Vad kan gnisslande ljudet vara?

J-enniiie
5 juni 2018 · 9 Inlägg

Blir tokig...gnisslar när jag kör sakta, slutar när jag bromsar och kan ibland sluta helt, för att sedan gå helt normal tyst..

Kan även bli och låta när vägen är lite ojämn och lutar på sidan och då kan det låta även i 80....kan bli när jag svänger med..
Är inget skrikljud utan gnisslande långt medelhögt ljud som oftast slutar när jag gasat upp/växlar/ bromsar.

Är en vw passat, sedan 98...5 växlar 2 hjulsdriven....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2018 · 17 466 Inlägg

J-enniiie skrev:
Blir tokig...gnisslar när jag kör sakta, slutar när jag bromsar och kan ibland sluta helt, för att sedan gå helt normal tyst..

Kan även bli och låta när vägen är lite ojämn och lutar på sidan och då kan det låta även i 80....kan bli när jag svänger med..
Är inget skrikljud utan gnisslande långt medelhögt ljud som oftast slutar när jag gasat upp/växlar/ bromsar.

Är en vw passat, sedan 98...5 växlar 2 hjulsdriven....

Gissar på bromsar som ligger på lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ajonasson
6 juni 2018 · 583 Inlägg

Likt som Hybrid_  skrev är det mest troligt utav din beskrivning utav anliggande bromsar som vibrerar, därav ljudet.

Oftast sätts det på "anti-skrik" klisterlappar bak på bromsklossarna. Ifall man väljer att inte byta ut bromsklossarna helt (det är onödigt ifall det finns mycket material kvar och bromsverkan inte är försämrad)

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.
J-enniiie
7 juni 2018 · 9 Inlägg

Tror jag behöver byta hela det där svarta kanske som är bakom fälgarna...
inte skivan utan det uppe på den...vet inte vad de heter. Den är jätterostig och typ flagar

JN1975
7 juni 2018 · 234 Inlägg

Bromssköldarna? wink

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
J-enniiie
7 juni 2018 · 9 Inlägg

Nej inte de..den där som sitter på bromsskivan...

JN1975
7 juni 2018 · 234 Inlägg

Bromsoket?

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
J-enniiie
7 juni 2018 · 9 Inlägg

Ja kande de va de?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2018 · 17 466 Inlägg

TS: Ska du lämna in bilen eller fixa själv?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
J-enniiie
8 juni 2018 · 9 Inlägg

Lämna in. Svårt för de å veta vad de är som låter då den måste bli varm å köra långsträckor först

jaka54
8 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Antagligen bromsklossarna eller glidbultarna/pinnarna.
Enkelt att ta loss själv och kolla om bromsklossarna eventuellt ska bytas samt smörja in glidpinnarna.
Något som varje bilägare bör klara av själv!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Självklart, men är man lat så får/ska man betala..
Är man totalt okunnig så må det vara förlåtet..smile

Senast redigerat av chanstagarn (8 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
J-enniiie
8 juni 2018 · 9 Inlägg

Okunnig då det är första bilen 😇😇

Evildan
8 juni 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen bromsklossarna eller glidbultarna/pinnarna.
Enkelt att ta loss själv och kolla om bromsklossarna eventuellt ska bytas samt smörja in glidpinnarna.
Något som varje bilägare bör klara av själv!

chanstagarn skrev:
Självklart, men är man lat så får/ska man betala..
Är man totalt okunnig så må det vara förlåtet..smile

Nu får ni skärpa er gubbar, de flesta bilägare överlåter reparationen till reparatören för reparation/service precis som de flesta gör med sina vitvaror, tv, dator, telefon, brutna käke, värmepump, tänder, kaffebryggare osv, det är hör och häpna ett fullständigt normalt förfarande och man behöver ingalunda kunna reparera något av ovanstående själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang