2452
Sök

Volvo 945 -97, varningslampa för trasig lampa, efter installation av dragkrok.

118 Inlägg
9 juni 2018
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en 945 från -97, varningslampan för trasig lampa lyser när man bromsar, förra ägaren sa att det problemet kom efter installation av dragkroken.

Bromsljusen har fungerat precis som dom ska, men i förrgår så slutade högra bakbromsljus fungera, jag tog ur lampan o skulle kolla om den var trasig, glödtråden ser ut att vara hel, kan den vara trasig ändå?

Jag har läst om att det ska vara någon resistans när man har dragkrok, hur fungerar detta och hur kontrollerar jag om det finns sådant om jag inte har mätinstrument för A/V/Ohm?

Jag ska byta ut mot en annan lampa och testa, men jag måste bara köpa en och testa. P21/5W har inte funnits på någon tankstation jag varit på... Testade en P21, men den har inte dubbla 'nipplar' på sockeln, så jag antar att den inte fungerar på grund av detta? (Var en P21/5W innan som fungerade tidigare, som faktiskt har dubbla 'nipplar')

Tacksam för svar!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 juni 2018
#2
Det enklaste är ju att byta mellan vänster och höger så ser du..
Sen tippar jag på att elen till draget inte är rätt gjort..
Senast redigerat av chanstagarn (9 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

118 Inlägg
9 juni 2018
Trådstartare
#3
chanstagarn skrev:
Det enklaste är ju att byta mellan vänster och höger så ser du..
Sen tippar jag på att elen till draget inte är rätt gjort..

Det har du rätt i, hahaha, kanske skulle tänkt på det först smile

Jag har egentligen inte någon användning av dragkrok, hur svårt är det att komma åt elen från den? förstår att det är svårt att säga då det inte är original och inte du som kopplat den (förmodligen big_smile ), men rent generellt så måste den väl vara kopplad på ungefär samma sätt som original?

118 Inlägg
9 juni 2018
Trådstartare
#4
Kanske värt att nämna att det var en gammal gubbe som ägde bilen innan mig och har gjort det i rätt så många år, och allt som jag sett som är gjort med bilen har varit gjort seriöst, så förmodligen har han nog lämnat in den på en förhoppningsvis seriös verkstad för att få dragkroken installerad.

Forummoderator
18 346 Inlägg
9 juni 2018
#5
Kan du se var elen är inkopplad? om de bara tjuvat sig in på vä baklampa? Inte höger blinkers då kanske...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 572 Inlägg
9 juni 2018
#6
Du måste dra en separat kabel till bromsljuskontakten,inte tjuva vid bakjuset....

118 Inlägg
9 juni 2018
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Kan du se var elen är inkopplad? om de bara tjuvat sig in på vä baklampa? Inte höger blinkers då kanske...

zzr94092 skrev:
Du måste dra en separat kabel till bromsljuskontakten,inte tjuva vid bakjuset....

Nu får ni förklara lite bättre, jag förstår inte riktigt med min jordnöt sad

ALLA bromsljusen har fungerat, den ena slutade fungera för någon dag sen.
Jag har viss kunskap inom kopplingsscheman, och har tagit kurser i detta under mina år i gymnasiet, men jag måste förstå lite mer exakt hur saker sitter.

bromsljus höger bak har slutat fungera, men själva glödtråden på lampan ser okej ut.

4 572 Inlägg
9 juni 2018
#8
Drar du inte en separat kabel till bromsljuskontakten så får du meddelandet "trasigt ljus".
Men detta har inget med att göra att det inte funkar just nu.

118 Inlägg
10 juni 2018
Trådstartare
#9
zzr94092 skrev:
Drar du inte en separat kabel till bromsljuskontakten så får du meddelandet "trasigt ljus".
Men detta har inget med att göra att det inte funkar just nu.

Okej, det stör mig inget att varningslampan tänds, men jag vill kunna köra bilen utan att bli stoppad och få problem över bromsljusen... Kan en lampa vara slut även om själva glödtråden fortfarande sitter ihop? Har för mig att det också finns någon gas i glödlampor, är det relevant?

1 271 Inlägg
10 juni 2018
#10
tewo22 skrev:
zzr94092 skrev:
Drar du inte en separat kabel till bromsljuskontakten så får du meddelandet "trasigt ljus".
Men detta har inget med att göra att det inte funkar just nu.

Okej, det stör mig inget att varningslampan tänds, men jag vill kunna köra bilen utan att bli stoppad och få problem över bromsljusen... Kan en lampa vara slut även om själva glödtråden fortfarande sitter ihop? Har för mig att det också finns någon gas i glödlampor, är det relevant?

Är glödtråden av lyser det inte. Finns det ingen gas i lampan brinner glödtråden av.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

118 Inlägg
10 juni 2018
Trådstartare
#11
Soulman skrev:
tewo22 skrev:
zzr94092 skrev:
Drar du inte en separat kabel till bromsljuskontakten så får du meddelandet "trasigt ljus".
Men detta har inget med att göra att det inte funkar just nu.

Okej, det stör mig inget att varningslampan tänds, men jag vill kunna köra bilen utan att bli stoppad och få problem över bromsljusen... Kan en lampa vara slut även om själva glödtråden fortfarande sitter ihop? Har för mig att det också finns någon gas i glödlampor, är det relevant?

Är glödtråden av lyser det inte. Finns det ingen gas i lampan brinner glödtråden av.

Så med andra ord så syns det alla gånger om det är glödlampan som gått sönder?

Forummoderator
18 346 Inlägg
10 juni 2018
#12
Kan du mäta lampan? Kan du mäta om spänning i kontakt finns? För och få ordning på det behöver du en multimeter i vilket fall (119:- på Biltema)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 juni 2018
#13
Asså, mitt förslag gör ju att han SLIPPER lägga ut lite stålar ENBART för att kolla en lampa!sad
Det e ju inte som att jag e snål utan bara fruktansvärt ekonomisk..smile
Senast redigerat av chanstagarn (10 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

914 Inlägg
10 juni 2018
#14
Glödtrådsvakten fungerar som så att den känner av snebelastning/ojämn belastning mellan höger och vänster sida.
På 940 så går halvljus bromsljus och bakljus via glödtrådsvakten.
Ibland kan det räcka med att det är olika fabrikat på lampan mellan höger och vänster för att den ska reagera och tända varningslampa,,likadant med ärj på kontaktblecken.
OCH  om man då monterar drag så tar man spänning till blinkers direkt via bakljusen,,MEN bromsljus och Bakljus så måste man dra kablar fram till elcentral respektive bromsljus kontakt för att gå på INNAN glödtrådsvakten.
Gör man ej detta så kommer glödtrådsvakten med tiden att gå sönder samt att för mycket belastning på glödtrådsvakten bränner den.
SÅ nu till poängen ,,om du har spänning till ena sidan bak till bromsljuset men inte till den andra så kan det mycket väl vara en glödtrådsvakt som sagt upp sig.
Spänningen går från bromsljuskontakten till glödtrådsvakten där kretsen/spänningsmatningen i sin tur förgrenar sig  till höger respektive vänster bromsljus.

* Voff voff *
11 055 Inlägg
11 juni 2018
#15
Eftersom det, precis som skrivits här ovanför, kan vara lite känsligt på dessa bilar ifall lamporna har lite olika motstånd och den ena nu slocknat så skulle ju en investering i en ny lampa (helst två) säkert inte vara fel. Dessutom KAN det ju lösa båda problem. På en gång... smile

//Brådhis

EDIT: Glödtrådsvakten reagerar inte på att man anslutit en kabel till, den reagerar på att belastningen ändras. Så kom varningen efter montering av dragkroken och utan att ett släp är anslutet finns ju ett jordfel någonstans i kablaget...
Senast redigerat av Brådhis (11 juni 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

118 Inlägg
12 juni 2018
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
Eftersom det, precis som skrivits här ovanför, kan vara lite känsligt på dessa bilar ifall lamporna har lite olika motstånd och den ena nu slocknat så skulle ju en investering i en ny lampa (helst två) säkert inte vara fel. Dessutom KAN det ju lösa båda problem. På en gång... smile

//Brådhis

EDIT: Glödtrådsvakten reagerar inte på att man anslutit en kabel till, den reagerar på att belastningen ändras. Så kom varningen efter montering av dragkroken och utan att ett släp är anslutet finns ju ett jordfel någonstans i kablaget...

Tack för alla svar och hjälp!
Idag testade jag att byta ut båda lamporna, det hjälpte trots allt inte, men ena kontaktdonet eller vad man ska säga, tror jag hade oxiderat på något sätt, jag skrapade med en flatmejsel på den biten som hade något "skit" på sig, och nu fungerar det felfritt! big_smile

Med andra ord så lyser varningslampan varken när jag är ute o kör eller när just när jag bromsar!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 juni 2018
#17
tewo22 skrev:
Med andra ord så lyser varningslampan varken när jag är ute o kör eller när just när jag bromsar!

Den meningen får du förklara lite bättre..
Lyser det eller inte?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 572 Inlägg
12 juni 2018
#18
Den tänds väl bara om du har ett släp kopplat..o bromsar..

914 Inlägg
12 juni 2018
#19
Det kan ju också vara som så att draget är korrekt inkopplat och kommer även fungera korrekt med släpvagn på kopplad.
Och i detta fall bara var lite skit på kontaktblecket.

118 Inlägg
13 juni 2018
Trådstartare
#20
Aronson skrev:
Det kan ju också vara som så att draget är korrekt inkopplat och kommer även fungera korrekt med släpvagn på kopplad.
Och i detta fall bara var lite skit på kontaktblecket.

Exakt så big_smile

Med andra ord, varningslampan har slocknat för gott!
ALLA LAMPOR FUNGERAR SOM DOM SKA NU!!!


Sök