Hällt kylartätning i intercoolern Opel Astra 2009

torsen
2 juni 2018 · 7 234 Inlägg

Growe skrev:
Antar att skiten som häldes i inte gillar att komprimeras så bra   så när bilen sög in skiten så fick det inte plats och motorn slog stopp då kallad hydrolock och remmen gick av. Det är min teori iallfall

X 2!

granadadr
2 juni 2018 · 7 287 Inlägg

ingen som tänkt att det faktiskt kan ha kleggat ihop någon ventil,, massan/pulvret åker ju in i motorn via ventilerna,, å blir det något dumt där kan ju ventiler skadas,,  nu säger jag KAN,,   samt att Torsen kan absolut ha rätt,, sätter 100 kr på att det INTE är spridare å glödstift,,  pulvret passerar ej genom det wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Growe skrev:
Antar att skiten som häldes i inte gillar att komprimeras så bra   så när bilen sög in skiten så fick det inte plats och motorn slog stopp då kallad hydrolock och remmen gick av. Det är min teori iallfall

Nej, remmen är hel. Det här vi kollat. Men teorin var att skiten smetat igen cylindrarna så att kolvarna tagit tvärstopp och fått kamremmen att hoppa till. Måste inte systemet nollställa på nåt sätt då? Vet inte hur sannolik den teorin är dock...

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

torsen skrev:

Nyborjarmekarn skrev:
Provade att dra igång bilen igen, men nu är det bara startmotorn som går runt. Det är ingen kompression i motorn.,


Om det inte är någon kompression i motorn, som borde vara kraftig i en diesel, är det nog något annat än granulatet som orsakar problemet.
Demontera en spridare och kolla om det verkligen inte finns någon kompression i motorn.
Om nu motorn går att rotera utan att någon ventil oönskat möter någon kolv.
Långsökt att kamremmen (om den nu inte har kedja?) skulle haverera av "skit i intercoolern".

Njae, inte att den gått av, men hoppat några kugg. Vet ej hur sannolikt det är som sagt...

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2018 · 13 736 Inlägg

Varit med om kedjor dom kugga och remmar som kuggat så det är inte så ovanligt. Framför allt inte om motorn suger i sig saker som inte kan komprimeras...     Jag skulle ju börja med att kolla att remmen sitter rätt.  Sen skulle jag kolla hur bra komp det är i cylindrarna.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

granadadr skrev:
ingen som tänkt att det faktiskt kan ha kleggat ihop någon ventil,, massan/pulvret åker ju in i motorn via ventilerna,, å blir det något dumt där kan ju ventiler skadas,,  nu säger jag KAN,,   samt att Torsen kan absolut ha rätt,, sätter 100 kr på att det INTE är spridare å glödstift,,  pulvret passerar ej genom det wink

Är som sagt nybörjare på motorer. Jag kan terminologin hyfsat men har ingen koll på i vilken ordning och funktion på de olika delarna.
Men om jag har förstått en en del, så det första som händer är att motorn suger in luft och bränsle i cylindrarna där kolvarna går upp från vevaxeln. Tändstiften skapar en explosion som får kolvarna att röra sig och skapar kraft. För att det kletet ska ta sig in i cylindrarna och hindra kolvarna måste det i så fall först passera spridarna? Eller kan det komma in någon annan väg?  För i så fall sitter ju problemet vid spridarna. Om det ändå lyckats ta sig förbi dessa, ja då lär de ha hamnat i cylindrarna och kletat ned dessa och därmed hindrar kolvarna att röra sig friktionsfritt.
Har jag nåt rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Growe skrev:
Varit med om kedjor dom kugga och remmar som kuggat så det är inte så ovanligt. Framför allt inte om motorn suger i sig saker som inte kan komprimeras...     Jag skulle ju börja med att kolla att remmen sitter rätt.  Sen skulle jag kolla hur bra komp det är i cylindrarna.

Då har jag jobb framför mig då....
För att kolla det måste motorfästena lossas. Blir en spännande dag detta...

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Evildan
2 juni 2018 ·

Evildan skrev:

Nyborjarmekarn skrev:

chanstagarn skrev:
Jag satsar på att det endast är spridarna som behöver rengjöras..
Små spinkiga hål tål inget skräp..

Det är det vi har varit inne på. Vi har svårt att se hur dessa stenar ska ha kunnat ta sig igenom spridarna. Och om de har gjort det så borde de ha brunnit upp i motorn då de är väldigt porösa och går att smula sönder med fingrarna.

Har fått tipset att prova med startgas av en vi pratat med via tel...

I intercoolern finns det insugsluft som leds från turbon via intercoolern till insuget.
I spridarna finns det diesel som via bränsletanken trycksätts i bränslepumpen och leds via tunna metallrör till injektorerna (spridarna) för att sedan finfördelas i cylindrarna.
Du kan aldrig få det som finns i intercoolern att komma ut genom spridarna då det är helt olika system.
Däremot är det mycket möjligt att du har fått in granulatet i cylindrarna och dom har i sin tur slipat sönder något. Injektorerna sätter inte igen av skräp i cylindrarna då bränsletrycket är så pass kraftigt att det blåses rent för var öppning, annars skulle dom ju genast sota igen av den normala förbränningen.

Nyborjarmekarn skrev:
Ja, om det kommit in i motorn borde det ha brunnit upp. Men för att komma in i motorn måste det väl ta sig förbi spridarna om jag fattatcallt rätt. Och det har jsg sjukt svårt att se att det kan ha gjort då jag förstått att spridarna är mycket känsliga.

Vår andra, och kanske mer långsökta, teori är att om nu sörjan letat sig in i motorn då har fått cylindrarna att hacka till och därmed fått kamremmen att hoppa. Hur sannolikt det är vet jag inte.

På era svar låter det ändå som att sörjan kleggat igen motorn och att den behöver göras den? Då jag knappast har pengarna eller kunnandet för detta utgår jag från att det är skroten som gäller?

Nyborjarmekarn skrev:

granadadr skrev:
ingen som tänkt att det faktiskt kan ha kleggat ihop någon ventil,, massan/pulvret åker ju in i motorn via ventilerna,, å blir det något dumt där kan ju ventiler skadas,,  nu säger jag KAN,,   samt att Torsen kan absolut ha rätt,, sätter 100 kr på att det INTE är spridare å glödstift,,  pulvret passerar ej genom det wink

Är som sagt nybörjare på motorer. Jag kan terminologin hyfsat men har ingen koll på i vilken ordning och funktion på de olika delarna.
Men om jag har förstått en en del, så det första som händer är att motorn suger in luft och bränsle i cylindrarna där kolvarna går upp från vevaxeln. Tändstiften skapar en explosion som får kolvarna att röra sig och skapar kraft. För att det kletet ska ta sig in i cylindrarna och hindra kolvarna måste det i så fall först passera spridarna? Eller kan det komma in någon annan väg?  För i så fall sitter ju problemet vid spridarna. Om det ändå lyckats ta sig förbi dessa, ja då lär de ha hamnat i cylindrarna och kletat ned dessa och därmed hindrar kolvarna att röra sig friktionsfritt.
Har jag nåt rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Läs vad jag skrev.

Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Evildan skrev:

Nyborjarmekarn skrev:

chanstagarn skrev:
Jag satsar på att det endast är spridarna som behöver rengjöras..
Små spinkiga hål tål inget skräp..

Det är det vi har varit inne på. Vi har svårt att se hur dessa stenar ska ha kunnat ta sig igenom spridarna. Och om de har gjort det så borde de ha brunnit upp i motorn då de är väldigt porösa och går att smula sönder med fingrarna.

Har fått tipset att prova med startgas av en vi pratat med via tel...

I intercoolern finns det insugsluft som leds från turbon via intercoolern till insuget.
I spridarna finns det diesel som via bränsletanken trycksätts i bränslepumpen och leds via tunna metallrör till injektorerna (spridarna) för att sedan finfördelas i cylindrarna.
Du kan aldrig få det som finns i intercoolern att komma ut genom spridarna då det är helt olika system.
Däremot är det mycket möjligt att du har fått in granulatet i cylindrarna och dom har i sin tur slipat sönder något. Injektorerna sätter inte igen av skräp i cylindrarna då bränsletrycket är så pass kraftigt att det blåses rent för var öppning, annars skulle dom ju genast sota igen av den normala förbränningen.

Ok. Är med på vad du menar, tror jag.
Om jag fattat rätt så är intercoolern ett kylaysten som har till uppgift att kyla cylindrarna? I och med att vi hällt det i intercoolern har granulatet alltså kommit in i cylindrarna och skadat dessa på ett eller annat sätt?
I så fall låter det verkligen kört....

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
caromania Forummoderator
2 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Nyborjarmekarn skrev:

Evildan skrev:

Nyborjarmekarn skrev:
Det är det vi har varit inne på. Vi har svårt att se hur dessa stenar ska ha kunnat ta sig igenom spridarna. Och om de har gjort det så borde de ha brunnit upp i motorn då de är väldigt porösa och går att smula sönder med fingrarna.

Har fått tipset att prova med startgas av en vi pratat med via tel...

I intercoolern finns det insugsluft som leds från turbon via intercoolern till insuget.
I spridarna finns det diesel som via bränsletanken trycksätts i bränslepumpen och leds via tunna metallrör till injektorerna (spridarna) för att sedan finfördelas i cylindrarna.
Du kan aldrig få det som finns i intercoolern att komma ut genom spridarna då det är helt olika system.
Däremot är det mycket möjligt att du har fått in granulatet i cylindrarna och dom har i sin tur slipat sönder något. Injektorerna sätter inte igen av skräp i cylindrarna då bränsletrycket är så pass kraftigt att det blåses rent för var öppning, annars skulle dom ju genast sota igen av den normala förbränningen.

Ok. Är med på vad du menar, tror jag.
Om jag fattat rätt så är intercoolern ett kylaysten som har till uppgift att kyla cylindrarna? I och med att vi hällt det i intercoolern har granulatet alltså kommit in i cylindrarna och skadat dessa på ett eller annat sätt?
I så fall låter det verkligen kört....

Släpp spridarna.
Luften går från luftfilter till turbo till intercooler till spjällhus till cylinder via ventil. Spjällhuset innehåller ibland någon form av luftmängd-/massemätare. Felet finns i:
1: spjällhus
2: ventil
3: cylinder

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2018 · 17 470 Inlägg

Bra jobbat killar!

Påminner om min första större mekning som slutade mindre bra... Verkar som alla eventuella fel har luftats redan så jag tillägger bara att det inte är eller kan ha blivit fel på glödstiften. De gör bara nytta i minusgrader på moderna dieslar.

Följer tråden med intresse.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2018 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bra jobbat killar!

Påminner om min första större mekning som slutade mindre bra... Verkar som alla eventuella fel har luftats redan så jag tillägger bara att det inte är eller kan ha blivit fel på glödstiften. De gör bara nytta i minusgrader på moderna dieslar.

Följer tråden med intresse.

ja fel gör man det är så man lär sig något..  sen finns det billiga och dyra misstag att göra..

själv ska jag ge mig på att fulrengöra en oljesil på tantens Arosa..  knappt värd att lägga pengar på.
men oljelampan började lysa igår när hon var ute och körde.   som jag plågat denna bil..  varvat rödmarkering fullgasväxlingar konstant till och från jobbet i snart 2år.. sen kör hon bilen lite och då börjar den strula..
blir nog en skvätt diesel och en varmkörning och sen byta olja och filter..  det var ju bara 2år sen och runt 3-4K sedan den byttes sist ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
2 juni 2018 ·

http://3.bp.blogspot.com/-sq8kHrHhTFU/T1BA--u_8LI/AAAAAAAAB0M/sWHyt0oO3gg/s1600/turbo_diagram.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2018 · 13 736 Inlägg

en fråga föresten  är det en diesel eller bensinare..  det har ju faktist inte framkommit i tråden...

är det en bensinare skulle jag välja att göra kompprov först innan jag la ner energi på att kolla remmen.. som förövrigt borde gå att kolla att kammarna står rätt när veven är i övre dödpunkt alltså nollad.

brukar alltid sitta markeringar på remskivan nere på veven och sen brukar man kunna kolla markeringarna på kamdreven...


audi 2.0tfsi brukar jag nolla på veven och kolla kammarna hur dom står för där brukar ena kammen flytta sig när kedjan hoppar (rem till ena kammen sen kedja.
där finns det ett ställe där man sätter nollningsverktygen som man lätt ser om kammen kuggat..  säkert inte svårare på en opel..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2018 · 17 470 Inlägg

Diesel

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Evildan skrev:
http://3.bp.blogspot.com/-sq8kHrHhTFU/T … iagram.jpg

Var lite snabb med mitt inlägg... sorry. Googlade på intercooler och förstod då att det var luften till cylindrarna den kylde...


Growe skrev:
en fråga föresten  är det en diesel eller bensinare..  det har ju faktist inte framkommit i tråden...

är det en bensinare skulle jag välja att göra kompprov först innan jag la ner energi på att kolla remmen.. som förövrigt borde gå att kolla att kammarna står rätt när veven är i övre dödpunkt alltså nollad.

brukar alltid sitta markeringar på remskivan nere på veven och sen brukar man kunna kolla markeringarna på kamdreven...


audi 2.0tfsi brukar jag nolla på veven och kolla kammarna hur dom står för där brukar ena kammen flytta sig när kedjan hoppar (rem till ena kammen sen kedja.
där finns det ett ställe där man sätter nollningsverktygen som man lätt ser om kammen kuggat..  säkert inte svårare på en opel..

Står i andra eller tredje inlägget att det är en Diesel. Men ska lägga in det i första så att det blir tydligt.

På denna bil sitter kamremmen så illa till att man måste lossa hela motorn i princip för att se den...

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2018 · 13 736 Inlägg

Nyborjarmekarn skrev:

Evildan skrev:
http://3.bp.blogspot.com/-sq8kHrHhTFU/T … iagram.jpg

Var lite snabb med mitt inlägg... sorry. Googlade på intercooler och förstod då att det var luften till cylindrarna den kylde...


Growe skrev:
en fråga föresten  är det en diesel eller bensinare..  det har ju faktist inte framkommit i tråden...

är det en bensinare skulle jag välja att göra kompprov först innan jag la ner energi på att kolla remmen.. som förövrigt borde gå att kolla att kammarna står rätt när veven är i övre dödpunkt alltså nollad.

brukar alltid sitta markeringar på remskivan nere på veven och sen brukar man kunna kolla markeringarna på kamdreven...


audi 2.0tfsi brukar jag nolla på veven och kolla kammarna hur dom står för där brukar ena kammen flytta sig när kedjan hoppar (rem till ena kammen sen kedja.
där finns det ett ställe där man sätter nollningsverktygen som man lätt ser om kammen kuggat..  säkert inte svårare på en opel..

Står i andra eller tredje inlägget att det är en Diesel. Men ska lägga in det i första så att det blir tydligt.

På denna bil sitter kamremmen så illa till att man måste lossa hela motorn i princip för att se den...

jo jag läste om hela tråden så såg jag det..missade det men kom väll mellan jag skrev och min post kom upp smile

det gör dom extra känsliga för problem...  alltså 1.9:an

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2018 · 17 470 Inlägg

Growe skrev:

Nyborjarmekarn skrev:

Evildan skrev:
http://3.bp.blogspot.com/-sq8kHrHhTFU/T … iagram.jpg

Var lite snabb med mitt inlägg... sorry. Googlade på intercooler och förstod då att det var luften till cylindrarna den kylde...


Growe skrev:
en fråga föresten  är det en diesel eller bensinare..  det har ju faktist inte framkommit i tråden...

är det en bensinare skulle jag välja att göra kompprov först innan jag la ner energi på att kolla remmen.. som förövrigt borde gå att kolla att kammarna står rätt när veven är i övre dödpunkt alltså nollad.

brukar alltid sitta markeringar på remskivan nere på veven och sen brukar man kunna kolla markeringarna på kamdreven...


audi 2.0tfsi brukar jag nolla på veven och kolla kammarna hur dom står för där brukar ena kammen flytta sig när kedjan hoppar (rem till ena kammen sen kedja.
där finns det ett ställe där man sätter nollningsverktygen som man lätt ser om kammen kuggat..  säkert inte svårare på en opel..

Står i andra eller tredje inlägget att det är en Diesel. Men ska lägga in det i första så att det blir tydligt.

På denna bil sitter kamremmen så illa till att man måste lossa hela motorn i princip för att se den...

jo jag läste om hela tråden så såg jag det..missade det men kom väll mellan jag skrev och min post kom upp smile

det gör dom extra känsliga för problem...  alltså 1.9:an

I inlägg #23 skriver TS att de kollat remmen och den var ok. Så skulle inte vara fallet alltså?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Nyborjarmekarn skrev:

Evildan skrev:
http://3.bp.blogspot.com/-sq8kHrHhTFU/T … iagram.jpg

Var lite snabb med mitt inlägg... sorry. Googlade på intercooler och förstod då att det var luften till cylindrarna den kylde...



Står i andra eller tredje inlägget att det är en Diesel. Men ska lägga in det i första så att det blir tydligt.

På denna bil sitter kamremmen så illa till att man måste lossa hela motorn i princip för att se den...

jo jag läste om hela tråden så såg jag det..missade det men kom väll mellan jag skrev och min post kom upp smile

det gör dom extra känsliga för problem...  alltså 1.9:an

I inlägg #23 skriver TS att de kollat remmen och den var ok. Så skulle inte vara fallet alltså?

Den sitter åtminstone på plats och drar runt. Men om den hoppat någon kugge och behöver justeras Vet vi inte.

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2018 · 17 470 Inlägg

Nyborjarmekarn skrev:
Den sitter åtminstone på plats och drar runt. Men om den hoppat någon kugge och behöver justeras Vet vi inte.

Hur mycket fick ni plocka ner för att se remmen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang