4188
Sök

BMW e39 2001 Låter lite konstigt när man kör (Video Klipp)

8 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
Hej, min far har en bmw e39 som han har haft ett tag nu. Jag prov körde den idag och på 1-4 när man kör så hör man ett litet veenande ljud. typ som när man backar med en gammal bil.
Någon som eventuellt kan ha en hum om vad d et kan vara?

Lådan i sig känns bra, inget glapp eller liknande. Tycker att kopplingen tar helt okej också.

Kanske lite dåligt ljud: https://youtu.be/1dXt5JAY9rE
Senast redigerat av BigBoost (29 juni 2018)

4 261 Inlägg
29 juni 2018
väldigt konstig ljud, tror itne ja känner igen det där, låter bara när växel finns ilagt?

6 647 Inlägg
29 juni 2018
Hej!
Kolla först att det finns olja i växellådan! Och är ni osäkra på när oljan byttes sist så byt!
Låter som ett lagerljud! Låter det även när du frikopplar?

8 Inlägg
30 juni 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla först att det finns olja i växellådan! Och är ni osäkra på när oljan byttes sist så byt!
Låter som ett lagerljud! Låter det även när du frikopplar?

Jag böt olja i lådan så fort det började låta. Och det var inte bättre, men olja fanns det. Jag fann inte heller något spår av metall i den gamla oljan.

Och nej, det låter icke när jag frikopplar. endast när man kör.
Låter på växel 1,2,3,4 men 5an är knäpp tyst.
Senast redigerat av BigBoost (30 juni 2018)

8 Inlägg
30 juni 2018
Trådstartare
panda666 skrev:
väldigt konstig ljud, tror itne ja känner igen det där, låter bara när växel finns ilagt?

Låter endast när jag har 1,2,3 eller 4an i lagt. Låter inget speciellt när jag backar eller kör på 5an.

4 261 Inlägg
30 juni 2018
BigBoost skrev:
panda666 skrev:

Låter endast när jag har 1,2,3 eller 4an i lagt. Låter inget speciellt när jag backar eller kör på 5an.

hoppas inte lådan sjunger i sista versen bara. skulle nog kolla me nån billigare verkstad om dom kunde provköra en snabbis och kolla vad det är, låter det nånting när du är på tomgång? trycker du ner kopplings pedal så försvinner oljudet? tänkte ifall det är urtrampningslager men du säger att det låter endast när du kör me 1-2-3-4, låter lite som lådan är dålig, om inte nått annat isf..

8 Inlägg
30 juni 2018
Trådstartare
panda666 skrev:
BigBoost skrev:
panda666 skrev:

hoppas inte lådan sjunger i sista versen bara. skulle nog kolla me nån billigare verkstad om dom kunde provköra en snabbis och kolla vad det är, låter det nånting när du är på tomgång? trycker du ner kopplings pedal så försvinner oljudet? tänkte ifall det är urtrampningslager men du säger att det låter endast när du kör me 1-2-3-4, låter lite som lådan är dålig, om inte nått annat isf..

Jag skulle nästan tro att det är lådan, tycker bara det är konstigt att det enbart är 1,2,3,4.
Det låter enbart när det är lite tryck på skiten, kör jag på 4an och växlar ner till 2an så går inte ljudet upp om jag inte gasar.

Och byta låda kan inte vara så svårt, man får begagnade för en helt okej peng.

8 Inlägg
30 juni 2018
Trådstartare
BigBoost skrev:
panda666 skrev:
BigBoost skrev:

Jag skulle nästan tro att det är lådan, tycker bara det är konstigt att det enbart är 1,2,3,4.
Det låter enbart när det är lite tryck på skiten, kör jag på 4an och växlar ner till 2an så går inte ljudet upp om jag inte gasar. Tycker dock att det är lite konstigt, tycker att växlarna går in hur bra som helst. Och när man kör så hugger det ingenting, går som ett jävla godståg.

4 261 Inlägg
30 juni 2018
BigBoost skrev:
panda666 skrev:
BigBoost skrev:

Det låter enbart när det är lite tryck på skiten, kör jag på 4an och växlar ner till 2an så går inte ljudet upp om jag inte gasar.

det som är bra me gamla bilar iaf, massor me billiga reservdelar, du hittar säkert nån beg låda för runt 3-4 tusen. Hoppas bara det inte är lådan.

8 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
panda666 skrev:
BigBoost skrev:
panda666 skrev:

det som är bra me gamla bilar iaf, massor me billiga reservdelar, du hittar säkert nån beg låda för runt 3-4 tusen. Hoppas bara det inte är lådan.

Tycker det fortfarande är väldigt konstigt, hissar jag upp bak hjulen och gasar hör man nästintill ingenting.
Det är ett weenande ljud, låter nästan som det är något lager. Låter inte alls mettaliskt.
Hade det varit lådan som är på väg tycker jag att jag borde ha problem att få i växlar, tycker den borde tugga lite mer också vid gas pådrag. Den har i fylld service bok fram tills nu och har alltid blivit servad på en BMW verkstad. Tycker att dem borde ha snappat upp något.

Jag är bara glad om den håller 1 vecka till så har jag byggt klart evon sen.

4 261 Inlägg
1 juli 2018
BigBoost skrev:
panda666 skrev:
BigBoost skrev:

Tycker det fortfarande är väldigt konstigt, hissar jag upp bak hjulen och gasar hör man nästintill ingenting.
Det är ett weenande ljud, låter nästan som det är något lager. Låter inte alls mettaliskt.
Hade det varit lådan som är på väg tycker jag att jag borde ha problem att få i växlar, tycker den borde tugga lite mer också vid gas pådrag. Den har i fylld service bok fram tills nu och har alltid blivit servad på en BMW verkstad. Tycker att dem borde ha snappat upp något.

Jag är bara glad om den håller 1 vecka till så har jag byggt klart evon sen.

kan vara vad som helst men 1 vecka borde den hålla minst. De vinande ljudet ger mig tecken på just att lådan inte mår så bra. Va ja vet iaf så ger lådan ett vinande ljud när den är på väg.

6 647 Inlägg
1 juli 2018
Hej!
Håller med att det nog är ett eller flera lager i lådan som sjunger på sista versen

Sök