Farligt att använda för stor säkring?

emista00
29 juni 2018 · 29 Inlägg

Hej, ska koppla LED lister direkt på batteriet I min bil, varifrån jag sedan kopplar till en knapp så jag kan stänga på/av dem. LEDsen ligger på 10W och 12v och har räknat ut att dem bör ha ungefär 0,88A (P = U * I). Är det då farligt att använda en 3A säkring istället för en mindre sådan? Eller bör man ha en ännu större säkring? Kopplar alltså från batteriet, till säkringen, till knappen, till LED-sen

MVH Emil

Meaganeowner
29 juni 2018 · 2 250 Inlägg

3 Ampere säkring bör bli optimalt.

Testa gärna ned en på 2 A. Det enda som händer om den är i klenaste laget är att den brinner av, då byter du till 3 A.

10 A blir onödigt stort... En kortslutning i det nya kablaget, med klenare ledare, gör att de kan börja glöda och skada annat som ligger intill.

Senast redigerat av Meaganeowner (29 juni 2018)

Utmarks-Loke
29 juni 2018 · 5 833 Inlägg

Det hela beror egentligen på hur grova kablar man har. 3A är så lite att det fungerar bra även med en riktigt klen kabel. Så jag håller med Meganeägaren ovan, 3A blir nog ganska optimalt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Jag vill vara lite motvallskärring och säger att en trög 1 amp säkring räcker mer än väl.
På så sätt sparar du 2 amp..smile
Vad du nu ska med dom till  smile
Att använda 3 amp , där det endast behövs 1,kallas överdimensionering..

Senast redigerat av chanstagarn (29 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
29 juni 2018 · 5 833 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag vill vara lite motvallskärring och säger att en trög 1 amp säkring räcker mer än väl.
På så sätt sparar du 2 amp..smile
Vad du nu ska med dom till  smile
Att använda 3 amp , där det endast behövs 1,kallas överdimensionering..

big_smile Tror du får läsa lite ellära. Det drar inte mer ström bara för att man har en större säkring, det är bara den maximala strömmen som kan dras.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

chanstagarn skrev:
Jag vill vara lite motvallskärring och säger att en trög 1 amp säkring räcker mer än väl.
På så sätt sparar du 2 amp..smile
Vad du nu ska med dom till  smile
Att använda 3 amp , där det endast behövs 1,kallas överdimensionering..

big_smile Tror du får läsa lite ellära. Det drar inte mer ström bara för att man har en större säkring, det är bara den maximala strömmen som kan dras.

Har bara hållt på med svagström i 40 år, så jag kanske får gå om , då jag inte begriper mig påt..smile
Det är ju inte lätt med dedära förbenade elektronerna som enligt schemat går från + till -  men i verkligheten är det tvärtom..

Senast redigerat av chanstagarn (29 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
30 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Aaaah,  då vet du att det är resistansen i kretsen som bestämmer strömmen vid en given spänning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2018 · 17 466 Inlägg

chanstagarn skrev:

Svarte_Orm skrev:

chanstagarn skrev:
Jag vill vara lite motvallskärring och säger att en trög 1 amp säkring räcker mer än väl.
På så sätt sparar du 2 amp..smile
Vad du nu ska med dom till  smile
Att använda 3 amp , där det endast behövs 1,kallas överdimensionering..

big_smile Tror du får läsa lite ellära. Det drar inte mer ström bara för att man har en större säkring, det är bara den maximala strömmen som kan dras.

Har bara hållt på med svagström i 40 år, så jag kanske får gå om , då jag inte begriper mig påt..smile
Det är ju inte lätt med dedära förbenade elektronerna som enligt schemat går från + till -  men i verkligheten är det tvärtom..

Har också kopplat lite under åren... I egenskap av elektriker skulle jag råda dig att spara de 2A i en konda som du kan ta med hem och invertera till 230AC.

TS: 1A bör räcka. Har du bara 3A hemma så ta en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
30 juni 2018 · 7 233 Inlägg

emista00 skrev:
Hej, ska koppla LED lister direkt på batteriet I min bil, varifrån jag sedan kopplar till en knapp så jag kan stänga på/av dem. LEDsen ligger på 10W och 12v och har räknat ut att dem bör ha ungefär 0,88A (P = U * I). Är det då farligt att använda en 3A säkring istället för en mindre sådan? Eller bör man ha en ännu större säkring? Kopplar alltså från batteriet, till säkringen, till knappen, till LED-sen

MVH Emil


Hej Emil. Du vet kanske inte varför man "säkrar av" elledningar?
Det är för att säkringen ska "brinna" i stället för elledningen.
Säkring med för stort ampére-tal kan innebära att elledningen "brinner" före säkringen.

Meaganeowner
30 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Och säkringar har även annan uppgift.
Nämligen att skydda det som ligger före säkringen mot överbelastning.

Men det visste ni väl?

Säkringar skyddar således alltid utrustning både före och efter dessa. Men oftast tänker man bara "efter".

T ex i båtar används stora bladsäkringar på kanske 100 A, strax efter batterier.

Ren kortis mellan en grov ledare ( till t ex startmotor) och motorblock, leder till mycket stora strömmar, som i princip kortsluter batterier. Våldsamma effekter som släpps loss. Flera 100 A. Brand, explosion o s v  blir följden.

Sådana stora säkringar brukar man hitta intill batteriet på dagens bilar.
Har dock inte sett att det funnits säkring mellan batteri och startmotor .

I fleara av mina äldre VAG-bilar, t ex Passat, så satt det en stor huvudsäkring under instrumenpanelen... ca  60 - 90A. Finns inte med i elcheman.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang