Hjälp!! Bromsar ligger på BMW 120d, 2008

Chaelala
4 juni 2018 · 2 Inlägg

Hej alla bilkunniga!

Jag behöver er hjälp! Har en BMW 120d 2008 där bromsarna (från börjar H.B och V.F) lägger sig på efter bara några minuters körning. Detta uppstod några dagar efter att jag bytt till sommardäck. Jag har tidigare säsonger använt dessa däck utan problem. Har haft den på verkstad där dem kliar sig i huvudet och inte kan komma på vad problemet är.

På verkstaden har de bytt bromsvätska, bytt bromsslangar, luftat bromsarna och testat att byta plats på bromsrören som går in i styrdonet. När detta gjordes bytte problemet sida (från H.B och V.F till V.B och H.F). Bilen ger inga felkoder och på BMW fick dem heller inga felkoder. Alla oken är i bra skick och kolvarna ”glider fint”. Har även kopplat ur ABSen oh testkört men problemet kvarstår. Jag håller på att bli galen och efterfrågar därför er hjälp!!
Har ni några idéer?

Fel på styrdon utan felkoder?
Fel på huvudbromscylinder? Fel på hydralpump eller möjligtvis backventil? Vet inte om det finns på den här bilen?! Det enda jag vet är att det brinner i bromsskivorna varje gång man kör.

Mycket tacksam för er hjälp och input!!

Varma hälsningar
Michaela

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Om jag läst rätt..
Om man byter plats i styrdonet och felet flyttar på sig så är det fel i styrdonet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Chaelala
4 juni 2018 · 2 Inlägg

Tack Chanstagarn! smile Jag tror nog tyvärr som du men jag hoppas för mitt liv att så inte är fallet. Fruktansvärt dyrt :S
Men om så är fallet borde inte någon form av felkod synas? Iallafall för BMW själva?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Det beror väl på vad i styrdonet som övervakas..
ALLT går ju inte att övervaka för det skulle bli för dyrt, utan det är nog bara de viktigaste funktionerna..
Och eftersom bromsarna ligger på så saknas ju inte funktionen så att säga..
Men hade det varit trycklöst, så tror jag att felkoder kommit dock..
Slutligen...
Det BÖR finnas begagnade styrdon efter kvaddade BMW på skrotarna, men sen tillkommer ju programmeringen såklart och den lär väl kosta..

Senast redigerat av chanstagarn (5 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang