Vibbrationer Bakvagn Nissan Qashqai 4x4 ,Värst runt 60km/h

Puttejakob
5 juni 2018 · 6 Inlägg

Hej , Har en Nissan Qashqai 4x4 2007 som vibrerar i  60km/h oberoende av växel eller varvtal .
Har haft hjälp av däckfirma att balansera hjulen och bytt hjulpar fram till bak o.s.v utan skillnad .
Är ett ganska högt och tröttsamt malande med ett helikopter liknande ljud .
Det är svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån eller vänster / höger sida , men det verkar komma från bakvagnen .
Känner heller inga vibrationer i ratten .
Börjar vibrera i 50km/h och slutar efter 70 km/h är värst i 60 km/h .
Har legat under och känt på kardan och drivaxlar och letat efter glapp eller tappade vikter .
Känner inte heller några vibrationer i bromspedalen , ifall skivorna är vinda .

Någon hjälpsam här som har tipps hur man skall gå vidare ?

Med vänlig hälsning Patrick

Senast redigerat av Puttejakob (6 juni 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juni 2018 · 4 917 Inlägg

En stilla undran..
Kan man koppla bort funktionen och bara köra framhjulsdrivet?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Puttejakob
6 juni 2018 · 6 Inlägg

Den är fyrhjulsdriven , men normalt så körs den med endast med framhjulsdrift . Osäker Men tror att kardan och drivaxlar snurrar ändå vid  endast tvåhjjulsdrift . Tror heller inte jag kan skruva bort kardan för då skulle olja forsa ur växellådan .
.
Är nyfiken på ifall bromsskivorna bak kan ha slagit sig , men känner ju inga vibrationer i bromspedalen .
Frågan är om det alltid är så lätt att känna det vid skeva skivor ?
Ser ju heller inga skador på skivorna , men har inte haft isär och sett på baksidan och hårdgranskat än .
Men känns som att det är dags att syna bromsarna bak eller vad tror ni ?

Bilen är hur som helst så gott som obrukbar då man blir galen av helikopterljudet .
Här i Dalsland går trafiken långsamt och ofta i bara i 60 Km/h där det tjofsar som mest .

Tror strax jag river isär bilen ifall ingen skriver nått som jag glömt att kolla .
Tur man har moppe wink

Med vänlig hälsning Patrick

Senast redigerat av Puttejakob (6 juni 2018)

mb_pucken
6 juni 2018 · 5 083 Inlägg

Kolla så däcken inte fått ojämnt slitet mönster där slitaget går i vågor efter mönstret, sker oftast på insidan.
Brukar även synas att kanten på en klack i mönstret ligger i annan höjd än motsvarande klack bevid.

Kan även vara idé att kolla hjullager. Hissa upp bilen, rotera hjulet samtidigt som du känner efter vibrationer i fjädern vid det hjul som roteras.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Puttejakob
6 juni 2018 · 6 Inlägg

Däcken har bara rullat 200-300 mil , därav ger det ingen garanti att de är felfria . Vi har ju flyttat runt och bytt hjul .Balanserat flera gånger och tittat ordentligt på däcken .
Nu har jag tagit av bromsskivorna bak , ser inga defekter direkt , har ingen tillgång till svarv så jag kan se skevhet . Men skivorna var på minimala 8mm i tjocklek och tunna klossar likaså .
När jag snurrade hjulet så gick det något trögare med ventilen i ett visst klockslag samtidigt som man kunde höra ett viskande från bromsskivan .
Kände ju inget i bromspedalen ,men detta är ju enda hittills jag funnit som är lite dåligt.
Har beställt nya skivor bak och klossar nu så jag får testa mig fram .

Presidento Of World
6 juni 2018 · 3 306 Inlägg

Du har inte för hög växel så bilen inte orkar då det blir massa jäkla vibrationer och ljud

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2018 · 17 379 Inlägg

Stödlager till kardan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Puttejakob
6 juni 2018 · 6 Inlägg

Presidento skrev:
Du har inte för hög växel så bilen inte orkar då det blir massa jäkla vibrationer och ljud

Spelar liksom ingen roll vilken växel eller om jag så rullar i friläget i den farten .

Puttejakob
6 juni 2018 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Stödlager till kardan?

Har bara känt för hand på Kardan och drivaxlar och då känner jag inget glapp.

Puttejakob
13 juni 2018 · 6 Inlägg

Felet hittat ! Knasig gummiblandning eller något sjukt med däcken , skall få andra . Hjälper inte att balansera .

Senast redigerat av Puttejakob (13 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang