Volvo v70n handbroms tar knappt.

Bjorklund21
9 juni 2018 · 14 Inlägg

Tja. Var på besiktningen idag och fick nedslag på handbromsen vänster. Hade isär allt på båda sidorna och allt såg fint ut provade att spänna vid spaken och det tar jättelite. Den håller knappt bilen i minsta backe och om jag lägger i D så börjar bilen rulla med handbromsen fullt åtdragen. Vad göra? Tacksam för svar!
Det gäller en v70n

Christian S
9 juni 2018 · 4 816 Inlägg

du justerade ute vid handbromsbackarna först innan du justerade vid spaken?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Bjorklund21
9 juni 2018 · 14 Inlägg

Christian S skrev:
du justerade ute vid handbromsbackarna först innan du justerade vid spaken?

V70n har bara justering vid spaken

Bjorklund21
9 juni 2018 · 14 Inlägg

En sak till, när jag spänner vajern vid spaken så har jag aldrig provat att dra efter att det börjar ta emot? Tänker att vajern kanske går av? Är det menningen att man ska fortsätta att skruva efter att det börjar ta emot och finns det en chans att man spänner så mycket att vajern går av?

zzr94092
9 juni 2018 · 4 385 Inlägg

Du kan inte spänna så hårt att vajern går av..Resulterar bara i att hjulen går tungt runt.
Köp riktiga handbromsbackar ,med det menas köp inte Biltema....Jag har köpt på Autoxperten till dom fyra N-bilar jag haft.Kolla även skivan hur den ser ut på insidan.

ECPS_Scandinavia
9 juni 2018 · 14 Inlägg

Det kan ju vara så att vajern till ena sidan går trögt eller så är något felinstallerat sedan tidigare ute vid backen. Plocka av hjul och skiva,  kolla sedan om det händer något på vänster sida när du drar i spaken

Bjorklund21
9 juni 2018 · 14 Inlägg

kan man lyfta ut handsfacket i mittkonsolen eller måste man riva ut hela mittkonsolen?

zzr94092
9 juni 2018 · 4 385 Inlägg

Du får "lyfta" på hela mittkonsollen. Mest i bakkant...

Bjorklund21
10 juni 2018 · 14 Inlägg

Läste att många fått problem med biltema backar, så nu sitter det orginalbackar och handbromsen är som ny.. köp aldrig skiten från biltema!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Jag undrar vad den REELA skillnaden var mellan biltema o originalbackar rent konstruktionsmässigt asså..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bjorklund21
10 juni 2018 · 14 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag undrar vad den REELA skillnaden var mellan biltema o originalbackar rent konstruktionsmässigt asså..

Någon hade skrivit att backarnas storlek är fel så dom greppar konstigt mot trumman, men jag vet själv inte så är inte säker på om det stämmer.
Konstigt att inte biltema har gjort nåt åt det då det verkar vara ett vanligt problem.

Senast redigerat av Bjorklund21 (10 juni 2018)

marcus80 Sir
10 juni 2018 · 935 Inlägg

Dom v70n jag har haft har haft justering ute vid hjulen. Men kan ju ha varit ett tillverkningsfel på dom 4. Vad vet jag...

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2018 · 13 732 Inlägg

Biltema skit har aldrig fungerat på någon Volvo..  Man kan få det att fungera så det går genom besiktningen men aldrig då den låser hjulen på asfalt.     Stor skillnad på rkiktga backar. Det är en synlig storleks skillnad mellan orginal och biltema.    Jag märkte det på min 850 när jsg gjorde bort mig och när jag stött på dåliga handbromsar på Volvosar trotts nya backar så har det till 100% varit biltema backar.  Så onödigt när man får ate backar i Tyskland billigare än biltemas

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
10 juni 2018 · 5 087 Inlägg

Growe skrev:
Biltema skit har aldrig fungerat på någon Volvo..  Man kan få det att fungera så det går genom besiktningen men aldrig då den låser hjulen på asfalt.     Stor skillnad på rkiktga backar. Det är en synlig storleks skillnad mellan orginal och biltema.    Jag märkte det på min 850 när jsg gjorde bort mig och när jag stött på dåliga handbromsar på Volvosar trotts nya backar så har det till 100% varit biltema backar.  Så onödigt när man får ate backar i Tyskland billigare än biltemas

Samma här fast på Mercedes men med liknande konstruktion av handbromsen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bjorklund21
10 juni 2018 · 14 Inlägg

marcus80 skrev:
Dom v70n jag har haft har haft justering ute vid hjulen. Men kan ju ha varit ett tillverkningsfel på dom 4. Vad vet jag...

Och vart sitter denna justering då? Om du menar justerskruven istället för järnbitten så är den eftermonterad?

zzr94092
10 juni 2018 · 4 385 Inlägg

Den finns inte originalmonterat, justeringen går att ta från någon annan Volvo, minns inte vilken....

Bjorklund21
10 juni 2018 · 14 Inlägg

zzr94092 skrev:
Den finns inte originalmonterat, justeringen går att ta från någon annan Volvo, minns inte vilken....

Marcus80 ville idiotförklara men men..

Brådhis * Voff voff *
11 juni 2018 · 10 275 Inlägg

marcus80 skrev:
Dom v70n jag har haft har haft justering ute vid hjulen. Men kan ju ha varit ett tillverkningsfel på dom 4. Vad vet jag...

Ingen av dom fem V70N, två S80 och en S60 jag ägt har haft justering ute vid hjulen, mycket beroende då på att V70N (och S60 och S80) saknar detta från fabrik.

Så har dina haft det har någon eftermonterat detta... smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (11 juni 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
marcus80 Sir
11 juni 2018 · 935 Inlägg

Coolt, då har jag haft tur då. Men köp ett par sådana och montera dit då? Kostar ju bara 79:- på vparts

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
xXSammy
11 juni 2018 · 6 569 Inlägg

Om det finns justeringar att montera tid på V70N köp det, sämre konstruerad handbroms är svårt att hitta.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang