Audi A6 P0420 felkod - Bara att ignorera?

GladAnka
21 juni 2018 · 31 Inlägg

Hej alla glada! Ska försöka fatta mig kort...

Köpte en Audi A6 -04 1.8T väldigt billigt i vintras med lite kända problem där alla nu är åtgärdade förutom ett = En P0420-felkod. D.v.s "Catalyst system efficiency below threshold".

Den dyker endast upp cirka var 30-40 mil och bilen går galant i min mening. Jag tror att problemet uppkommit av att förra ägaren ignorerade en trasig lambdasond för länge, vilket i sin tur ledde till en rik A/F-blandning som skadade katalysatorn. Det märkliga i det hela är dock att jag sedan köpet har besiktat bilen med grönt besiktningspapper, avgasvärdena var till och med bättre än förra gången!

Så tycker ni att jag kan ignorera felkoden och köra på eller finns det några konsekvenser av det? Byter ogärna katalysatorn p.g.a den associerade kostnaden och jag vill inte lägga ner för mycket pengar på bilen än i alla fall.

Senast redigerat av Saitham (21 juni 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2018 · 14 050 Inlägg

Saitham skrev:
Hej alla glada! Ska försöka fatta mig kort...

Köpte en Audi A6 -04 1.8T väldigt billigt i vintras med lite kända problem där alla nu är åtgärdade förutom ett = En P0420-felkod. D.v.s "Catalyst system efficiency below threshold".

Den dyker endast upp cirka var 30-40 mil och bilen går galant i min mening. Jag tror att problemet uppkommit av att förra ägaren ignorerade en trasig lambdasond för länge, vilket i sin tur ledde till en rik A/F-blandning som skadade katalysatorn. Det märkliga i det hela är dock att jag sedan köpet har besiktat bilen med grönt besiktningspapper, avgasvärdena var till och med bättre än förra gången!

Så tycker ni att jag kan ignorera felkoden och köra på eller finns det några konsekvenser av det? Byter ogärna katalysatorn p.g.a den associerade kostnaden och jag vill inte lägga ner för mycket på bilen än i alla fall.

Vad säger besiktningen när dom läser ut felkoder? Kanske bäst att åtgärda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
GladAnka
21 juni 2018 · 31 Inlägg

Vettemannen skrev:

Saitham skrev:
Hej alla glada! Ska försöka fatta mig kort...

Köpte en Audi A6 -04 1.8T väldigt billigt i vintras med lite kända problem där alla nu är åtgärdade förutom ett = En P0420-felkod. D.v.s "Catalyst system efficiency below threshold".

Den dyker endast upp cirka var 30-40 mil och bilen går galant i min mening. Jag tror att problemet uppkommit av att förra ägaren ignorerade en trasig lambdasond för länge, vilket i sin tur ledde till en rik A/F-blandning som skadade katalysatorn. Det märkliga i det hela är dock att jag sedan köpet har besiktat bilen med grönt besiktningspapper, avgasvärdena var till och med bättre än förra gången!

Så tycker ni att jag kan ignorera felkoden och köra på eller finns det några konsekvenser av det? Byter ogärna katalysatorn p.g.a den associerade kostnaden och jag vill inte lägga ner för mycket på bilen än i alla fall.

Vad säger besiktningen när dom läser ut felkoder? Kanske bäst att åtgärda.

/Benny

Ptja, jag släckte den inför besiktningen just för att jag misstänkte att avgaserna var bra ändå smile
Så de sa inget.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2018 · 14 050 Inlägg

Saitham skrev:

Vettemannen skrev:

Saitham skrev:
Hej alla glada! Ska försöka fatta mig kort...

Köpte en Audi A6 -04 1.8T väldigt billigt i vintras med lite kända problem där alla nu är åtgärdade förutom ett = En P0420-felkod. D.v.s "Catalyst system efficiency below threshold".

Den dyker endast upp cirka var 30-40 mil och bilen går galant i min mening. Jag tror att problemet uppkommit av att förra ägaren ignorerade en trasig lambdasond för länge, vilket i sin tur ledde till en rik A/F-blandning som skadade katalysatorn. Det märkliga i det hela är dock att jag sedan köpet har besiktat bilen med grönt besiktningspapper, avgasvärdena var till och med bättre än förra gången!

Så tycker ni att jag kan ignorera felkoden och köra på eller finns det några konsekvenser av det? Byter ogärna katalysatorn p.g.a den associerade kostnaden och jag vill inte lägga ner för mycket på bilen än i alla fall.

Vad säger besiktningen när dom läser ut felkoder? Kanske bäst att åtgärda.

/Benny

Ptja, jag släckte den inför besiktningen just för att jag misstänkte att avgaserna var bra ändå smile
Så de sa inget.

Jaja, om bilen går bra så är det väl bara att släcka koden inför varje besiktning. Då är ju problemet inte så stort.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
GladAnka
21 juni 2018 · 31 Inlägg

Vettemannen skrev:

Saitham skrev:

Vettemannen skrev:

Vad säger besiktningen när dom läser ut felkoder? Kanske bäst att åtgärda.

/Benny

Ptja, jag släckte den inför besiktningen just för att jag misstänkte att avgaserna var bra ändå smile
Så de sa inget.

Jaja, om bilen går bra så är det väl bara att släcka koden inför varje besiktning. Då är ju problemet inte så stort.

/Benny

Nej precis det var lite så jag resonerade, ville bara ha lite feedback från er motorgalna innan jag blundar för det big_smile Tack för din input!

it_mutt Avstängd
21 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Vanligen beror den på; läckande avgassystem eller kass lambdasond

- - - - Edit - - - -

Eller för all del; kassa lambdasonder

Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang