11 augusti 2018
Trådstartare
Hej,
Det har vid två tillfällen inträffat att min bil, Peugeot Expert 2.0 HDI -07, (ca 20k km mil på mätaren) har börjat uppföra sig märkligt. Bilen tappar motoreffekt och motorlampan tänds, den får verkligen kämpa för att komma upp i fart och har svårt att hantera höga varvantal. Första tillfället skedde detta efter ca 3 mils landsvägskörning, andra tillfället efter mindre än en mil. Sedan försvinner felet och bilen går återigen bra.. Felmeddelande - "Antipollution faulty" visas även.
Jag har nu med en ELM327 identifierat tre separata felkoder:
P1351 - IDM input circuit Malfunction/Ignition coil control circuit High voltage SID 803/EDC16C3 - Pre/Post heating relay circuit. Relay not controlled and glow plugs supplied.
P0490 - Exhaust Gas Recirculation Control Circuit High
P0489 - Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Low
P1351 - Precis som ovan..
Då jag inte är alltför insatt i bilen, men försöker bli så vore det tacksamt med en knuff i rätt riktning om åtgärder och eventuella delar som kan vara trasiga och behöver bytas. Vore trevligt om detta kan utföras på egen hand i lärande syfte och för att spara en slant eller två men måste den in så måste den in..
Min första tanke är väl att P1351 är det huvudsakliga felet som sedan leder till följdfel: P0490 och P0489. Lyckas man åtgärda P1351 borde de två följande lösa sig själva..
Tacksam för svar!
Senast redigerat av Muminsverker (11 augusti 2018)