3024
Sök

Volvo s60 - 01 - Vad är felet?

4 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
Hallå!
Min s60 la av i söndags men jag vet inte riktigt vad det är som gett upp.

La i backen, backade ur och la i ettan och hann rulla någon meter sen hörde jag att något small till och sen var det de. Växellådan reagerar inte på någon växel och jag vet inte om det är drivaxel, koppling eller växellådan som gett upp.

Någon som har erfarenhet eller rent av vet vad det är som gett upp?
Senast redigerat av Paddepancake (1 augusti 2018)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 augusti 2018
Jag vågar mig på en fräck gissning att det är växellådan.
Det kan ju inte bli något annat än en gissning när man inte kan undersöka den närmare..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
bilknuffaren skrev:
Jag vågar mig på en fräck gissning att det är växellådan.
Det kan ju inte bli något annat än en gissning när man inte kan undersöka den närmare..smile

Kan den bara lägga av sådär plötsligt? Har varken hört eller känt av att något har varit på gång och nu helt plötsligt pajar den?

4 917 Inlägg
1 augusti 2018
Lämna in för koll och kostnadsförslag är mitt sorgliga tips..sad
Nästan 20 år gammal kärra..
JAG hade inte lagt ner en krona..
Senast redigerat av bilknuffaren (1 augusti 2018)

451 Inlägg
1 augusti 2018
Har varit med om att dubbelmassesvänghjul har delat på sig, och då driver den inte. Så plocka ner lådan så får du veta. Hoppas att jag har fel, dem är ju äckligt dyra Nya.

197 Inlägg
1 augusti 2018
Jag gissar på någon drivknut eller drivaxel som lossnat . Enkelt och billigt o fixa

6 258 Inlägg
1 augusti 2018
Jag tror också på drivknut, kolla om det ligger stålkulor på marken innanför framhjulen

4 917 Inlägg
2 augusti 2018
Jag undrar om bilen stod stilla när han skiftade från backen till 1an..
Om inte så kan ni ha rätt..sad

Fri fart för ett fritt folk!
14 947 Inlägg
2 augusti 2018
Tror inte på lådan iallfall utan antingen koppling men låter otroligt att det ska bli så där men varout med om det på en 240 so från perfekt fungerande till totalt död så var det en urkoppling.  Men drivaxel är det mest rimliga. Bara att titta om det verkar snurra med när man hissar upp en sida

Kör fort så hinner inget hända...

7 817 Inlägg
2 augusti 2018
Ta hjälp av någon polare.

Gör ett nytt startförsök, framåt och bakåt, med parkeringsbromsen hårt åtdragen, och kolla samtidigt under om någon av drivaxlarna roterar.

Om de inte snurrar så är det i alla fall inte något drivaxelbrott ute på hjulsidan.

Däremot kan det vara drivaxelbrott inne i differentialen(växellådan).

Hur känns kopplingen att trampa ner?
Som förut?

Med gående motor, "skramlar" det oavsett kopplingspedalen är nedtryckt eller uppsläppt?

Vet inte om din bil har homogent eller "dubbelmasse"-svänghjul.
När ett dubbelmassesvänghjul börjar ge upp så brukar det klonka/smälla vid växlingar relativt lång tid före haveriet.

Om det är dubbelmassesvänghjulet som havererat så lönar det sig inte på en så pass lågt värderad bil att åtgärda.
Möjligtvis kan du köpa en begagnad motor från någon krockad bil på en bilskrot.
Om det nu är svänghjulet som havererat.

Låt en verkstad eller annan kunnig person avgöra om det är fråga om drivaxelbrott inne i växellådan.
Betydligt vanligare än att själva växellådan havererar.

Mina teorier.

4 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
Ursäkta sent svar!
Ska besvara så mycket jag hinner.
Ja, bilen stod stilla vid växling.

Man hör ett skorrande ljud när man sätter på olika växlar. Blir högre vid växel 3-5.
Kopplingen känns precis som förut, så tveksam till om det är den.

Det skorrande ljudet uppkommer endast med kopplingen uppsläppt.

6 258 Inlägg
2 augusti 2018
Paddepancake skrev:
Ursäkta sent svar!

Man hör ett skorrande ljud när man sätter på olika växlar. Blir högre vid växel 3-5.

Tyder på drivknut/drivaxel. Att ljudet blir högre på högre växlar är för att de snurrar snabbare då.

Det man kan göra är att starta bilen, låta den stå med växel i, böja sig ner och se om drivaxlarna snurrar längst in där de kommer ut ut växellådan.

14 947 Inlägg
2 augusti 2018
Svarte_Orm skrev:
Paddepancake skrev:
Ursäkta sent svar!

Tyder på drivknut/drivaxel. Att ljudet blir högre på högre växlar är för att de snurrar snabbare då.

Det man kan göra är att starta bilen, låta den stå med växel i, böja sig ner och se om drivaxlarna snurrar längst in där de kommer ut ut växellådan.

Rätt farligt om. Diffen låser sig.. Men visst en polare som sitter i och bromsar.   Jag brukar ställa bilen på lyften och titta medans polarn lägger i växel.     Älskar när samma sak händer på Audi och vag bilar med quattro och 4motion även som slutar driva när en axel pajar..    4wd in my as.. Dom driver på ett hjul där friktionen är som lägst

197 Inlägg
2 augusti 2018
Vill man va säker lyft bilen sätt en palbock under sen håller man på axeln medans polaren snurrar hjulet för hand.

6 258 Inlägg
2 augusti 2018
Growe skrev:
Svarte_Orm skrev:
Paddepancake skrev:
Ursäkta sent svar!

Rätt farligt om. Diffen låser sig.. Men visst en polare som sitter i och bromsar.   Jag brukar ställa bilen på lyften och titta medans polarn lägger i växel.     Älskar när samma sak händer på Audi och vag bilar med quattro och 4motion även som slutar driva när en axel pajar..    4wd in my as.. Dom driver på ett hjul där friktionen är som lägst

Om man ställer den på femman och drar handbromsen händer inte så mycket, den kanske skuttar till lite och dör.
Prova med en urquattro, de driver väl åtminstone på två hjul.

4 Inlägg
2 augusti 2018
Trådstartare
http://forumbilder.se/H7OET/20180802-185902

Tillslut så hittade man vad man letade efter. Men är inte riktigt säker på vad som kommer att behöva bytas.
(Är osäker på bildelar osv) hjälp mig gärna.

6 258 Inlägg
2 augusti 2018
Det är yttre drivknuten som delat på sig. Ny drivknut borde vara nog, det ser ut som splinesen på axeln klarat sig ganska bra. Riktigt grisjobb att byta, massor med fett och kladd och smuts.

14 947 Inlägg
2 augusti 2018
Svarte_Orm skrev:
Det är yttre drivknuten som delat på sig. Ny drivknut borde vara nog, det ser ut som splinesen på axeln klarat sig ganska bra. Riktigt grisjobb att byta, massor med fett och kladd och smuts.

Tanke på att knuten fastnat skulle inte jag köra med samma axel för den har kastat ut drivaxel så risken finns att den är sne.  Men en beg komplett axel och 30min mek så är det bara ut ich köra igen

6 258 Inlägg
2 augusti 2018
Growe skrev:
Svarte_Orm skrev:

Tanke på att knuten fastnat skulle inte jag köra med samma axel för den har kastat ut drivaxel så risken finns att den är sne.  Men en beg komplett axel och 30min mek så är det bara ut ich köra igen

Ja, egentligen är det bättre att köpa en komplett begagnad axel, det är enklare att byta hela

4 917 Inlägg
2 augusti 2018
Det var en himla tur att det inte var växellådan..smile
Ibland känns det riktigt skönt när man gissar fel..
Senast redigerat av bilknuffaren (2 augusti 2018)

Sök