Problem med lambda o mätare, Volvo 940

TheXmeX99
28 juni 2018 · 19 Inlägg

Hooj!
Jag har ett tag nu haft problem med diverse mätare och även lambdan på min Volvo 945 -91
Jag har felkod på hastighetsmätaren (3-1-1) och på lambdaregleringen (2-3-2) men ingen lampa lyser.

Bilen kan vara lite kinkig ibland när man ska starta den och ibland startar den inte förrän på andra eller 3:e försöket. När den startar är det ofta den är på låga varv så man får gasa till.

Hastighetsmätaren hoppar (mellan 0-120 för det mesta) o håller på när man stannar helt, krypkör eller ska backa (automat)
Och på senare tid har den även börjar visa fel hastighet, den kan slå runt hela varv också!

Varvmätaren hoppar också men visar ändå runt normalt varvtal
Tempmätare funkar ibland

Så jag tänkte om någonhar något tips på vart man kan börja kolla /byta, tack på förhand! 😂

Senast redigerat av TheXmeX99 (28 juni 2018)

Volvo 850 "Tysken" (1997)
Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 945 "Ayra" (1991)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Det verkar vara flera fel , och inte undra på det när kärran är på sin ålders höst..
Det blir väl till att ta tag i felen ett efter ett.
Kanske instrumenthuset behöver bytas alternativt kollas ang anslutningar på baksidan.
Kolla jordanslutningar och även batteri/generatoranslutningar.
Mät spänningen över batteriet och kolla även om du har lite överlagrad växelström från generatorn.
Lambdan kanske behöver bytas..
Tillslut så kan man fråga sig om  det är värt besväret..
Är kärran ok för övrigt?

Senast redigerat av chanstagarn (29 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TheXmeX99
30 juni 2018 · 19 Inlägg

chanstagarn skrev:
Det verkar vara flera fel , och inte undra på det när kärran är på sin ålders höst..
Det blir väl till att ta tag i felen ett efter ett.
Kanske instrumenthuset behöver bytas alternativt kollas ang anslutningar på baksidan.
Kolla jordanslutningar och även batteri/generatoranslutningar.
Mät spänningen över batteriet och kolla även om du har lite överlagrad växelström från generatorn.
Lambdan kanske behöver bytas..
Tillslut så kan man fråga sig om  det är värt besväret..
Är kärran ok för övrigt?

Får väl börjar kolla på det, bilen är inget jag kommer skrota eller göra mig av med eftersom den är familjeägd i snart 20 år smile Värt besväret enligt mig och i övrigt är den fin, rostmässigt med med tanke på mil och år smile

Volvo 850 "Tysken" (1997)
Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 945 "Ayra" (1991)
Sukkan
30 juni 2018 · 451 Inlägg

Min gamla 945a 1992 gjorde likadant, kände mig som värsta racingföraren.
220 km genom samhällen och 0 till 220 på en sekund. Jag hämtade en annan mätare på skroten och ändrade miltalet som den gamla mätaren, sen rullade den på igen. Den har rullat 71000 mil nu.

TheXmeX99
2 juli 2018 · 19 Inlägg

Sukkan skrev:
Min gamla 945a 1992 gjorde likadant, kände mig som värsta racingföraren.
220 km genom samhällen och 0 till 220 på en sekund. Jag hämtade en annan mätare på skroten och ändrade miltalet som den gamla mätaren, sen rullade den på igen. Den har rullat 71000 mil nu.

Aha okej, hur ändrade du miltalen? smile Vart ett jävla pill om man gjorde som jag tänkte xd

Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 945 "Ayra" (1991)
Volvo 850 "Tysken" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang