99 chevy s10 4.3 går varm.

moparfarmer österbybruk
6 juni 2018 · 267 Inlägg

Hej. Min s10 pickup med v6 går fortfarande varm. Oljan är fin. Ingen olja i vattnet. Ingen vitrök. Har rengjort kylsystemet med crc radiatorclean och sköljt ur med vattenslang 5 gånger. Efter andra gången blev det bra värme i kupén.
Ny termostat. Tätt kylsystem då det är ett jäkla tryck när tempmätaren visar 110 grader. Lättar man på locket då bubblar det över vatten i expansionkärlet.  Idag tog jag bort vattenpumpen men den var hel och ren invänligt. Tog också bort skruven bakom oljefiltret så mer vatten kunde ta sig ut. Spolat i alla hål och slangar med vattenslang.
Har kört mest landsväg ca 10mil. Har dock endast gått varm varma dagar vid normala farter 50 till 90 km/h... och kokat en gång. Annars stannat på 100-110 grader. Kan det vara toppackning i alla fall?  Eller svår luftficka?
Enligt instruktionsboken ska systemet rymma 11l men jag får bara ur 5-6liter.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
ajonasson
6 juni 2018 · 583 Inlägg

1. Är motorn varm. LOSSA ALDRIG på kylar locket. Det står med feta varningstext samt symboler för de som inte orkar (eller kan) läsa varningstext. Detta då i högstadiet fick man lära sig att vatten kokar vid 100C och öppnar du på locket kommer all vätska förvandlas till Gas och finns risk för en dekompressions explosion med brännskador till följd.

2. Nu vet jag inte om du har en slir eller elektroniska kylfläktar, läs på vilken temperatur de startar. På min pontiac startade första kylfläkten vid ~108C och andra vid ~113C. Detta är enligt konstruktion.

En av anledningarna att kylarsystemet är tätt är för att vidhålla vätskan i flytande form när graderna passerar 100C. Något som inte många vet är att temperaturen vid normal gång INTE är stilla utan kan variera mellan ~85C till 110C. Moderna bilar mäter inte "temperatur i temperaturmätaren". Den visar bara det motorn säger åt den att visa. Äldre bilar med grader betäckningar visar riktig temperatur.

Mitt tips. Läs  när fläktarna ska starta. Ställ bilen på tomgång och låt bilen gå upp i temperatur och håll koll på det. Ifall bilen närmar sig rött stäng av den och låt den kylas ner. Isåfall har du troligast ett fel i kylfläkten som inte startar eller fel på vattenpumpen (den kan ha rostat väck eller på annat sätt ej cirkulerar vätskan). Om det skulle vara så att motorn är varm men kylaren (växmeväxlaren) känns eller endast ljumen är cirkulationen dålig.

MVH

Even with cruise control.. you still have to steer.
moparfarmer österbybruk
7 juni 2018 · 267 Inlägg

1 lättade bara lite på locket för att höra om motorn verkligen var varm.
2 slirfläkt som fläktar bra.
3 vattenpumpen är hel och ren invändigt.
Har ändå köpt ny vattenpump då den gamla är från 99.  Mer crc radiatorclean då kylvattnet var ganska skitigt efter 10 mil. Och ett medel som kan täta toppackning via kylvattnet.
Kanske behöver borra ett 2mm hål i termostaten för att få bort eventuell luft?

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
JN1975
7 juni 2018 · 234 Inlägg

Men visar tempmätaren inne i bilen att det är FÖR varmt, dvs att nålen är uppe på rött? Kokpunkten i ett tätt kylsystem med rätt mängd glykol i är ju över 100 grader, så den kanske ska ligga på 110-120 grader vid drift?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Soulman
7 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Kan inget om just din bil, men det händer att kylaren blir så igensatt att den inte fungerar bra. Har du cirkulation på vattnet och fläktarna funkar, byt kylare.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
moparfarmer österbybruk
7 juni 2018 · 267 Inlägg

Normaltemp är enlig mätaren 90grader.
En gång har den kokat så att det kom ut vatten ur spillslangen på expansionkärlet. Då visade mätaren ca 115grader. Rött är vid 120grader.
Min 98 camaro beter sig liknande. Men där startar elfläktarna på 95 grader halvfart och 105grader helfart. Detta händer endast vid cruising kö och vid varvtal över 4500...annars håller den ca 85 grader.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
moparfarmer österbybruk
11 juni 2018 · 267 Inlägg

Nu har jag bytt vattenpump och spolat med slang överallt. Även tagit bort pluggen bakom oljefiltret för att tömma motorns väntersida. När jag fyller på sen går det bara i ca 6l. Ska rymma 11l... är motorn FULL med gegga? Vad löser upp det? Har haft crc radiatorclean sen igår och kört 3 mil hittills.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang