3993
Sök

Omröstning: Sveriges Snyggaste Bil 2018

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2018
Hur kan man inte veta vad en RO80 är om man pysslar med bilar oavsett på vilken nivå?

Personligen röstar jag inte på hur bilar ser ut och jag tänker på samma sätt kring att rösta i musik. Gillar man däremot överdrivna Discovery Channel-bilar så är det helt okej att göra det för mig. Själv föredrar jag en orenoverad MG eller Austin från 30-talet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 334 Inlägg
9 juni 2018
caromania skrev:
Hur kan man inte veta vad en RO80 är om man pysslar med bilar oavsett på vilken nivå?

Personligen röstar jag inte på hur bilar ser ut och jag tänker på samma sätt kring att rösta i musik. Gillar man däremot överdrivna Discovery Channel-bilar så är det helt okej att göra det för mig. Själv föredrar jag en orenoverad MG eller Austin från 30-talet.

Jag hade inte den blekaste vad en RO80 är för nåt och ändå så var jag med då de förmodligen rullade på gatorna. Smaken är som baken Caromania och jag tycker inte alls om en RO80. Annars gillar jag de flesta fordon även fast jag inte vill ha alla.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2018
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

Jag hade inte den blekaste vad en RO80 är för nåt och ändå så var jag med då de förmodligen rullade på gatorna. Smaken är som baken Caromania och jag tycker inte alls om en RO80. Annars gillar jag de flesta fordon även fast jag inte vill ha alla.

/Benny

Jag har aldrig påstått att RO80 är snygg. Däremot är den en ikon. Precis som diverse Citroën-modeller, Land Rover, Willys Jeep etc etc etc. Man är inte bilentusiast om man inte vet det. Då är man möjligtvis Fordentusiast, Volvoentusiast eller entusiast för andra valfria märken.

Edit: förövrigt är det ju precis det jag säger, att smaken är som baken.
Senast redigerat av caromania (9 juni 2018)

616 Inlägg
9 juni 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
Dom fulla inskränkta illaluktande knogsrapande ovan beskrivna dräggen återfinns även i hallarna bärandes sina "f you i own a xxxxx" t-shirt blandande med den så kallade lilla klicken "elit" av inbördes beundran. Evenemanget är mig veterligen fortfarande snävt med samma uttjatade bilmodeller samt givetvis några udda byggen och någon välbetald TV-primadonna likt Justin Bieber för att locka barnen...dock ingen plats för barn i omyndig ålder att vara på eller vuxna bilentusiaster. Betydligt mer givande med blandningen en kväll i Vilsta eller annan sommarträff av mer blandat slag liknande träffpunkt -70/-80 och dylika träffar där både fina svenssonbilar, udda bilar, exklusiva sportbilar samt någon traktor och moped plus ett tupperwareparty står att finna anser jag. Men jag har väl som den pompösa självutnämnda träffexperten skrev, en liten värld.

Elmia-mässan har fler besökare än de "evenemang" du nämner (som jag heller inte hört talas om), vilket också borde signalera saker och ting. Och där ställdes de bilar ut som valts ut av landets största motortidning och nu får alla chans att rösta bland finalisterna. Det är det tråden handlar om.

Om du bara ska spy galla över vad denna tråd handlar om så förstår jag inte varför du ens lägger tid på att trolla och förstöra i denna tråd. För att undvika att du gör självmål igen skulle jag i bästa välmening vilja ge dig tipset att inte prata om sånt som du inte förstår dig på.

Det är fine för mig om ditt bilintresse inte sträcker sig bredare än annat än just exakt den obskyra bilmodell du nämnt. Men varför gnäller och klagar du på alla andra, som fastnat för annat?

