Någon som vet varför det är +12,4 volt mellan motor och minuspol?

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #1

Jag har alltså 12,4 volt mellan motor och - polen, kabeln avplockad, + på motorn.
Ansluter jag kabeln blir det noll.
Beror det på dioderna i generatorn?
Fulladdat batteri håller ca 10 dygn, sedan är spänningen så låg att det inte går att starta, kan det ha med det att göra?
Strömförbrukningen ligger på 0,04 A med larm tillslaget.
Men mellan - polen och motor, med kabel bortplockad, drar den 0,15 A.
En svag reaktion från larmets signalhorn hörs när jag monterar kabeln, men det är kanske normalt.
Bilen är en golf 4 -99.

1 544 Inlägg
Skrivet 18 juli #2

Om det är minuskabeln du lossat och mäter mellan batteriets minuspol och motorblock, så är detta en helt normal spänning, om än något låg.

Du mäter ju från batteriets minuspol, som då blir referenspunkt.
Motorn och f ö chassiet kommer i förhållande till referenspunkten att bli positiv! Ren ellära.


Endera laddar inte generatorn eller så är batteriet förbrukat.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 juli )

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #3

Fick en känsla av att det nog är en laddningsregulator jag behöver, eller?
200 kr på Biltema, är den svår att byta?

Senast redigerat av OttoM (18 juli )

1 544 Inlägg
Skrivet 18 juli #4

Känsla hjälper nog inte här.

Mät spänningen över batteriets poler, när motorn går i stället.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 juli )

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #5

Meaganeowner skrev:
Om det är minuskabeln du lossat och mäter mellan batteriets minuspol och motorblock, så är detta en helt normal spänning, om än något låg.

Du mäter ju från batteriets minuspol, som då blir referenspunkt.
Motorn och f ö chassiet kommer i förhållande till referenspunkten att bli positiv! Ren ellära.


Endera laddar inte generatorn eller så är batteriet förbrukat.

Men hur kan positiv spänning komma igenom till motorn? Menar du att den går via alla brukare ut i chassit?
Generatorn laddar bra och batteriet är helt ok, enligt mätarna. Laddat med Cetech-laddare, den brukar säga ifrån om det är något fel.
Så du tycker inte det kan vara värt 200 och besväret att sätta ny regulator?

93 Inlägg
Skrivet 18 juli #6

I min värld låter det som att du eg mäter spänningsfall när du mäter så,
Dvs du har 12,4 volt i spänningsfall, och det eftersom du inte har någon jord kopplad,

Har du något fel på fordonet eller letar du bara?

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #7

Meaganeowner skrev:
Känsla hjälper nog inte här.

Mät spänningen över batteriets poler, när motorn går i stället.

14,1 volt var där.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 671 Inlägg
Skrivet 18 juli #8

Jag får det till 36 Ah under 10 dygn..
Inte undra på att den inte startar..
Kan det vara larmet som drar ur batteriet, för annars tycker jag det verkar normalt..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #9

Myhran skrev:
I min värld låter det som att du eg mäter spänningsfall när du mäter så,
Dvs du har 12,4 volt i spänningsfall, och det eftersom du inte har någon jord kopplad,

Har du något fel på fordonet eller letar du bara?

Inga märkbara fel, allt funkar. Men tycker den tömmer batteriet för fort när den står stilla, har tänkt att det nog var larmet som drog ur.

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #10

chanstagarn skrev:
Jag får det till 36 Ah under 10 dygn..
Inte undra på att den inte startar..
Kan det vara larmet som drar ur batteriet, för annars tycker jag det verkar normalt..

Menar du med 0,15 A? Jo jag har ju trott larmet. Ja, 0,15, ja det blir en del av det över tid.

Senast redigerat av OttoM (18 juli )

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #11

Larmet är ett sånt här. http://cargard.defa.com/pdf/b_cg650s.pdf Hur kan man avaktivera ett sånt, det är ju kopplat att fungera med fjärren som styr c-låset?

1 544 Inlägg
Skrivet 18 juli #12

- Den var ny.... Att benämna 12.1 V spänningen för spänningsfall.

Vid spänningsmätning med ett modernt instrument, lär det knappast uppkomma ett mätbart spänningsfall.

- Dryga 14 Volt med motorn igång, visar att generatorn laddar. Dock inte med hur stor ström.

Lutar åt att batteriet inte blir helt fulladdat och att batteriets kapacitet inte är som när det var nytt.
Varje djupurladdning  av vanlig blybatterier försämrar förmågan att motta och bevara energi.

- "Men hur kan positiv spänning komma i0genom till motorn? Menar du att den går via alla brukare ut i chassit?"

I princip så, ja. Så länge som ingen ström flyter genom kretsen så kommer samma spänning att kunna mätas på motorn som på batteriets pluspol. Inget spänningsfall!
Men visst måste det finnas en resistiv förbindelse mellan pluspol och motor i den mätning som TS först beskrev.
I detta fall kan det var en mycket högohmig förbindelse genom en komponent i radio, dator o s v. För den delen även betydligt lågohmigare.
Strömmen genom kretsen bestäms likvälav instrumentets inre resistans, typ högre än flera Mohm.
Så man mäter potentialskillnad.

Ursäkta detta djupdykande, men jag är säker på det jag skriver ovan.

Kan vara att alla andra har rätt och jag fel, men så är det inte! sa min mentor och lärare för 35 år sedan.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 juli )

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #13

Meaganeowner skrev:
- Den var ny.... Att benämna 12.1 V spänningen för spänningsfall.

Vid spänningsmätning med ett modernt instrument, lär det knappast uppkomma ett mätbart spänningsfall.

- Dryga 14 Volt med motorn igång, visar att generatorn laddar. Dock inte med hur stor ström.

Lutar åt att batteriet inte blir helt fulladdat och att batteriets kapacitet inte är som när det var nytt.
Varje djupurladdning  av vanlig blybatterier försämrar förmågan att motta och bevara energi.

Som nytt är det ju inte, 2,5 år gammalt, mest underhållsladdat, men det är för bra för att kunna få ett nytt på garantin som är 3 år.
Kollat med en typ sån här.https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteritestare/batteri-laddtestare-604178/ ligger på gränsen till att vara felfritt. Därunder helt ok.

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #14

Om jag mäter mellan kabelskon och - polen, borde det rimligen vara detsamma som motor och -pol. Men det är det ju inte, där fick jag ju  0,04 A? Handlar det om dålig jordning då ?

1 544 Inlägg
Skrivet 18 juli #15

Du mäter likström nu.

Och vad var det andra värdet?

När du utför en sådan mätning, alltså kopplar in batteriet ( i serie med instrumentet inställt för strömmätning), så bör du avläsa värdet efter en längre tids inkoppling.

Larm, radio, dator mm, tar tid på sig att gå igenom alla funktioner och tester vid inkoppling. Ja, t o m  kör samma sak igen om och om igen, med vissa intervall bestämda av tillverkaren.

Så visst kan det bli olika mätvärden.

Koppla på ett sätt. Rör inget. Vänta en halvtimme. Avläs.

Koppla på det andra sättet. Upprepa förfarandet.

Då kanske man kan tala om lika mätförhållande och upprepbarhet.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 juli )

1 544 Inlägg
Skrivet 18 juli #16

Den batteritestaren har jag ingen erfarenhet av. Men jag antar att den belastar batteriet med stort strömuttag, under en kort tid.
Och någon elelktronik beräknar kapaciteten med hjälp av spänningsändringen efter någon algoritm, för att förutse hur stor energi som finns lagrad.

Blir förmodligen inte det samma som att belasta ett batteri under lång tid med given ström.

Men likväl en indikation. Tveksam om du klarar att starta bilen till vintern med detta batteri. Mindre än 5 månader kvar tll den kyliga perioden.

En gällande regel med ENKLA blybatterier är att aldrig ladda ur till mer än 50 % av lapaciteten o  man vill bevara prestanda över längre tid.
Vanligt problem på batterieri segelbåtar.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 juli )

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #17

Ja där hade vi en annan avvikelse. När jag mätte pol - kabelsko började den visa ganska högt värde,1-2 A , noterade inte exakt, sedan sjönk strömstyrkan ner till 0,04 för att bli stabilt där. Det gjorde den faktiskt inte när jag mätte mot motorn, den blev 0,15 ganska omgående.

151 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #18

Meaganeowner skrev:
Du mäter likström nu.

Och vad var det andra värdet?

När du utför en sådan mätning, alltså kopplar in batteriet ( i serie med instrumentet inställt för strömmätning), så bör du avläsa värdet efter en längre tids inkoppling.

Larm, radio, dator mm, tar tid på sig att gå igenom alla funktioner och tester vid inkoppling. Ja, t o m  kör samma sak igen om och om igen, med vissa intervall bestämda av tillverkaren.

Så visst kan det bli olika mätvärden.

Koppla på ett sätt. Rör inget. Vänta en halvtimme. Avläs.

Koppla på det andra sättet. Upprepa förfarandet.

Då kanske man kan tala om lika mätförhållande och upprepbarhet.

Jo , jag vet det är likström, men: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordning om det var det du menade.
Det andra värdet var ju 0,15 A , vilket ju är betydligt mer.
Tror jag får börja med att koppla bort generatorn och mäta om.
Sen är det nog inte fel att kolla chassianslutningen, ( jordningen), det borde bli samma värden.

Senast redigerat av OttoM (18 juli )

1 544 Inlägg
Skrivet 19 juli #19

Var och är....  utför mätningarna igen.

Nästa steg bör vara att låta multimetern sitta kvar och lossa en säkring åt gången, för att utröna vart det finns krypströma
o s v.
Och visst kan det vara krypström i generator, mellan pluskabeln på generatorn mot blocket, inuti solenoiden o s v.

2 462 Inlägg
Skrivet 19 juli #20

Vad är ditt problem?
Startar inte motorn?
Varför mäter du?

Ett tips är att ansluta multimetern till en cigtändpropp och plugga in den i cigtänduttaget.
På så sätt kan du hålla kollen på vilospänningen och laddspänningen utan att behöva ansluta på batteriet.
Normal vilospänning bör ligga på 12,6 volt.
Laddspänningen är olika för olika bilar men ligget inom spannet 13,5 till 14,5 volt.
Med den lägre spänningen sparar du glödlamporna.
Den högre spänningen leder till bättre ljusutbyte, på bekostnad av glödlampornas livslängd.

Vill du ha koll på strömförbrukningen, utom startmotorn, så kan du ansluta en Ampére-meter.
Men det är en helt annan historia.

Mig veterligen har ingen "modern" bil vare sig Ampéremeter eller Voltmeter - förutom Lada Niva, som har det senare.

Till avdelningen mindre nödvändigt vetande hör:
När man i kyla ville starta Eberspächern i sin Citroen 2CV -55 med 96 Watt uppgiven generatoreffekt förfor man enligt följande:
Man vevade igång motorn.
Väntade några sekunder tills Ampéremeter visade max utslag plus.
Startade Eberspächern = väntade till att glödstiftet hade glödat färdigt, med Ampéremetern på max minus under förhöjd tomgång, så att Eberspächern tände och Ampéremetern visade plus.
Då vågade man tända belysningen och tuffa iväg.
Ursäkta o t.

Om du startat tråden för att vatten på din kvarn om du tänker reklamera ett bilbatteri hos Biltema eller Mekonomen så kan det bli en tidskrävande historia.
Båda företagen kontrollmäter nämligen batterierna innan de godkänner en reklamation.
Hos Mekonomen kan det ta upp emot en månad, eftersom de i tveksamma fall sänder batterierna till Strängnäs.
Har du då inget reservbatteri så sitter du där med skägget i brevlådan.
Jag har fått igenom reklamation på bilbatteri hos både Biltema och Mekonomen.
Biltema hade smidigaste hanteringen av reklamationen.

Berätta gärna varför du mäter = syftet.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang