Hej! Har sedan drygt 3 veckor problem med min nissan X-trail 2.0 4x4 2008. Av och till, egentligen långt ifrån alla gånger, blir bilen väldigt svårstartad. Jag vrider tändningen och startmotorn går igång men står och tuggar utan att motorn vill vakna. Om jag upprepar detta 4-5 gånger så går motorn till slut igång och fungerar därefter fint.
- Startmotorn låter fint. Det låter inte som att den spinner utan motstånd eller som att nåt är fel. - När motorn väl går igång så går den jämnt och fint. Tomgången är stabil. - Problemet blir inte löst även när tanken är full. - Inga batteriproblem. Inga varningslampor och alla ljus etc lyser med full styrka. - Har noterat att varje gång problemet uppstår så visar bensinmätaren tomt på displayen i nån sekund eller två precis när jag vrider på tändningen. Nästan blivit som en signal på att "åh nej nu kommer den bli svårstartad" när jag ser mätaren bete sig så.
Har funderat och funderat och är främst inne på att det skulle kunna vara problem med tändstift eller kanske nåt timingproblem? Bränslepumpen lär det väl inte vara nåt fel på eftersom motorn faktiskt går fint när den väl kommer igång?
Tack för tipset! För en som är helt grön på motorer; hur använder jag startgas? Var ska den sprayas? Tänker du att det kan vara pumpen som går trögt eller inte kommer igång alls? Om det är så att det är bränslet som saknar och inte gnistan, hur går man vidare för att avgöra vad felet är? Eller är det bara att beställa ny pump?
Skulle tro att det är antingen vevaxel eller kamaxelgivaren som är trasig. Inte så ovanligt på dessa. Detta brukar dock resultera i felkoder på respektive givare så en avläsning vore bra.
Köp en Nissan original givare om det är en sådan som är trasig. Stött på många bilar med piratgivare som ej funkar förens en original monteras.
Tack! Är vevaxelgivare och kamaxelgivare detsamma som crank shaft sensor och cam shaft sensor? Har läst en del online på engelskspråkiga forum att det ofta är de två delarna som krånglar. Men bör inte tomgång, bränsleförbrukning etc också vara påverkat då?
Tack! Är vevaxelgivare och kamaxelgivare detsamma som crank shaft sensor och cam shaft sensor? Har läst en del online på engelskspråkiga forum att det ofta är de två delarna som krånglar. Men bör inte tomgång, bränsleförbrukning etc också vara påverkat då?
Ja det heter så på engelska :-) det är inte alls säkert att bränsleförbrukning eller motorgång påverkas när bilen väl startar :-)