Saab 900 RWD Track Build

#1 Jag och mina kompanjoner från Team DikesDräparna har kommit över en Saab 900 RWD kaross! Tidigare i livet har den gått på strippen och vart riktigt snabb, nu ska den få nytt liv och målet är att köra långlopp! Fort som f#n ska den gå! Detta projekt är inget vi slänger ihop på en helg, utan tid kommer krävas, pannor kommer rynkas och hår kommer slitas. Vi har absolut inte några överlägsna förutsättningar eller resurser för detta. Vi jobbar heltid och har inte mycket pengar att lägga på dyra delar, så vi kommer behöva jobba smart och långt utanför boxen!! Jag hoppas ni som läser denna tråd kommer att gilla det vi försöka göra, samt att ni är tålmodiga med att detta kommer bli ganska utdraget. Väl mött och ses i kommentarsfältet!!!

Joel_Wiklund

  • 41 Följare
  • 3 272 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 07:59
211 Inlägg
Skrivet 9 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Jag och mina kompanjoner från Team DikesDräparna har kommit över en Saab 900 RWD kaross!
Tidigare i livet har den gått på strippen och vart riktigt snabb, nu ska den få nytt liv och målet är att köra långlopp! Fort som f#n ska den gå!

Detta projekt är inget vi slänger ihop på en helg, utan tid kommer krävas, pannor kommer rynkas och hår kommer slitas.
Vi har absolut inte några överlägsna förutsättningar eller resurser för detta. Vi jobbar heltid och har inte mycket pengar att lägga på dyra delar, så vi kommer behöva jobba smart och långt utanför boxen!!

Jag hoppas ni som läser denna tråd kommer att gilla det vi försöka göra, samt att ni är tålmodiga med att detta kommer bli ganska utdraget.

Väl mött och ses i kommentarsfältet!!!

Senast redigerat av Joel_Wiklund (9 juni )

280 Inlägg
Skrivet 29 juni #2

Upp med bilder på skapelsen!! :-)

211 Inlägg
Skrivet 2 juli · Inlägg av trådskaparen #3

Snurriis skrev:
Upp med bilder på skapelsen!! :-)

Ja jag ska uppdatera så fort jag kommer till garaget!! smile

211 Inlägg
Skrivet 10 juli · Inlägg av trådskaparen #4

Igår kom vi en bit närmre vårt mål! Vi var iväg och köpte oss en växellåda big_smile

Vi har under en längre tid diskuterat och funderat på vad för växellåda vi ska åka med då vi tänkt ha ganska mycket effekt i bilen. Vad vi vet kan vi plocka ut kring 700Nm ur motorn utan att det är något större problem. Och kan man så kommer man wink

Det bästa alternativet vi kom fram till som fortfarande går att köpa på begagnatmarknaden är ZF S5-39DZ. Med andra ord från en 530d e39. De har original 410Nm så de kanske borde hålla för 600Nm iallafall???? smile

Om det är någon som har koll på vad de klarar så vill vi gärna veta!!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-1e3fa0aeb60eb98911baabbe861c60a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-1b69289a56209ccdd4fd07d1a1e7b2e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-360d49709253566e1e69216257245533.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-b2ca45a34aa6e74c69040abfe1e665cc.jpg

379 Inlägg
Skrivet 10 juli #5

Är det den 5växlade lådan? Dom är så gott som oförstörbara, 1200-1300Nm~ är inga bekymmer.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
211 Inlägg
Skrivet 10 juli · Inlägg av trådskaparen #6

Ja det är den 5 växlade smile Det låter ju för bra för att vara sant!! Är det helt original eller med uppgraderat innehåll?

379 Inlägg
Skrivet 10 juli #7

Helt original, kolla storleken på pjäsen.. wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
211 Inlägg
Skrivet 10 juli · Inlägg av trådskaparen #8

wBes skrev:
Helt original, kolla storleken på pjäsen.. wink

Okej fasen så bra! big_smile
Jag jobbar på Scania så de växellådor som jag ser om dagarna är betydligt kralligare än den där lilla plutten wink

211 Inlägg
Skrivet 11 juli · Inlägg av trådskaparen #9

Jag och Albin diskuterade lite om vart vi ska placera drivlinan och hur saker och ting ska få plats. Vi vill ha motorn så långt bak som möjligt för att ha gott om utrymme för Turbo och alla kylare samt bra viktfördelning smile Vi måttade lite på torpeden vart vi behövde fila lite med vinkelharry och började kapa...
Efter typ 5 min konstaterade vi att "Fuck it!" vi gör om och gör rätt från början och nu är hela torpedplåten borta lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-b3defec51e920d56bfa6538fd1edaa6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-bf8da349fd663836d966d5410e4382c7.jpg


Vi ska fortsätta kapa golv så ännu mer ska bort innan saker börjar komma dit wink

211 Inlägg
Skrivet 21 juli · Inlägg av trådskaparen #10

Nu har vi kapat bort (troligtvis) det sista som behöver försvinna för att få plats med motor och låda. Vi siktar på att ha motorns framkant i höjd med fjäderbenstornen, då hamnar allt ganska långt in i bilen och vi får plats med turbo och kylare fram, samt mycket bättre viktfördelning i bilen.
Next up är att göra en adapterplatta mellan Saab motor och bmw låda smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-185014fb030f5c51dbb438ee696b30b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-8ff0799486e9669c9df78d65733e537a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-46a4318420f6f17fc0877e95d8c2596b.jpg

115 Inlägg
Skrivet 22 juli #11

denna tråd lär följas, det blir hur kul som helst

211 Inlägg
Skrivet 23 juli · Inlägg av trådskaparen #12

masens skrev:
denna tråd lär följas, det blir hur kul som helst

Kul att du gillar det! Ja det kommer ju inte bli klart på en eftermiddag direkt men bra ska det bli!! smile

211 Inlägg
Skrivet 6 november · Inlägg av trådskaparen #13

Igår kom vi ett viktigt steg framåt i bygget!
Jag var och hämtade vår nya fina adapter mellan Saab och BMW big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-69d32f007974f43323f3a5b8a4cb94e3.jpg

Vi började försöka förstå ännu bättre hur saker och ting kommer se ut och vart vi behöver ha våra fästpunkter för drivlinan, och det känns bra!!
Vi vet att hela paketet kommer att behöva plockas in och ut regelbundet så vi försöker designa fästena för det. Hela fronten och kylarpaketet ska gå att plocka av och motor och låda ska backas ut utan att egentligen behöva lyfta dem. Det ända vi vet blir ivägen är styrväxeln men värre än så borde det inte behöva bli wink

Nu står vinkelharry på agendan tillsammans med farbror svets och en rynkad panna, så ska nog snart det där paketet vara bultat på plats och inte hängandes i lyften smile

Återkommer wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-46a4318420f6f17fc0877e95d8c2596b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-0cefd3955257a653d2f990acba8eec01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-eae1d38f15b8d09ecfcafd39a55708db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-7b796bbaf3545a2829e2ce013181ca03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-28cd2f472ddee84bdd54ce0ce7d83748.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-a00bf8ce9861ecc317f500847ff22f37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-b7d4d88a0be7e7774a2d0d571946ec7b.jpg

399 Inlägg
Skrivet 6 november #14

jäklar vad högt paketet hamnar men samtidigt ser man ju att det inte kan bli lägre haha smile grymt bygge i övrigt i alla fall smile

211 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #15

Ja motorn hamnar rätt högt, dock ska växellådan ner säkert 20-30 cm i bakkant. Just nu går det en balk där som vi måste dirigera om wink

Men motorn kommer hamna bara någon centimeter under plåten där rutan sitter, och om vi får på en motorhuv utan att kapa i den vet vi inte ännu smile

379 Inlägg
Skrivet 7 november #16

Ser bra ut! Har du nämnt vad för motor som ska i?

Ser ut som en V6a och en adpaterplatta för Saab pekar ju på en B284 från 9-3Aero/TurboX.. cool

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
211 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #17

Korrekt! Samma motor som i 9-3an big_smile
Dock kommer vi inte köra på samma låga effekt som Turbo X  wink

379 Inlägg
Skrivet 7 november #18

Joel_Wiklund skrev:
Korrekt! Samma motor som i 9-3an big_smile
Dock kommer vi inte köra på samma låga effekt som Turbo X  wink

Spännande!

Forskat något kring vad dessa pjäser står pall för? Det mest vässade jag känner till är Robbans på Nordic som har plockat typ 430hp~ (dock med ett sju helsikes vrid på 750Nm~). Men motorn borde ju sitta i diverse Oplar och annat så kanske finns mer information internationellt?

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
211 Inlägg
Skrivet 7 november · Inlägg av trådskaparen #19

wBes skrev:

Joel_Wiklund skrev:
Korrekt! Samma motor som i 9-3an big_smile
Dock kommer vi inte köra på samma låga effekt som Turbo X  wink

Spännande!

Forskat något kring vad dessa pjäser står pall för? Det mest vässade jag känner till är Robbans på Nordic som har plockat typ 430hp~ (dock med ett sju helsikes vrid på 750Nm~). Men motorn borde ju sitta i diverse Oplar och annat så kanske finns mer information internationellt?

Jag vet inte riktigt vart jag hittade infon, men har läst att grundmotorn ska / kan klara av ca 700häst och 800Nm. Oklar källa dock....
Men eftersom allt ska handbyggas så finns det ju ingen "originaldel" som stryper eller förstör. Vi bygger nog gasväxlingen för rätt hög effekt, men sätter på ganska liten turbo så vi får respons. Mer än 500hk behöver vi inte ha till en början för det håller ändå inte bakvagnen för wink

Får se vad det kan tänkas bli sedan smile

1 400 Inlägg
Skrivet 7 november #20

wBes skrev:

Joel_Wiklund skrev:
Korrekt! Samma motor som i 9-3an big_smile
Dock kommer vi inte köra på samma låga effekt som Turbo X  wink

Spännande!

Forskat något kring vad dessa pjäser står pall för? Det mest vässade jag känner till är Robbans på Nordic som har plockat typ 430hp~ (dock med ett sju helsikes vrid på 750Nm~). Men motorn borde ju sitta i diverse Oplar och annat så kanske finns mer information internationellt?

Maptun's 9-3 Silverbeast bänkade väl typ 650hk och 800Nm om jag inte missminner mig.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang