4240
Sök

SKODA FELICIA 1,6 från 98 överhettas och dör.

1 Inlägg
23 juli 2018
Trådstartare
Hallå! Ursäkta min okunskap, därför jag vänt mig hit smile

Detta har börjat nyligen:
Tempvisaren till motorn stannar halvägs till den röda markeringen redan vid 1-2 km körning, vilket inte är normalt.

Problemet kommer vid tomgångskörning, då kan visaren slicka strecket till den röda markeringen vissa gånger beroende på hur länge jag står vid stopp/ rödljus/ korsningar. Men! Tempen kan sjunka ner till mittersta sträcket och ligga där om man växlat upp och kört en bit. Kan det vara tack vare fläkten?

Vid högsta tempen uppstår problemet att motorn dör när jag växlar ned eller ligger på låga varvtal oftast.

Frågan är: Varför kyls inte motorn?

Ett tickande ljud har samtidigt börjat från motorrummet vilket jag inte kan spåra.

Finns säkert mer jag kan skriva men ställ gärna motfrågor!

Fri fart för ett fritt folk!
15 014 Inlägg
23 juli 2018
Fläkten fungerar väll inte...

Kör fort så hinner inget hända...

452 Inlägg
23 juli 2018
Ett vanligt fel är termostaten på dessa,
Och det eg felet är denna som går sönder och termostaten separerar och kan lägga sig så den antingen inte cirkulerar alls till kylaren eller enbart lite,

https://youtu.be/F67VkyfeID4

Men absolut kan det vara fel även på kylarfläkten eller dess styrning, men detta är ett rätt vanligt fel,

Fri fart för ett fritt folk!
15 014 Inlägg
23 juli 2018
Dom brukar gå varma hur man än gör då det som händer är att pinnen som flyttar termostaten ur vägen går rätt genom termoststhuset så den inre öppnar men det brukar inrte komma när man kör sakta utan hela tiden även om man kör... Men visst den kan öppna riktigt dåligt rätt lätt att titta elfläkten till att börja med tänke eftersom det lät konstigt..  Sen ska man. Aldrig köra en varm motor stång av direkt när mätaren går upp på rött

Kör fort så hinner inget hända...

1 Inlägg
24 juli 2018
Bästa på sommar,som jag har gjort på flera bilar,Tag bort "termostat".I annat fall så har du "luft i systemet!?Vidare så är det att den ena bygger på den andra!

Sök