Om du inte besökt Skandinaviens största bilmässa och förklarar det med besserwisser-snack om att där bara finns sådant som jag, som trogen besökare, inte sett röken av eller för att du bara gillar en särskild bilmodell helt i originalutförande (som dessutom ingen annan hört talas och tycker ser fruktansvärt ful ut) och tycker den borde vinna alla tester och tävlingar bara för att den råkar vara av just exakt den lilla obskyra bilmodellen - ja, då är det nog knappast jag som är trångsynt.
Senast redigerat av Bierstube (9 juni 2018)

Evildan
9 juni 2018
Bierstube skrev:
Evildan skrev:
Dom fulla inskränkta illaluktande knogsrapande ovan beskrivna dräggen återfinns även i hallarna bärandes sina "f you i own a xxxxx" t-shirt blandande med den så kallade lilla klicken "elit" av inbördes beundran. Evenemanget är mig veterligen fortfarande snävt med samma uttjatade bilmodeller samt givetvis några udda byggen och någon välbetald TV-primadonna likt Justin Bieber för att locka barnen...dock ingen plats för barn i omyndig ålder att vara på eller vuxna bilentusiaster. Betydligt mer givande med blandningen en kväll i Vilsta eller annan sommarträff av mer blandat slag liknande träffpunkt -70/-80 och dylika träffar där både fina svenssonbilar, udda bilar, exklusiva sportbilar samt någon traktor och moped plus ett tupperwareparty står att finna anser jag. Men jag har väl som den pompösa självutnämnda träffexperten skrev, en liten värld.

Elmia-mässan har fler besökare än de "evenemang" du nämner (som jag heller inte hört talas om), vilket också borde signalera saker och ting. Och där ställdes de bilar ut som valts ut av landets största motortidning och nu får alla chans att rösta bland finalisterna. Det är det tråden handlar om.

Om du bara ska spy galla över vad denna tråd handlar om så förstår jag inte varför du ens lägger tid på att trolla och förstöra i denna tråd. För att undvika att du gör självmål igen skulle jag i bästa välmening vilja ge dig tipset att inte prata om sånt som du inte förstår dig på.

Det är fine för mig om ditt bilintresse inte sträcker sig bredare än annat än just exakt den obskyra bilmodell du nämnt. Men varför gnäller och klagar du på alla andra, som fastnat för annat?

Om du inte besökt Skandinaviens största bilmässa och förklarar det med besserwisser-snack om att där bara finns sådant som jag, som trogen besökare, inte sett röken av eller för att du bara gillar en särskild bilmodell helt i originalutförande (som dessutom ingen annan hört talas och tycker ser fruktansvärt ful ut) och tycker den borde vinna alla tester och tävlingar bara för att den råkar vara av just exakt den lilla obskyra bilmodellen - ja, då är det nog knappast jag som är trångsynt.

Med tanke på din rigorösa pompösa presentation har du förvånansvärt lite vetskap om bilhobbyn som sådan tillika bilmodeller.
Jag har varit på Elmia flera gånger redan innan du körde trampbil min vän, många gånger och därav har jag sett den nedåtgående spiralen kring dessa "bilentusiaster" som ökar i antal för att på ett effektivt vis avskärma de entusiaster som faktiskt har annat intresse än det relativa snäva utbud som erbjuds på mässan.
En i min mening bilentusiast känner självklart till RO 80 som tillverkades i 10år ett antal om ca 100 bilar om dagen i snitt. (36000bilar alltså.) Att vara us-bil entusiast eller Volvoraggare eller vad som helst inom em viss nisch är en sak, men att någon som så storstilat skriver om sitt genuina bilintresse inte hört talas om RO 80 finner jag som att antingen ljuger personen gällande sitt breda bilintresse alternativt är inte bilintresset särdeles utbrett utanför sin snäva sfär.

Det jag svärtade, hur kom du fram till det av vad jag skrev? Det var inte alls vad jag skrev nämligen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2018
Epitetet är ju startat av en del ur bilentusiastfolket som har extremt snäv syn på vad som är snyggt. Söndercustomiserade jänkare från samma tidsera med undantag för någon annan enskild modell. Det om något är ju snävt. Märkligt att det ens kan kallas för ”Sveriges snyggaste bil”. Lite skrattretande faktiskt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 334 Inlägg
9 juni 2018
caromania skrev:
Epitetet är ju startat av en del ur bilentusiastfolket som har extremt snäv syn på vad som är snyggt. Söndercustomiserade jänkare från samma tidsera med undantag för någon annan enskild modell. Det om något är ju snävt. Märkligt att det ens kan kallas för ”Sveriges snyggaste bil”. Lite skrattretande faktiskt.

Det tycker inte jag, de är ju registrerade i Sverige. Tänk va tråkigt det skulle vara om det bara va Volvosar och Saabisar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2018
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

Det tycker inte jag, de är ju registrerade i Sverige. Tänk va tråkigt det skulle vara om det bara va Volvosar och Saabisar.

/Benny

Men så långt över mål sköt jag väl inte Benny? Jag menar självklart inte att bara svenska bilmärken borde vara med utan även andra svenskregistrerade bilar, såklart. Finns massor av fantastiska bilar från alla eror runt om i stugorna. Italiensk fullblod, engelska lyxglidare osv osv osv. Att då nästan alla ”nominerade” är custombyggen på 50-60talsjänkare är och förblir patetiskt. Det är ju lika logiskt som när Arla trycker tramserier om ”världens godaste dryck” på baksidan av mjölkpaketen.

Evildan
9 juni 2018
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

/Benny

Tänk va tråkigt när det är så här snävt, tänk vad roligt om det fanns någon fin R20 någon fin Audi 100 (ja jag skrev det faktiskt) och någon fin VAZ 1500s eller varför inte någon fin Rover, så bredden på utbudet blir mer för alla bilentusiaster.

Evildan
9 juni 2018
caromania skrev:

Jag undrar om TS tänker anklaga även dig  för att vara ett snävtänkt troll då också du efterfrågar en större bredd på utbudet i Sveriges snyggaste bil och inte delar hens syn gällande detta?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2018
Evildan skrev:
caromania skrev:

Jag undrar om TS tänker anklaga även dig  för att vara ett snävtänkt troll då också du efterfrågar en större bredd på utbudet i Sveriges snyggaste bil och inte delar hens syn gällande detta?

Äsch. Man får tycka vad man vill men lite mindre snarstucken ton kan väl dock önskas.

Sverige har ju sedan 20-30talet varit jänkebilens hemland. Träffar där märken beblandas är nästan otänkbart i staterna utan där ser man på de olika koncernerna ungefär som här på Volvo vs Saab. Det går inte att tycka om det andra märket/konkurrenten.

Det som är lite synd är att hobbyfolket inom andra motorgrenar, t ex där jag själv är aktiv inte exponerar sig lika mycket. Därför kan den här typen av missförstånd existera. Eller okunskap är väl ett bättre ord.

Sedan är det kanske så att de som tillhör de andra grenarna inte är lika intresserade av att slå sig för bröstet, bröla och vara lika synliga som just jänkebilsfolket.

5 111 Inlägg
9 juni 2018
Okej, först och främst så behövdes det tydligen inga bättre bilder för alla kan åka runt på träffarna och se på bilarna i alla fall. Då är bilder onödiga, det behövs ju bara en textrad angående vilken bil man röstar på. Men tydligen kvalade ju inte NSU RO80 in som vacker eftersom ingen vet vad det är för bil. I så fall är världens vackraste bil troligen VW Typ 1, då det nog är den modell som flest känner igen. Så, det är väl bara ta valfri bubbla i Sverige då, ha ett enda röstningsalternativ och skriva typ "Jockes Bubbla" som alternativ. För alla vet väl vem Jocke är!

(Fast jag nu kan tycka att det inte är 1997 med telefonmodem så man hade kunnat begära lite högupplösta bilder, att de flesta bilintresserade borde känna till en sådan ikon inom bilvärlden som NSU Ro80 och att jag inte känner någon Jocke som har en bubbla, men jag gissar att det inte räknas, alls.)

Evildan
9 juni 2018
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Äsch. Man får tycka vad man vill men lite mindre snarstucken ton kan väl dock önskas.

Sverige har ju sedan 20-30talet varit jänkebilens hemland. Träffar där märken beblandas är nästan otänkbart i staterna utan där ser man på de olika koncernerna ungefär som här på Volvo vs Saab. Det går inte att tycka om det andra märket/konkurrenten.

Det som är lite synd är att hobbyfolket inom andra motorgrenar, t ex där jag själv är aktiv inte exponerar sig lika mycket. Därför kan den här typen av missförstånd existera. Eller okunskap är väl ett bättre ord.

Sedan är det kanske så att de som tillhör de andra grenarna inte är lika intresserade av att slå sig för bröstet, bröla och vara lika synliga som just jänkebilsfolket.

Det kan måhända bli en snarstucken ton när hen inser att det saknas mycket kunskaper som andra förväntar sig av en, inte märkes/gengre-entusiast, utan av en bilentusiast. Hur som helst är utbudet snävt och inte i paritet med varken tävlingens namn eller tidningens ijenkliga inriktning då det förekommer mycket plast o pys i den.
När jag var med i Bilsport med min bil för snart 20 år sedan såg tävlingen annorlunda ut och även någon brittisk eller fransk bil stod som objekt för röstandet.
Senast redigerat av Evildan (9 juni 2018)

7 Inlägg
9 juni 2018
det finns ju en rod, en svensk klassiker, två 50-talare, 2st muskelbilar från 60-talet, o.s.v så det bör ju inteckna större delen av vad folk är intresserade av: men att tillgodo se alla här är helt omöjligt.

Ford Mustang 2007 GT CS
http://www.swedenmustang.com

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2018
gtcs skrev:
det finns ju en rod, en svensk klassiker, två 50-talare, 2st muskelbilar från 60-talet, o.s.v så det bör ju inteckna större delen av vad folk är intresserade av: men att tillgodo se alla här är helt omöjligt.

Nja. Av 10 bilar så är 9 amerikanska och minst 7 är ombyggda. Skulle påstå att det hade gått att få till det liiiiiite bättre.

5 111 Inlägg
9 juni 2018
Och 8 av 10 bilar är från 50- eller 60-talet, med ett jättehopp bakåt till 1928 och ett ännu större hopp framåt till 2016.

Om man räknar Murklan så är 40% av alla bilarna Fordar.... att ett enda bilmärke bland de mängder som tillverkats tar upp så mycket plats är också rätt intressant.

Så visst kan jag tycka att spridningen är rätt liten jag också.

Evildan
9 juni 2018
Knugcab skrev:
Och 8 av 10 bilar är från 50- eller 60-talet, med ett jättehopp bakåt till 1928 och ett ännu större hopp framåt till 2016.

Om man räknar Murklan så är 40% av alla bilarna Fordar.... att ett enda bilmärke bland de mängder som tillverkats tar upp så mycket plats är också rätt intressant.

Så visst kan jag tycka att spridningen är rätt liten jag också.

40% är Ford.
30% är GM.
20% är Mopar.
10% Volvo.
Nej då, inte snävt alls med 9 USA-bilar och en Amazon.

7 471 Inlägg
Evildan
9 juni 2018
Då jag nämnde träffpunkt -70 och -80 kan jag för ordningens skull nämna att dessa två träffar ordnades av Klassiker och Automobil.
Alla bilar från respektive årtionde var välkomna även exemplar som började tillverkas det aktuella årtiondet, dvs en Volvo 740 -91 var välkommen på träffpunkt -80.
Träffarna hade olika teman såsom plastpaket, popuplysen, vit bil osv fast alla var välkomna.
I praktiken återfanns då allt från Blazer K5, LP5000, 900 CD, 2CV, 120 rapid (googla om du är nischbilintresserad) mfl sida vid sida på -80 talsträffen och även på -70 talsträffen. Vid sidan fanns det också en "finbilsparkering" vikt åt särskilda bilar som inte kvalade in årtalsmässigt men ändock stack ut.
Jag ställde ut ett par gånger och hade även bil på finbilsparkeringen, mycket roliga träffar som saknas.

http://www.klassiker.nu/traffreportage/ … kt-80-3085

Evildan
9 juni 2018
granadadr skrev:
who cares?? orka bry sig,, gå å ta ett glas vin istället wink

Endast blaskigt skitvin från USA hoppas jag du menar? wink

Sök