En bil att glida i. Skall inte trimmas direkt utan mer försökas få till ett bättre skick med skapligt stuk. Första luftfjädrade mantan i Sverige vad jag vet. Kommer få sig lite modernare motor också.
Lyckades få tag i ett fint tak utan taklucka i närheten så jag tänkte att något måste man ju fördriva tiden med i vinter. Försöker samla på mig lite delar för att hålla mig sysselsatt men får väl se lite vart det slutar...
Mer grejer införskaffat bland annat en växellåda jag fick tag på i England. Gjorde en schysst bytes affär mot en mantzel läpp till manta B.
Växellådan kommer från en manta b 1,8 och passar därför rakt på en c20xe samt Saab motorer osv. Och fördelen är att man använder original kardan/spakställ/kopplingsvajer.
Behöver jag lägga till att manta aldrig såldes med 1,8 i Sverige och är därför omöjlig att få tag på?
Jämfört med originallådan så ser det inte ut att vara så stor skillnad men, enbart svepet som skiljer. Allt annat är exakt likadant
Jaha då har man slagit yxan i båten och får ro som f*n.
Rivit ur motorn för ett snabbt byte. "Det här är gjort på någon dag säkert" ungefär så gick tankarna men som vanligt så är ju inte verkligheten likadan
Den ska iallafall vara rullande innan jag börjar jobba igen om 3 veckor...
Nåja ur med motor och låda.
Börjat flytta över spakställ/mätardrev/kopplingsarm och växellådsbalk till "nya" växellådan och byggt om för att ha den i en vänsterstyrd bil. (Kopplingsvajer går in på andra sidan i högerstyrda bilar)
Upphängning på växellådan var ju långt ifrån snyggt, skulle vilja skylla på förra ägaren men eftersom det är jag själv så får jag väl stå för det...
Nåja inte skitsnyggt men nu sitter det ju ihop iallafall. Lite svårt att få bort allt ingrodd smuts/olja. Finns nya eftermarknads upphängning att köpa i Tyskland så ska nog satsa på det sen.
Nya motorn inne i verkstaden. En c20xe från en Astra. Kommer ifrån borren här på garaget och ni kan ju kolla vad som hamnade i hans Astra istället för den här...
Bytte svänghjul ifrån ett djupt till ett plant.
M7 är ju ganska udda dimension och passade inte mig så bra. Nae någon m8 får det vara tänkte jag och hämta gängtappen.
Dit med koppling från en Saab.
Rensade gängorna i blocket för att slippa gängvåld senare.
Bort med värmepaketet, det är ju ändå sommar och fördelaren behöver plats.
Motorkuddarna som satt i var slitna och olika höjd, hade ett par kuddar från rekord e 2,2 liggandes som vi prövar med.
Provat in motorn. Har fått låna ett par motorfästen ifrån manta 1,8 for tillfället för att kunna få ordning på tråget.
Testade hänga dit lådan med kardan och allt, funkade klockrent faktiskt.
Kapade isär grenröret för att testa vrida det åt rätt håll men det blir lite knepigt.
Trångt med styrningen på samma sida.
Har ju avsaknad av kylare för tillfället, hittade den här. Troligen från någon Saab jag skrotat. Tycker den ser malplacerad ut och dessutom så har någon slarvat bort dräneringspluggen så vi får se hur jag löser den här biten.
Tråget blev lite fel så efter att Borren hade sömmat ihop det åt mig så var det bara att börja sätta kapen i det igen.
Lite motgångar har det varit, gjorde det inte på en vecka som var tanken, kommer ju alltid något annat i vägen. För 3 månader sedan så fick jag mitt första barn så det blir ju att man har lite stillestånd i verkstaden just för tillfället
Tänkte att jag sammanfattar lite snabbt vad som har hänt bara för att komma ikapp lite här.
Expansionskärl och kylare från en Saab 9-3 sitter på plats. Gjorde ett t-kors på övre kylarslangen för att få ihop påfyllningen.
Dräneringspluggen löste sig då det visade sig vara en vanlig m10 gänga så en kort skruv med gummibricka så var den tät. Kylarfläkten verkar fungera riktigt bra och kylaren känns väldigt effektiv.
Hyllan rensad och påbörjad ombyggnad av värmepaketet. Även böj från vattenpumpen på gång. Svetsades dit ett till rör för vattenröret ut från toppen.
Flyttade värmepaketet och la lite extra plast för att få ihop det men verkar fungera rätt skapligt faktiskt.
Oljepickupen förlängd och tråget färdigt.
Grenrör påbörjat.
Motorn urlyft och vattenröret i bakkant på toppen är utbytt mot en 90 böj.
Avgassystem ihopsatt, 2" med en katalysator. Efter bilden togs så blev det en extra värmesköld ditsatt ovanför katten och en lambdasond fick plats strax före katten. Byggde på en katt direkt nu eftersom det ska reggas men sen vet jag inte ifall jag kanske bygger ett annan bit att byta till utan katt. Den blir så stor mitt under bilen så nu är det första punkten som tar i.
Oljekylare på plats och slangar pressade.
Ja det här är den senaste bilden jag har på motorn.
Den är provkörd utan större missöden nu faktiskt, har varit mycket fram och tillbaka med mindre och större problem som har gjort att det tagit tid. Men äntligen går den och jag körde två mil idag utan att se några enorma läckage. Ska fixa lite mer aktuell bild på hur det ser ut nu framöver men hoppas att det är kul för någon att se att det faktiskt händer något
Provkördes 63 mil förra helgen då det var födelsedagskalas för en annan Opel nörd. Verkar gå rätt bra och snålt. Gick endast åt 40liter på den resan
Parkerad bredvid en riktig värsting från 90talet...
Mindre oljeläckage som ser ut att komma mellan block och sandwich.
Urtrampningslager dåligt men resterande delar på koppling är okej.
Mindre grenrörsläckage.
Hastighetsmätare ur funktion, drevet i lådan som sitter på utgående axel har gett upp så det blir att slå isär lådan framöver men annars är det inte så mycket mer.
Den har fått gå en hel del mil sen motorn kom i. Har haft den dagligen till jobbet. Kan säga att det en betydlig skillnad på värme i kupén efter att jag byggde om värmepaketet, har nog aldrig varit såhär varmt tidigare.
Idag tog jag och gjorde iordning den för avställning. Generatorn krånglar och snart saltas vägarna.
Kommer kanske plockas fram mot våren för att göra dom sista grejerna för att få den reggad
Efter att ha stått undanstoppad betydligt längre än tänkt då jag har sålt av med hus och annat i livet varit i vägen så är den faktiskt framplockad och avtvättad iallafall. Nu under semestern hoppas jag på att hinna med en del av det som ska göras inför att få den registrerad med nya motorn så man kan lägga några mil på vägen i år.
Välbekant syn men ändå ett tag sedan den var uppe på lyften.
Växellådan nere för att slå isär och laga trasigt mätardrev, inget bra utan hastighetsmätare till besiktning samt kontroll av illalåtande urtrampningslager.
Gick förvånansvärt smärtfritt att ta ner lådan ändå, gick på ungefär samma tid som om en cih hade suttit framför
Bytte ut bälgarna bak mot fjädrar igår, kommer inte regga den med luftfjädring utan nu kommer det bara bli motorbytet.
Fjädrarna jag valde hade jag för mig var en sänkninssats jag kom över för ett par år sedan men efter att ha fått på hjulen igen så insåg jag att det nog inte var så...
Ska se om jag hittar några andra fjädrar för sådär går ju inte att ha det...
vw_audi skrev: Det är inte så att det är framfjädrarna du satt bak ?
Nej så mycket har jag skruvat med dom här bilarna så det har jag koll på
Dom är längre bak än fram och brukar se lite annorlunda ut. Har ju dock gjort om fjäderskålarna bak och fjädrarna var lite för stor i diameter för att gå ner i röret tyvärr annars hade det nog blivit bra.
Fick lite hjälp i helgen av Borren här på garaget så fick lite saker gjort.
Delade och bytte bottenstock på två lådor så nu har jag fungerande hastighetsmätare i bilen
Bytte även till fjädrar fram och gjorde en bromsuppgradering som krävdes för regbes, rekord 2,2 ventilerade skivor och bromsok.
Bytte även fjädrar bak och nu blev den betydligt bättre.
När vi skulle provköra allt så vart det lite stopp och jag kom på ett problem som blev precis innan jag ställde av den i höstas. Generatorn laddar inte...
Så blev att plocka bort den igår och skulle åka in för att lämna av den på renovering men firman som jag brukar lämna till har semester stängt fram till 16/8 så det blev ju inte så bra för min del
Cuefa skrev: Ser ut som en vanlig bosch-generator? Går det inte att hitta en begagnad motsvarande så länge? ^^
Det är en delco, jag hade lite problem med att hitta en som satt bra mot motorn när jag skulle ha dit en men det finns säkert någon Bosch eller liknande som passar.
Dock känner jag inte så stor stress över just det då det finns mer saker att göra på den
Igår började jag med att hänga dit ett par fångvajrar till bakaxeln eftersom fjädrarna blev lite korta nu och risk för att hamna ur läge om man fjädrar ut fullt (fick ju en tvåa på det sist jag besikta så hellre det säkra före det osäkra).
Sen tog jag tag i vänstra bärarmen till bakaxeln som fästet till handbromsvajern var avkörd på. Bussningarna var ju inte så roliga heller så jag passade på att byta båda bärarmarna till några jag hade liggandes med powerflex i.
Sådär både helt fäste och schyssta bussningar
Även till tvärstaget var inte bussningarna så roliga.
Fick bli powerflex där med
Det som är kvar i bakvagnen utan powerflex är struten som sitter i bakaxeln och upphängning till den men jag har en stålstrut (original är aluminium) med powerflex och förstärkt stödlager liggandes som jag tänkte byta till senare.
Även framvagnen ska jag gå över med nya bussningar men det får bli till nästa säsong kanske
Görs väl inga direkt större framsteg här men för en månad sedan ungefär så hamnade den nyrenoverade generatorn på plats och den funkar bra nu.
Eftersom jag har haft två andra projekt som dragit ut på tiden och tagit plats på lyften så har den här stått ute och skämts. Men idag fick den flytta in igen och sättas på laddning och förhoppningarna är att få ihop det sista på besiktningslistan framöver.
Har väl inte riktigt hunnit så mycket som jag hade velat i helgen men ändå gjort lite saker.
Hade ett tråkigt läckage från oljefilterhuset, tätningen/o-ringen var som bakelit så kanske inte så konstigt. Har beställt en från utlandet när jag ändå var igång men ska se om jag kan få tag på något närmare för att få ihop det i veckan.
Handbromsen tog lite dåligt, vänster tog bra men höger var lite sämre. Tog isär och smörjde upp allt och då tog den bättre. Blir väl så efter den har stått så länge som den har gjort.
Annars så har jag fixat så spolningen till vindrutan funkar med hjälp av nya slangar och en brytare till spolarpumpen, tyvärr verkar det som att blinkersspaken är paj så får inte ut någon signal till spolningen därifrån. Så det blev en liten provisorisk grej för att kunna besikta.
Kupefläkten låg emot lite så den har jag schimsat ut så den går fritt. Nu återstår det att byta hjullager vänster fram och få ihop oljefilterhuset, sen är det säkert mer småpill men tänkte att jag skulle boka en regbes nu.