4819
Sök

Oljeläckage på nyköpt bil. Ford tourneo custom -15

5 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
Hjälp.

Jag har nyss inskaffat .oj en ford tourneo custom 2015. Har endast haft den i 2veckor nu när jag upptäckte att jag har ett förmodligen  litet oljeläckage. Är för okunnig för att se vart det kan komma ifrån så därför tänkte jag att jag frågar experterna här..

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229234/229234-5367d50058b0e6b836a6bf825435ea09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229234/229234-16212be4b4ef76b58aa0844e4636e04b.jpg

Jag är som sagt inte så kunnig på detta så alla hjälp uppskattas. Även om ni anser att detta bör påpekas till bilhandlare jag köpte bilen hos.

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 juli 2018
Tråkigt svar men: Ja. Åk tillbaka till bilhandlaren på direkten, eller åtminstone ring.
Får du en fläck under bilen så är det ett problem. Om det bara är ”svettningar” så är det kanske ingen fara utan kan vara någon som spillt vid sidan av. Men du dka absolut kolla upp det med handlaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 647 Inlägg
31 juli 2018
Hej!
Skulle gissa på att packboxen i växellådan ,där utgående axeln går ut från växellådan läcker eller att du har en hydraulpump till styrningen som läcker.

6 712 Inlägg
31 juli 2018
jaka54 skrev:
Hej!
Skulle gissa på att packboxen i växellådan ,där utgående axeln går ut från växellådan läcker eller att du har en hydraulpump till styrningen som läcker.

Vanligt att vevaxeltätningen börjar fukta på 2.2orna.. Vissa tätar sig med tiden så det är inte hela världen, droppar det däremot är det sämre.

De/Dem

5 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
xXSammy skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Vanligt att vevaxeltätningen börjar fukta på 2.2orna.. Vissa tätar sig med tiden så det är inte hela världen, droppar det däremot är det sämre.

Ok.

Det har inte droppat något än iaf. Har torkat bort oljan nu så får jag se om det kommer mera. Tack för alla svaren!

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 juli 2018
Nordh84 skrev:
xXSammy skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Ok.

Det har inte droppat något än iaf. Har torkat bort oljan nu så får jag se om det kommer mera. Tack för alla svaren!

Men vänta nu... Du köpte en bil hos bilhandlare för 2 veckor sedan som ev läcker olja? Och innan du kontaktar bilhandlaren så börjar du gnoa runt med trasa på undersidan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
caromania skrev:
Nordh84 skrev:
xXSammy skrev:

Ok.

Men vänta nu... Du köpte en bil hos bilhandlare för 2 veckor sedan som ev läcker olja? Och innan du kontaktar bilhandlaren så börjar du gnoa runt med trasa på undersidan?

Jag har kontaktat bilhandlaren. De ska titta på den efter semestern. Ja jag torkade bort endast för att se om det kommer mer olja eller inte. Vad det fel tycker du? Kan väl inte göra någon skillnad? Det syns ju lixom fortfarande vart det är.

1 271 Inlägg
1 augusti 2018
Nordh84 skrev:
caromania skrev:
Nordh84 skrev:

Ok.

Jag har kontaktat bilhandlaren. De ska titta på den efter semestern. Ja jag torkade bort endast för att se om det kommer mer olja eller inte. Vad det fel tycker du? Kan väl inte göra någon skillnad? Det syns ju lixom fortfarande vart det är.

Du torkar ju bort det handlaren ska titta på. Ditt bevismaterial helt enkelt. Det spelar ju ingen roll om det kommer tillbaka eller inte. Kommer det tillbaka när garantin gått ut är du liksom rökt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

7 866 Inlägg
1 augusti 2018
Har du följt "oljespåret"?
Börjar det upptill, vid oljepåfyllningen, så kanske det spilldes bredvid i s m oljebyte eller påfyllning motorolja. 
En tanke bara.

5 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
torsen skrev:
Har du följt "oljespåret"?
Börjar det upptill, vid oljepåfyllningen, så kanske det spilldes bredvid i s m oljebyte eller påfyllning motorolja. 
En tanke bara.

Ska kolla det!

Sök