Hällt kylartätning i intercoolern Opel Astra 2009

Nyborjarmekarn
1 juni 2018 · 19 Inlägg

Ja, ni hörde rätt... Kylarn läckte så jag åkte till macken och köpte kylartätning Bars Leaks https://www.mekonomen.se/systemmedia/pr … atning.jpg
ska tydligen innehålla små kulor som täpper till hålen i kylaren...

Åkte till en kompis som är betydligt mer bil kunnig än mig för att få hjälp. Tyvärr visade det sig att vi båda hade fel och hällde skiten i slangen som gick till intercoolern istället. När vi kikade så såg det verkligen ut som att slangen gick till kylaren. Men när vi skruvade loss fronten gick det till en mindre kylare bredvid den stora, vi antog då att det var intecoolern den gick in i.

Det som hände var att efter att vi hällt i sörjan så startade jag bilen och sedan gick det ca två minuter, sedan lade den bara av. Inget missljud, inget gnäll, ingen smäll eller annat från motorn. Det lät bara som att den fick dåligt med soppa, sen dog den bara... Provade att dra igång bilen igen, men nu är det bara startmotorn som går runt. Det är ingen kompression i motorn. Har vi växeln i och rullar bilen låter det inget.
Vi har tagit loss spjällhuset och gjort rent, men utan resultat.

En teori vi har är att spridarna har satt igen och det är därför den inte startar nu. Dock faller detta på att det borde finnas viss kompression i motorn trots allt.

Vad tror ni? Är bilen körd? Är det bara att skrota eller kan klegget ha stannat vid spridarna och att vi kan få igång bilen om vi får ren dem?

Svar tas emot med STOR tacksamhet,

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
EmsAnders
1 juni 2018 · 151 Inlägg

En del bör lämna in bilen för reparation.....
Blir billigare så.

Aronson
1 juni 2018 · 912 Inlägg

Nu tror jag att du skämtar med oss..

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Nyborjarmekarn
1 juni 2018 · 19 Inlägg

Ja, jag önskar verkligen att jag kört den till verkstaden istället.

Och nej, jag lovar, detta är inget troll. Behöver verkligen hjälp!

Är det kört för bilen eller går den att rädda?

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
granadadr
1 juni 2018 · 7 269 Inlägg

bogsera den till verkstad STARTA INTE,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Nyborjarmekarn
1 juni 2018 · 19 Inlägg

granadadr skrev:
bogsera den till verkstad STARTA INTE,,

Vad har hänt?
Är det spridarna som slammat igen?
Kan motorn ha skurit?
Har pratat med två st som båda trodde att det stannat vid spridarna och att stenarna varit/är för stora för att ha kommit in i motorn.

Senast redigerat av Nyborjarmekarn (1 juni 2018)

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Fellen
1 juni 2018 · 19 Inlägg

Nyborjarmekarn skrev:

granadadr skrev:
bogsera den till verkstad STARTA INTE,,

Vad har hänt?
Är det spridarna som slammat igen?
Kan motorn ha skurit?
Har pratat med två st som båda trodde att det stannat vid spridarna och att stenarna varit/är för stora för att ha kommit in i motorn.

Intercoolern hänger inte riktigt ihop med spridarna. Möjligtvis har det pajat kolvringarna, eller tändstiften.

Senast redigerat av Fellen (1 juni 2018)

Mazda 323F "Lantis" (1995)
Nyborjarmekarn
1 juni 2018 · 19 Inlägg

Fellen skrev:

Nyborjarmekarn skrev:

granadadr skrev:
bogsera den till verkstad STARTA INTE,,

Vad har hänt?
Är det spridarna som slammat igen?
Kan motorn ha skurit?
Har pratat med två st som båda trodde att det stannat vid spridarna och att stenarna varit/är för stora för att ha kommit in i motorn.

Intercoolern hänger inte riktigt ihop med spridarna. Möjligtvis har det pajat kolvringarna, eller tändstiften.

Fast det är en diesel.
Glömde skriva det i ämnesrådet sorry.
Misstänker att det i så fall pajat glödspiralen? Om kolvtinharna har gått, innebär det i så fall att motorn skurit eller finns det hopp?

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Fellen
1 juni 2018 · 19 Inlägg

Nyborjarmekarn skrev:

Fellen skrev:

Nyborjarmekarn skrev:
Vad har hänt?
Är det spridarna som slammat igen?
Kan motorn ha skurit?
Har pratat med två st som båda trodde att det stannat vid spridarna och att stenarna varit/är för stora för att ha kommit in i motorn.

Intercoolern hänger inte riktigt ihop med spridarna. Möjligtvis har det pajat kolvringarna, eller tändstiften.

Fast det är en diesel.
Glömde skriva det i ämnesrådet sorry.
Misstänker att det i så fall pajat glödspiralen? Om kolvtinharna har gått, innebär det i så fall att motorn skurit eller finns det hopp?

Jag skulle säga att den är ganska skuren i sådana fall. Kanske nya ringar + honing + nya glödstift skulle lösa det. Givetvis men ny olja.

Edit: det är dock möjligt att ventilera är duktigt igenkletade, men då måste man ändå riva eländet för att se.
Bogsera bara till verkstad. Det är nog enklaste sättet.

Senast redigerat av Fellen (1 juni 2018)

Mazda 323F "Lantis" (1995)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Jag satsar på att det endast är spridarna som behöver rengjöras..
Små spinkiga hål tål inget skräp..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nyborjarmekarn
1 juni 2018 · 19 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag satsar på att det endast är spridarna som behöver rengjöras..
Små spinkiga hål tål inget skräp..

Det är det vi har varit inne på. Vi har svårt att se hur dessa stenar ska ha kunnat ta sig igenom spridarna. Och om de har gjort det så borde de ha brunnit upp i motorn då de är väldigt porösa och går att smula sönder med fingrarna.

Har fått tipset att prova med startgas av en vi pratat med via tel...

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2018 · 14 007 Inlägg

Nyborjarmekarn skrev:

chanstagarn skrev:
Jag satsar på att det endast är spridarna som behöver rengjöras..
Små spinkiga hål tål inget skräp..

Det är det vi har varit inne på. Vi har svårt att se hur dessa stenar ska ha kunnat ta sig igenom spridarna. Och om de har gjort det så borde de ha brunnit upp i motorn då de är väldigt porösa och går att smula sönder med fingrarna.

Har fått tipset att prova med startgas av en vi pratat med via tel...

Men du hade ju inte hällt skiten i tanken. Du sa ju att du hade hällt det i intercoolern.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
1 juni 2018 ·

Nyborjarmekarn skrev:

chanstagarn skrev:
Jag satsar på att det endast är spridarna som behöver rengjöras..
Små spinkiga hål tål inget skräp..

Det är det vi har varit inne på. Vi har svårt att se hur dessa stenar ska ha kunnat ta sig igenom spridarna. Och om de har gjort det så borde de ha brunnit upp i motorn då de är väldigt porösa och går att smula sönder med fingrarna.

Har fått tipset att prova med startgas av en vi pratat med via tel...

I intercoolern finns det insugsluft som leds från turbon via intercoolern till insuget.
I spridarna finns det diesel som via bränsletanken trycksätts i bränslepumpen och leds via tunna metallrör till injektorerna (spridarna) för att sedan finfördelas i cylindrarna.
Du kan aldrig få det som finns i intercoolern att komma ut genom spridarna då det är helt olika system.
Däremot är det mycket möjligt att du har fått in granulatet i cylindrarna och dom har i sin tur slipat sönder något. Injektorerna sätter inte igen av skräp i cylindrarna då bränsletrycket är så pass kraftigt att det blåses rent för var öppning, annars skulle dom ju genast sota igen av den normala förbränningen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Det var som f...
Jag tänkte nog inte till där..sad
Om granulatet  kan  smulas med fingrarna , då undrar man hur det kan fördärva motorn..
Kletigt på något sätt verkar det nog vara..
Tänk om det är så enkelt som att det räcker med att byta glödstiften..
Efter rengöring såklart..

Senast redigerat av chanstagarn (1 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nyborjarmekarn
1 juni 2018 · 19 Inlägg

Ja, om det kommit in i motorn borde det ha brunnit upp. Men för att komma in i motorn måste det väl ta sig förbi spridarna om jag fattatcallt rätt. Och det har jsg sjukt svårt att se att det kan ha gjort då jag förstått att spridarna är mycket känsliga.

Vår andra, och kanske mer långsökta, teori är att om nu sörjan letat sig in i motorn då har fått cylindrarna att hacka till och därmed fått kamremmen att hoppa. Hur sannolikt det är vet jag inte.

På era svar låter det ändå som att sörjan kleggat igen motorn och att den behöver göras den? Då jag knappast har pengarna eller kunnandet för detta utgår jag från att det är skroten som gäller?

Senast redigerat av Nyborjarmekarn (1 juni 2018)

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juni 2018 · 4 917 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000034725/
Kan man inte gå ner med en titthålskamera och åsyna eländet invärtes?
Har inte biltema något dylikt?

Senast redigerat av chanstagarn (2 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
2 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Äh, spola ur intercooler och tryckrör, sedan kör du carb-cleaner  genom spjällhuset. Går det så går det.

Skiten har väl letat sig in till en eventuellt känslig LMM eller förbi denna till ventilerna och krånglat till det där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Chanstagarn och Caromania:
Ingen dum idé nåt av det. Börjar nog med att prova att spola ur systemet och se vad som händer. Vad kan/Ska jag använda för att spola ur det?

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
torsen
2 juni 2018 · 7 198 Inlägg

Nyborjarmekarn skrev:
Provade att dra igång bilen igen, men nu är det bara startmotorn som går runt. Det är ingen kompression i motorn.,


Om det inte är någon kompression i motorn, som borde vara kraftig i en diesel, är det nog något annat än granulatet som orsakar problemet.
Demontera en spridare och kolla om det verkligen inte finns någon kompression i motorn.
Om nu motorn går att rotera utan att någon ventil oönskat möter någon kolv.
Långsökt att kamremmen (om den nu inte har kedja?) skulle haverera av "skit i intercoolern".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2018 · 13 674 Inlägg

Antar att skiten som häldes i inte gillar att komprimeras så bra   så när bilen sög in skiten så fick det inte plats och motorn slog stopp då kallad hydrolock och remmen gick av. Det är min teori iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang