Ac kyler inte renault grand scenic -12 löst:)

gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #1

Hej
Undrar om man kan kolla om pumpen funkar som den ska?
Trodde att gasen va slut så köpte ett kit men när jag kopplade på mätaren så visade den att det fanns gas.
Så antar att pumpen inte funkar som den ska,svårt att se om pumpen slår till.

Nån som har nått tips? Lite svettit i denna värmen utan ac wink

Senast redigerat av turbonova (21 juli )

Forum- och sitemoderator · 11 161 Inlägg
Skrivet 16 juli #2

Gas finnas men frågan är hur mycket?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 267 Inlägg
Skrivet 16 juli #3

Det kan ju lika gärna vara ett elektriskt fel att kompressorn inte slår till. Eller fel på kompressorn. Finns säkert felkoder att läsa ut.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 304 Inlägg
Skrivet 16 juli #4

Eftersom en AC brukar gå att stänga av så kan man vara två och kolla. Motorn igång och motorhuven uppe. En sitter inne i bilen och slår till AC:n och stänger av den några gånger medans personen som står vid motorn brukar kunna höra ibland när kompressorn slår till och ifrån, det brukar sitta en magnetkoppling på dom. Eller så kan man märka på motorns varvtal minskar något när AC:n slår till och höjs något när den slås av. Brukar kunna märkas mest på motorsvaga bilar.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (16 juli )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #5

Hybrid_ skrev:
Gas finnas men frågan är hur mycket?

När jag kopplade på slangen med mätaren och flaskan så stod mätaren på det värdet som det skulle enligt instruktionen.
Men kanske gjorde fel?

gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #6

Vettemannen skrev:
Eftersom en AC brukar gå att stänga av så kan man vara två och kolla. Motorn igång och motorhuven uppe. En sitter inne i bilen och slår till AC:n och stänger av den några gånger medans personen som står vid motorn brukar kunna höra ibland när kompressorn slår till och ifrån, det brukar sitta en magnetkoppling på dom. Eller så kan man märka på motorns varvtal minskar något när AC:n slår till och höjs något när den slås av. Brukar kunna märkas mest på motorsvaga bilar.

/Benny

Ska testa detta smile

gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #7

http://forumbilder.se/H7G22/20180716-184728.jpg?width=150

Så ser mätaren ut. Kanske är låg eller?

Forum- och sitemoderator · 11 161 Inlägg
Skrivet 16 juli #8

Jag hade googlat hur mycket tryck det ska vara... För lite tryck så slår den inte till. Och fullt normalt att den tappar tryck med åren trots vad folk säger. KAN finnas en dekal i motorrummet.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 304 Inlägg
Skrivet 16 juli #9

Hybrid_ skrev:
Jag hade googlat hur mycket tryck det ska vara... För lite tryck så slår den inte till. Och fullt normalt att den tappar tryck med åren trots vad folk säger. KAN finnas en dekal i motorrummet.

Absolut, folk får säga vad dom vill. Det försvinner alltid något med åren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #10

Enligt google så ska det vara 480g i men hur ändrar man om det till bar?

Forum- och sitemoderator · 11 161 Inlägg
Skrivet 16 juli #11

turbonova skrev:
Enligt google så ska det vara 480g i men hur ändrar man om det till bar?

Där har du ett problem för antal gram är en vikt och Bar är ett tryck... Ska kolla.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #12

Hybrid_ skrev:

turbonova skrev:
Enligt google så ska det vara 480g i men hur ändrar man om det till bar?

Där har du ett problem för antal gram är en vikt och Bar är ett tryck... Ska kolla.

Tack smile

Forum- och sitemoderator · 11 161 Inlägg
Skrivet 16 juli #13

Enligt Google är 1 bar bar cirka 15 psi och bilen vill ha Vill troligen ha 4-7 bar i vilotryck när den varit avstängd... På tok för lite gas alltså. Jag hade fyllt på friskt med gas. Ska köra samma med min pendlarbil då AC tar 1-2 minuter innan kyla kommer.

http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
789 Inlägg
Skrivet 16 juli #14

När systemet är avstängd/motorn avstängd är det ca 5 bar,men trycket varierar med temperaturen så även om du har rätt tryck så kan du ha fel mängd.

gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #15

Ok har beställt gas så får fylla på och återkomma när det är gjort smile

Tack för all hjälp än så länge smile

Forum- och sitemoderator · 11 161 Inlägg
Skrivet 16 juli #16

Aronson skrev:
När systemet är avstängd/motorn avstängd är det ca 5 bar,men trycket varierar med temperaturen så även om du har rätt tryck så kan du ha fel mängd.

TS har tydligen cirka 1 Bar i systemet....

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
gillar en riktig burnout · 730 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #17

Hybrid_ skrev:

Aronson skrev:
När systemet är avstängd/motorn avstängd är det ca 5 bar,men trycket varierar med temperaturen så även om du har rätt tryck så kan du ha fel mängd.

TS har tydligen cirka 1 Bar i systemet....

Ok så det är för lite gas i alltså smile

1 267 Inlägg
Skrivet 16 juli #18

1 bar är väl det normala atmosfäriska trycket. Dvs mäter TS upp det är systemet tomt?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
789 Inlägg
Skrivet 16 juli #19

Så om man har 1 bar i ett däck så är det tomt.
Manometrar brukar vara kalibrerade till noll vid atmosfärstryck.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 304 Inlägg
Skrivet 16 juli #20

Aronson skrev:
Så om man har 1 bar i ett däck så är det tomt.
Manometrar brukar vara kalibrerade till noll vid atmosfärstryck.

Tror du har rätt där. TS har ett bars tryck, alltså alldeles för lite.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang