Knackade/Gnisslande/Skramlande Ljud - Volvo V40 -03

RocketFast
18 juli 2018 · 5 Inlägg

Hej alla!

Jag är helt ny i forumet och om jag ska vara helt ärlig, inte så bra på att mecka med bilar.

Men men, vi får se vart detta leder big_smile
Jag har upptäckt ett problem med min Volvo V40 2003. Sedan 1-2 månader sedan har det börjat låta väldigt konstigt under huven.

Såfort jag startar motorn så börjar det låta och det blir bara värre vid gaspådrag. Det låter ganska högt eftersom jag märker att folk börjar vända sig om så fort jag åker förbi.
Motor: 2.0 T, 163HK
Mil: Runt 18-19000
Kamrem är bytt runt 15000 mil.

Istället för att jag försöker förklara ljudet så länkar jag en video som jag filmade för att visa lite tydligare.

https://youtu.be/JvkaXB4ht24

Kanske svårt att höra videon men ljudet verkar komma från området där drivremmen sitter.

Hoppas ni kan hjälpa mig identifiera problemet.
Tack

jaka54
18 juli 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Börja med att hissa upp bilen (lägg dig under bilen) och kolla.
Kan vara hål i avgassystemet!

classexa
18 juli 2018 · 193 Inlägg

Låter som att det läcker från avgassystemet

RocketFast
18 juli 2018 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att hissa upp bilen (lägg dig under bilen) och kolla.
Kan vara hål i avgassystemet!

Har tyvärr ingen möjlighet att göra det. Ajdå, det lät inte bra.

RocketFast
18 juli 2018 · 5 Inlägg

classexa skrev:
Låter som att det läcker från avgassystemet

Hmm, hur dyrt/mycket jobb är det att fixa?

classexa
18 juli 2018 · 193 Inlägg

Om du inte har möjlighet att kolla under bilen är det lite svårt att veta om det är just det. Har du inte tillgång till en domkraft och pallbockar?  Du kan ju stoppa en trasa eller nåt i änden på avgassystemet och se om det kommer ut rök nånstans. Om det nu är hål i avgassystemet så kan du ju fixa det temporärt med avgaspasta och bandage beroende på hur stort läckaget är. Sen går det väl svetsa också. Annars får det väl bli en ny/beg del

RocketFast
18 juli 2018 · 5 Inlägg

classexa skrev:
Om du inte har möjlighet att kolla under bilen är det lite svårt att veta om det är just det. Har du inte tillgång till en domkraft och pallbockar?  Du kan ju stoppa en trasa eller nåt i änden på avgassystemet och se om det kommer ut rök nånstans. Om det nu är hål i avgassystemet så kan du ju fixa det temporärt med avgaspasta och bandage beroende på hur stort läckaget är. Sen går det väl svetsa också. Annars får det väl bli en ny/beg del

Tack för ditt svar, ska försöka kika på det. Kanske någon kompis har en domkraft jag kan låna.

En annan fråga: Om det inte skulle vara värt att fixa bilen och jag bestämmer mig för att köpa en nyare i bilaffär. Tror du de skulle ta emot den trots att den gör dessa skumma ljud? Om Ja, hur mycket tror du de skulle ge?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang