Internt fel i BSI-dator, skrota bil? (Peugeot 307 -01)

vinklan
10 augusti 2018 · 6 Inlägg

Centrallåset fungerar inte och bilen startar inte då den inte kan identifiera nyckeln. En auktoriserad verkstad har gjort en felsökning och de meddelar att diagnosen på bilen visar ett internt fel i BSI-datorn.

BSI’n säger bland annat ifrån när de försöker programmera in nycklar och det är ingenting man kan reparera utan det är utbyte av BSI-datorn som gäller.

Dessvärre tillverkas inte denna del längre och då de är tillverkade till varje enskild bil så kan man tyvärr inte heller använda sig av en begagnad BSI-dator från en annan bil. Med andra ord så finns det tyvärr ingenting man kan göra för att reparera bilen.

Kan det verkligen stämma? Om det går att laga, hur mycket kan det kosta och är det värt det. Eller är det bara att skrota bilen?

Tacksam för svar om någon vet. Eller tips på hur jag går tillväga att skrota bilen eller om man kan få någon slant för sommar- och vinterdäcken och andra delar?

Mvh Ewa

Senast redigerat av vinklan (10 augusti 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2018 · 17 466 Inlägg

Troligen så går den att få igång med lite jobb. Problemet är kostnaden som säkerligen drar iväg över bilens värde.

1. Ska du skrota så ring en skrot så hjälper de dig.
2. Ska du sälja så lägg ut en annons på blocket och räkna med att få riktigt galna människor i luren.

Hade valt alternativ 1.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
vinklan
10 augusti 2018 · 6 Inlägg

Tack för svar "Hybrid".

Då går jag på ditt alternativ och skrotar bilen även fast det känns trist.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Lycka till..
Sist jag var där så ville dom ha BETALT för att jag skulle lämna saker som dom lätt kunde sälja..
Så var beredd på en negativ överraskning..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Banj0
10 augusti 2018 · 75 Inlägg

O jag var o skrotade en bil i går och fick betalt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2018 · 17 466 Inlägg

Normalt sett så kommer väl de och hämtar bilen utan kostnad vilket troligen är det smidigaste alternativet för TS.

Sen kommer ju den självklara frågan: Vad ska TS köpa för bil istället och finns det en budget? Eller körs det lite? Vad säger vinklan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Banj0 skrev:
O jag var o skrotade en bil i går och fick betalt.

Då var det tydligen ingen skrotbil..smile
Eller så är det skillnad på skrotnissarnas fräckhet när det kommer till att behandla kunder..
Tjommen jag skulle lämna sälgbara  grejer hos såg mig som en lättlurad gammal  lantis antagligen..smile
Men där gick han på en mina och fick inte chansen att tjäna närmare 1000 kr..
Det blir återvinningen som tar hem priset denna gången..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (10 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Internt fel ja..
Det kan även betyda att det är något fel på kablaget till bsi, typ strömförsörjning och en kunnig bilelektriker skulle isåfall kunna verifiera detta.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
vinklan
10 augusti 2018 · 6 Inlägg

@Banj0 var det en skrothandlare i Stockholms-trakten? Och var det en "skrotbil"?
@Hybrid nästa bil blir en hybridbil.
@bilknuffaren just nu känns det meningslöst att leta en kunnig bilelektriker då alla tar betalt för att göra en felsökning. Den auktoriserade firman som jag har vänt mig till vill ha 2,000 kr betalt för bara felsökningen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Hoppas du kollat säkringar tillhörande felet innan du ger upp..
Ibland kan det vara simpelt fel som den mest meriterade kan missa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
vinklan
11 augusti 2018 · 6 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Hoppas du kollat säkringar tillhörande felet innan du ger upp..
Ibland kan det vara simpelt fel som den mest meriterade kan missa..

Menar du att en auktoriserad bilverkstad kan missa den detaljen? Kan man ställa kontrollfrågor till dem om det eller innebär det en längre felsökning som kostar ännu mer pengar?

Kan tillägga att den har varit inne på en annan bilverkstad tidigare. Men de hänvisade till en auktoriserad Peugeot-verkstad eftersom deras egna dator inte kunde kommunicera med bildatorn. Peugeot-verkstaden har alltså kopplat in sin verkstadsdator men kan inte koda om nycklarna vilket enligt dem beror på ett internt fel i BSI-datorn som inte går att reparera.

Senast redigerat av vinklan (11 augusti 2018)

Utmarks-Loke
11 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

Det borde ju gå att ta den där datorn från en likadan bil med något annat fel. Sedan får man även ta nycklar från den bilen, samt kanske några andra elektronikboxar. Men som sagt, det blir dyrt att låta en firma experimentera med sånt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det borde ju gå att ta den där datorn från en likadan bil med något annat fel. Sedan får man även ta nycklar från den bilen, samt kanske några andra elektronikboxar. Men som sagt, det blir dyrt att låta en firma experimentera med sånt.

Brukar gå att läsa ur orginal boxen och  lägga in informationen i en beg box.    Men lite osäker exakt hur dom gör men läste på lite när jsg försökte få reda på. Hur jsg får ur koden för att läsa in nya nycklar i min 407a

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 466 Inlägg

Lite sent svar då jag misstänker att bilen kanske är skrot nu men:

http://www.petercoopercarrepairs.co.uk/ … cedure.htm

Det går att boota om en BSI. Ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
vinklan
26 augusti 2018 · 6 Inlägg

Det är det dom har försökt att göra. Vi har pratat med mek-killen och han säger att chassinumrets minnescell inte  går att uppdatera. Jag har bestämt mig för att skrota bilen (när jag tömt den på saker).

Stort tack för alla svar och kloka råd!

zemet
27 augusti 2018 · 4 037 Inlägg

GE inte UPP!!

Finns företag som lagar BSI enheten!

Atech2.se

Jag har själv använt mig av Atech2 nyligen och var väldigt nöjd.

Dem lagar BSI enheten till ett flertal peugeot, har du något annat bilmärke kan du snabbt kolla om dem kan reparera det med.

https://atech2.se/peugeot/centralelektronik,-bsi/307-(t5)-bsi-4901

Kostnad för reparation av Atech2 verkar vara ca 3000 kr.

Det du behöver göra ifall dem lagar BSI enheten är att skruva loss den som sitter där idag och posta den till dem nere i Skåne. Efter några veckor får du din orginalenhet tillbaka lagad.

Har du brottom kan du betala lite extra och få en utbytesenhet istället så har du igång bilen samma vecka.

Inget behov av omprogramering osv.

Fantastiskt smidigt:)

Senast redigerat av zemet (27 augusti 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
vinklan
29 augusti 2018 · 6 Inlägg

Bilen ligger nu ute på Blocket så får vi se om någon vill ta sig an problemet eller använda den som reservdelsbil.

Tack föra alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang