3063
Sök

V70N lågt oljetryck när motorn är varm

18 Inlägg
18 juli 2018
Trådstartare
#1
Hallå har en volvo v70N 2.5t -03 som varnar på lågt oljetryck när den blivit varm

Följande har jag gjort

: gjort rent oljesil+tråg (inte bytt några oringar där)
: bytt oljepump
: kört igenom med engine flush
: självklart bytt olja och filter.
: bytt oljetrycksgivaren


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 juli 2018
#2
Jag ger mig in i leken och gissar på någon form av invändig läcka..
Plocka i motorn och kolla var blir inte så lätt..
Sen är ju kärran 15 år till på köpet..
Hur såg den bytta oljan ut och hur ofta bytas det?
Senast redigerat av chanstagarn (19 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 358 Inlägg
19 juli 2018
#3
Mät upp med ett separat verktyg vad trycket verkligen är. Bilen kanske varnar trots att trycket är rätt


Fri fart för ett fritt folk!
14 875 Inlägg
19 juli 2018
#4
som sagt kolla först och främst vad du har för oljetryck på riktigt..   sen kan ju slitna lager göra exakt det du skriver...

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#5
chanstagarn skrev:
Jag ger mig in i leken och gissar på någon form av invändig läcka..
Plocka i motorn och kolla var blir inte så lätt..
Sen är ju kärran 15 år till på köpet..
Hur såg den bytta oljan ut och hur ofta bytas det?

Den bytta oljan var helt kolsvart och hela motorn va full i koks den ända invändiga läckan jag kan tänka mig är tätning till oljesil eller oringarna mellan tråg och block..


18 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#6
Growe skrev:
som sagt kolla först och främst vad du har för oljetryck på riktigt..   sen kan ju slitna lager göra exakt det du skriver...

Är nästan säker på att jag inte har något eftersom givaren är ny och så låter den konstigt när lampan börjar lysa men startar jag om bilen så låter den som den ska igen och går i 2 min ca innan lampan kommer tillbaka


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 juli 2018
#7
Jag hade gjort några oljebyten med motorn varm för att se om det hjälper..
Men såklart gärna med koll på oljetrycket enl ovanstående skribenter..
Har du tur så kan ju den ev skiten lossna..smile
Senast redigerat av chanstagarn (19 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

18 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#8
chanstagarn skrev:
Jag hade gjort några oljebyten med motorn varm för att se om det hjälper..
Men såklart gärna med koll på oljetrycket enl ovanstående skribenter..
Har du tur så kan ju den ev skiten lossna..smile

Aa men nu var jag ute och startade den igen och som vanligt så kom lampan när tempmätaren varit på mitten i ungefär 3 minuter och då så stoppade jag motorn och startade om den sen stog den i 30 min på tomgång utan att lampan kom tillbaka kan det vara så att de varit någon som släppt?


Fri fart för ett fritt folk!
14 875 Inlägg
19 juli 2018
#9
Men du skriver gjorde rent silen?  Den lär du ju byta att göra rent hjälper inte

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#10
Growe skrev:
Men du skriver gjorde rent silen?  Den lär du ju byta att göra rent hjälper inte

Hjälper det inte att ha lös den och göra rent ?


18 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#11
Nu har jag ett nytt fenomen den kan stå på tomgång hur länge som helst utan att tappa oljetrycket men så fort man börjar köra så kommer man ca 500 meter så dör det igen


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 juli 2018
#12
Då är det nog dax att ta ett kompprov..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

18 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#13
chanstagarn skrev:
Då är det nog dax att ta ett kompprov..

kompprov? men det försvinner ju ingen olja någonstans varken innan problemet börja eller nu när jag grejat med det?


2 253 Inlägg
19 juli 2018
#14
Länge sen hade jag en Saab V4.

Den tappade oljetrycket när motorn blev varm.
Det var ett lager till balansaxeln som delat sig. Så oljan flödade väl ut där.

Bankade i ett nytt och så var det frid o fröjd.


Nå... har du mätt oljetrycket med separat mätare?
Duger gott med typ Biltema som du hänger dit.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 juli 2018
#15
Ja, nu har väl TS fått en massa tips, så det snurrar runt..
Undrar vilket som är det rätta..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Fri fart för ett fritt folk!
14 875 Inlägg
19 juli 2018
#16
VanKarlsson skrev:
Growe skrev:
Men du skriver gjorde rent silen?  Den lär du ju byta att göra rent hjälper inte

Hjälper det inte att ha lös den och göra rent ?

nej den ska ALLTID bytas..  eftersom den garanterat är full av skit om det var fullt med baggel i oljan..  enda sättet du möjligen skulle kunna få rent den är att värma upp den rejält så allt blir sot och på det sättet få det att släppa..men känns som lite mycket jobb för någon hundring i matrialkostnader för en ny sil

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#17
Growe skrev:
VanKarlsson skrev:
Growe skrev:
Men du skriver gjorde rent silen?  Den lär du ju byta att göra rent hjälper inte

Hjälper det inte att ha lös den och göra rent ?

nej den ska ALLTID bytas..  eftersom den garanterat är full av skit om det var fullt med baggel i oljan..  enda sättet du möjligen skulle kunna få rent den är att värma upp den rejält så allt blir sot och på det sättet få det att släppa..men känns som lite mycket jobb för någon hundring i matrialkostnader för en ny sil

Okej då förstår jag men äre på volvo man får beställa ifrån då eller? antar att jag ska byta dem 2 oringarna mellan oljetråg och block när jag ändå har ner det igen?



Sök