5200
Sök

Citroen C4 2008 - Läckage styrservo samt annat läckage

3 Inlägg
28 maj 2018
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228492/228492-6234e35125e9679ecb27e1a9ee2979d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228492/228492-65ac5c63638122660d1991418148aa8c.jpg

Hej,

Jag har en Citroen C4, reg nr GLB505, 2008 bensinmotor på 109hk.
Har haft problem med styrservon ett tag, styrservon är riktigt tung men kan bli lätt i vissa svängar. Jag har kollat med två olika mekaniker. Ena sa att styrväxeln behövde bytas o den andra gav mig nå ”Stop leak” flaska som gjorde att den funka felfritt i några månader.
Nu märkte jag efter 2-3h parkering att det såg ut såhär på p-platsen, uppe till höger är det styrservon. Till vänster har jag ingen aning, det har läckt i området mellan fram o bakdörr. Jag använder knappt bilen, provat annat ”stop leak” medel som fungerade i en vecka så jag har inte orkat ta tag i det. Kör bilen nån gång i månaden så skyller min lathet och ignorans hittils på det.

Så min fråga är om nån kunnig kan hjälpa mig vad fel och lösning skulle kunna vara.
/Okunnig citroen ägare

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 maj 2018
Tyvärr blir rådet att lämna in om du verkligen vill ha det åtgärdat..
Kan tänka mig att det ruinerar plånboken dock..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
29 maj 2018
Trådstartare
chanstagarn skrev:
Tyvärr blir rådet att lämna in om du verkligen vill ha det åtgärdat..
Kan tänka mig att det ruinerar plånboken dock..

Fick prisförslag från mekaniker #1 som ville byta styrväxeln. Skulle kosta mellan 11-13000:- vilket känns jobbigt då bilen kostade mig inte så mycket mer än det

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 maj 2018
Ja, då är frågan om du ska göra dig av med eländet eller lägga den summan på en annan bil istället..
Fixa till det själv är inte det lättaste om man inte har mekvana. .
Själv så hade jag fortsatt köra och varit medveten om riskerna vid snabba undanmanövrer. .
Skulle man låna ut bilen så bör man ju påtala problemet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 677 Inlägg
29 maj 2018
Det är sällan styrväxeln läcker på C4orna, ett vanligare problem är att det läcker från pumpen som sitter fram i höger hjulhus. Att hissa upp bilen och ta en snabbkolla borde svara på frågan ganska snabbt smile

Eftersom det är trögt i vissa rörelser kan det vara pumpen som antingen suger luft eller inte får tillräckligt med vätska just i det ögonblicket.
Senast redigerat av gromitSWE (29 maj 2018)

3 Inlägg
30 maj 2018
Trådstartare
gromitSWE skrev:
Det är sällan styrväxeln läcker på C4orna, ett vanligare problem är att det läcker från pumpen som sitter fram i höger hjulhus. Att hissa upp bilen och ta en snabbkolla borde svara på frågan ganska snabbt smile

Eftersom det är trögt i vissa rörelser kan det vara pumpen som antingen suger luft eller inte får tillräckligt med vätska just i det ögonblicket.

Tack för bra svar!
Det är precis vid höger hjulhus där det läcker olja. Får hissa upp biljäveln o kolla smile

Forummoderator
18 409 Inlägg
30 maj 2018
Läckage nummer 2 tror jag är bensin eftersom tank sitter där och slangar går ner från den under bilen. Har det varit extremt varmt så kan det ha med saken att göra.

Sök