Dra ny el till garage lite frågor

KolGruvan
14 juli 2018 · 1 450 Inlägg

Det är så att ja gör en garage renovering.
Nu är det vanlig 220v i garaget utan nån form av elcentral i garaget.  Man kan inte ens koppla in en rondell utan att proppen i huset går.
Så jag ska skaffa 400v i garaget . "Eller är det 360v?"

Ja har läst lite olika trådar runt om på Internet och undrar lite. Vissa skriver att man behöver en ledig fas "propp" i skåpet som nu sitter i källaren,Vissa skriver att man kopplar ihop flera faser vidare till garaget. Så hur ligger det till?

Jag vill bara säga att jag kommer absolut inte koppla ihop nånting själv  utan jag kommer bara skaffa sakerna och dra kablarna i garage och så själv. Inkopplingen sker av en elektriker.

Självklart kan jag ringa en elektriker och fråga detta men är mest lite nyfiken om det ens går att få 400v till garaget.mvh

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Meaganeowner
14 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Hur är det med dina elkunskaper...

Genom att ens skriva om att koppla ihop faser, visar att du endast bör anlita en behörig elektriker med tanke på din säkerhet och andra som vistas i huset, kommer att vistas i huset framöver o s v.

Detta skrivet med omtanke...

KolGruvan
14 juli 2018 · 1 450 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Hur är det med dina elkunskaper...

Genom att ens skriva om att koppla ihop faser, visar att du endast bör anlita en behörig elektriker med tanke på din säkerhet och andra som vistas i huset, kommer att vistas i huset framöver o s v.

Detta skrivet med omtanke...

Jag har absolut inga kunskaper inom el. Och som jag tidigare skrev. Jag kopplar absolut ingen el.

Skrev även att jag mest är nyfiken över hur det funkar.
Och sen nämnde jag även att jag läst på Internet där alla skriver olika smile

Senast redigerat av KolGruvan (14 juli 2018)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
CC72
14 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Elektrikern kommer med all sannolikhet inte att gå med att du gör allt förarbete och dom endast sköter själva inkopplingen.

Mitt tips är därför... ring den elektriker du tänkt anlita och kolla med denna om vad du kan göra före.

KolGruvan
14 juli 2018 · 1 450 Inlägg

CC72 skrev:
Elektrikern kommer med all sannolikhet inte att gå med att du gör allt förarbete och dom endast sköter själva inkopplingen.

Mitt tips är därför... ring den elektriker du tänkt anlita och kolla med denna om vad du kan göra före.

Då gör ja det  smile men jag mest undrar är om det ens går att få 3 fas till garaget.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Meaganeowner
14 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Har du trefas i huset, så går det säkert.
Av ren automatik så blir det jordfelsbrytare monterat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2018 · 17 478 Inlägg

KolGruvan skrev:
Det är så att ja gör en garage renovering.
Nu är det vanlig 220v i garaget utan nån form av elcentral i garaget.  Man kan inte ens koppla in en rondell utan att proppen i huset går.
Så jag ska skaffa 400v i garaget . "Eller är det 360v?"

Ja har läst lite olika trådar runt om på Internet och undrar lite. Vissa skriver att man behöver en ledig fas "propp" i skåpet som nu sitter i källaren,Vissa skriver att man kopplar ihop flera faser vidare till garaget. Så hur ligger det till?

Jag vill bara säga att jag kommer absolut inte koppla ihop nånting själv  utan jag kommer bara skaffa sakerna och dra kablarna i garage och så själv. Inkopplingen sker av en elektriker.

Självklart kan jag ringa en elektriker och fråga detta men är mest lite nyfiken om det ens går att få 400v till garaget.mvh

Jag är Elektriker och skulle varit mycket tveksam till fördragna kablar. De ska ha rätt färg samt vara av rätt dimension och vara korrekt avsäkrade i huset. Sen vill man veta hur de är dragna. Mycket regler kring detta. Blir en hel del att kolla upp innan man kan påbörja en installation.

I nuläget har du en fas ut i garaget och ska detta byggas ut måste en JF-brytare installeras i din befintliga elcentral. Samt att 3 stycken "proppar" måste finnas lediga. På rätt faser. Du kanske även måste byta den befintliga elcentralen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sukkan
14 juli 2018 · 451 Inlägg

Första gången jag skulle svetsa efter att ha röjt i garaget när vi köpt huset så funkade inte svetsen som den skulle, så vi kollade hur det var kopplat och där hade dem ström på L1 och L2, L3 hade dem satt som nolla. 🤔 hoppas det löser sig 😀

Soulman
14 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Jag har 30 år i elyrket. Anlita en installatör och gör det rätt från början.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
14 juli 2018 · 4 025 Inlägg

Appråpå elinstallationer så vet jag om en installation där man har använt ett vanligt jordat 1-fas uttag till 3-fas, detta i en nedlagd affär till en kaffekvarn första halvan av 80-talet men var då redan bortkopplat

sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
14 juli 2018 · 2 250 Inlägg

"där hade dem ström på L1 och L2, "

Ja, detta kan ju diskuteras smile

Skulle tro att det som konstaterades var att det fanns spänning..



Och... finns det längre säkringshållare till porslinsproppar att köpa?
Vem monterar sådana?

Idag används väl uteslutande automatsäkringar, montetade på skena.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 juli 2018)

KolGruvan
15 juli 2018 · 1 450 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KolGruvan skrev:
Det är så att ja gör en garage renovering.
Nu är det vanlig 220v i garaget utan nån form av elcentral i garaget.  Man kan inte ens koppla in en rondell utan att proppen i huset går.
Så jag ska skaffa 400v i garaget . "Eller är det 360v?"

Ja har läst lite olika trådar runt om på Internet och undrar lite. Vissa skriver att man behöver en ledig fas "propp" i skåpet som nu sitter i källaren,Vissa skriver att man kopplar ihop flera faser vidare till garaget. Så hur ligger det till?

Jag vill bara säga att jag kommer absolut inte koppla ihop nånting själv  utan jag kommer bara skaffa sakerna och dra kablarna i garage och så själv. Inkopplingen sker av en elektriker.

Självklart kan jag ringa en elektriker och fråga detta men är mest lite nyfiken om det ens går att få 400v till garaget.mvh

Jag är Elektriker och skulle varit mycket tveksam till fördragna kablar. De ska ha rätt färg samt vara av rätt dimension och vara korrekt avsäkrade i huset. Sen vill man veta hur de är dragna. Mycket regler kring detta. Blir en hel del att kolla upp innan man kan påbörja en installation.

I nuläget har du en fas ut i garaget och ska detta byggas ut måste en JF-brytare installeras i din befintliga elcentral. Samt att 3 stycken "proppar" måste finnas lediga. På rätt faser. Du kanske även måste byta den befintliga elcentralen.

Ja tackar för svar.  Precis vad jag frågade.
Till alla andra: chilla lite, ja kommer INTE pilla på något själv. Vill inte dö.  Inte Än iallafall.
Allt ja undrade va om ja kunde få 3fas ut till garaget.
Jag har en " kompis-kompis"som är elektriker som jag kommer kontakta.
Men som du va inne på hybrid": som det är nu är inga proppar lediga i befintliga centralen. Får se va han säger , kanske får byta allt.
Låter dyrt..
Men detta handlar ju om det viktigaste om allt- garaget!
Tillbringar ju mer tid i garaget än huset

big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Utmarks-Loke
15 juli 2018 · 5 840 Inlägg

Det bästa du kan göra är att se till att det går lätt att komma ut i garaget med en kabel. Förmodligen kan du gå ungefär samma väg som den gamla, men det är omöjligt att säga utan att ha sett det i verkligheten. Du skulle tex. kunna borra nya och större hål för kabel genom väggar.

Det kanske finns en annan och billigare lösning på ditt problem. Om man lägger över befintlig kabel på en egen säkring får du åtminstone 10A och kan köra vinkelslipen. Men det hjälper ju inte om du behöver trefas till någon större maskin.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juli 2018 · 17 478 Inlägg

När vi byggde garage så hade jag förvisso dragit ut ett rör från huset som vi byggde året innan. Men jag köpte elcentral med tillhörande automatsäkringar på Biltema. Fungerat utmärkt i 10 år nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrmercedes
15 juli 2018 · 118 Inlägg

Vill du ha installationen så billig som möjligt så säger du till elektrikern att fixa 3-fasuttaget precis bredvid el-centralen. Då kan du dra en längre 3-fas skarvkabel in till garaget själv längst med någon list i golvet eller så.

Utmarks-Loke
15 juli 2018 · 5 840 Inlägg

mrmercedes skrev:
Vill du ha installationen så billig som möjligt så säger du till elektrikern att fixa 3-fasuttaget precis bredvid el-centralen. Då kan du dra en längre 3-fas skarvkabel in till garaget själv längst med någon list i golvet eller så.

Lite billigare blir det men det är ett skit att behöva ha en skarvledning liggande längs golvet. Det tycker jag nästan är lite dumsnålt. Då är det bättre att sätta trefasuttaget direkt där kabeln kommer in i garaget och skippa egen central därute. Då behöver man bara ha ledningar på golvet där och inte i resten av huset.

spillolja
15 juli 2018 · 4 025 Inlägg

Om man lägger rör ut till garaget för elen passa gärna även på att lägga ytterliggare en för telefoni och data, kan vara bra att kunna sätta upp ett telejack och anslutning för data

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
15 juli 2018 · 4 025 Inlägg

Det framgår inte om TS har fristående garage eller sammanbyggt med bostaden,  kan man använda en 3 ledare med gemensam jord och nolla och sätta upp en central i garaget, dvs. koppla in den på ledningen mellan husets elmätare och Elcentral ?  https://www.biltema.se/bygg/elinstallat … 000017923, om man ändå ska bygga ut elen så skulle man kanske fundera på om det inte ska sättas upp extra uttag, så man slipper fögreningsdosor och skarvsladdar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juli 2018 · 17 478 Inlägg

Jag tycker det är bra att dosa av på olika ställen så man kan bygga ut i framtiden om så önskas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
15 juli 2018 · 2 250 Inlägg

När det blev ny el i sommarstugan, monterades rikligt med uttag i nivå eller strax ovan fönsterhyllorna. Samtliga utom två med fyrauttag.
Inget mera kryp efter golven eller under säng. Och inga förlängningssladdar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang