävs det att man väntar en stund innan den ens driver på växlarna. Först när man varvar upp den en del så kopplar den. Jag tänkte direkt att det kanske har något med oljan att göra så kollade oljan och den var i princip slut. En växellåda förbrukar väl inte olja? Kan det ha med ett läckage att göra och är det dyrt att åtgärda?

Har någon erfarenhet av detta och finns det något jag kan göra som inte innebär att jag måste ta ut både motorn och lådan för att åtgärda det?

Antingen är det som simlar säger eller så kan lamellerna vara slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
2 521 Inlägg
Skrivet 25 maj #5

Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

Evildan
Skrivet 25 maj #6

torsen skrev:
Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

BW-35 i en -79 modell 200. Jag har samma bild av justeringsmöjligheterna på den BW-lådan.

4 Inlägg
Skrivet 25 maj · Inlägg av trådskaparen #7

torsen skrev:
Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

Det verkar hittills som att oljan varit felet i slutändan. Blev mycket bättre med lite påfyllning och tömning av det gamla verkar det som!

821 Inlägg
Skrivet 25 maj #8

Gahmen skrev:

torsen skrev:
Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

Det verkar hittills som att oljan varit felet i slutändan. Blev mycket bättre med lite påfyllning och tömning av det gamla verkar det som!

Håll koll på nivån nu bara, och kolla undertill efter ev läckage. En växellåda ska inte förbruka någon olja alls. smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang