Alfa 159, Motorlampa / partikelfilter / felsökning malmöområdet

AlfaS
27 juni 2018 · 5 Inlägg

Har en Alfa 159 från 2007. Motor 1.9JTD.
Motorlampan lyste för ett par mån sen och verkstaden som jag gick till sa att partikelfiltret behövde bytas ut. Det gjordes och nu lyser motorlampan igen efter ett par veckor och det är samma felkod som senast. Gick tillbaka dit och dom säger att det kan vara något annat. Nähä, säger ni det...
Har bråkat med dom en del nu och vi kommer ingenstans. Riktig tomteverkstad.

Till frågan: någon som vet en verkstad i Malmö eller grannstäderna som är mer expterter inom detta område som verkligen kan felsöka innan dom byter ut något?
Ju billigare desto bättre såklart men det måste verkligen vara någon som vet vad dom pratar om.

xXSammy
27 juni 2018 · 6 583 Inlägg

Det är väldigt sällan ett partikelfilter felar och många byts i onödan. (De som har partikelfilter på service intervall är en annan sak, kan anses onödigt också..)

Att EGR ventilen går sönder på 1.9an är vanligt, kan vara orsaken till att det första partikelfiltret blev igensotat.

De/Dem
AlfaS
1 juli 2018 · 5 Inlägg

EGR ventilen är bytt en gång.
Kan en mekaniker se ifall det är den det är fel på? Den ger inga felkoder iaf.

Bumpar min första fråga: Någon i malmö-området som är duktig på att felsöka detta?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Eftersom den gick i flera veckor utan att lampan tändes tyder på att verkstaden var på rätt väg och att den fallerar ånyo.
Kan det vara körsättet som gör att det bråkar, typ kör korta sträckor?

Senast redigerat av chanstagarn (2 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
AlfaS
2 juli 2018 · 5 Inlägg

Ja, tyvärr är det ofta korta sträckor numera med bilen.
Menar du att ett partikelfilter kan haverera efter ett par veckor om man bara kör kortare sträckor eller missförstår jag dig?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Eländet sotar väl igen, så du får ge dig ut på autostradan o ge järnet..
Det är ju för fasiken en alfa..smile

Senast redigerat av chanstagarn (2 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
AlfaS
2 juli 2018 · 5 Inlägg

Låter otroligt att ett nytt partikelfilter blir igensotat på ett par veckor beroende på hur man kört. Men vid yttre påverkan (EGR?) kanske det går?

Experter inom detta i malmöområdet får gärna höra av sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang