it_mutt
19 augusti 2018
· 10 379 Inlägg
Det är inte ovanligt att färddatorn tar den senaste "Kända " förbrukningen och använder vid tomgång. Många färddatorer ger ingen info under 10km/h ex.vis, och därför blir det så.
Kilometerräknaren är ju så enkelt att den tar din senaste snittförbrukning, och ställer det i relation till hur mycket du har kvar i tanken enligt mätaren/bilen.
Sjunker/ökar din snittförbrukning, så ändras också DTE
Audi, får jag ju då säga, har faktiskt på sina äldre (låt säga fram till 2005/2008 beroende på modell) väldigt precisa färddatorer. Enligt min erfarenhet.
Drar din 0.7 så...skulle jag säga att det är rätt mycket. Sub5 med sin 2.5:a och 245-däck ligger på under 0.6 i långtidssnitt.
Sub10 med "klassisk" automat ligger på 0.65-0,7.
Inget som säger att din trippmätare stämmer iofs.
Lättast är ju att nolla allt; trippmätare och färddator.
Fylla tanken, köra kanske...15-20 mil och sen fylla tanken igen och börja räkna. Och sen jämföra det med färddatorn.
Färddatorn är ju, om det inte är en dubbelminnes, bara de senaste 10 milen. Mao; om du snittar 5L/milen under 10 mil först, och sen kör 10mil där du snittar 0.7L/mil...så kommer färddatorn säga just "0.7" och inte 2,35L/mil. Då kräver det att du har en "tvåstegs" färddator (där andra steget är långtidsminnet, som inte nollar sig fören man väljer att göra det själv)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!