Oljesensor Audi A6 2004

mulle77
17 augusti 2018 · 79 Inlägg

Hejsan,
Har haft detta problem varje gång jag startar bilen i snart ett halvår. Finns lagom med olja enligt stickan.
Ska säga att mina mätare samt display är trasiga. Hastighetsmätarna/bensintank/temp "vaknar" efter ca 15 minuters körning. Så när det piper ser man inte varningen men alltså, efter ca 15 minuter vaknar allt och då står det Oil Sensor. Den är defekt. Det piper en gång. efter några minuter försvinner varningen.

Kan man byta sensorn själv? Var börjar man? Är det mkt jobb?


länk
https://www.audiforums.com/forum/b6-mod … ht-195321/

Senast redigerat av mulle77 (17 augusti 2018)

Audi A3 1.6 Attratcion "Aubergine" (2002)
Cuefa Ain't no place like home...
17 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Jag skulle nog börja med att kolla så det verkligen ÄR sensorn som är paj.
Eftersom alla dessa varningar sitter i kombiinstrumentet och du har problem med det så kan det vara så enkelt.
Polarn hade exakt samma problem på sin A6 -04. Han skickade iväg kombiinstrumentet på reparation och efter det har han inte haft några varningar.
Skulle det vara så att oljenivåsensorn är trasig så sitter den i botten på oljetråget, med 3 skruvar. Man måste således tömma tråget på olja innan man kan byta sensorn.

Jag skulle nog göra lite mer felsökning först för att utesluta kombiinstrumentet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
mulle77
13 september 2018 · 79 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag skulle nog börja med att kolla så det verkligen ÄR sensorn som är paj.
Eftersom alla dessa varningar sitter i kombiinstrumentet och du har problem med det så kan det vara så enkelt.
Polarn hade exakt samma problem på sin A6 -04. Han skickade iväg kombiinstrumentet på reparation och efter det har han inte haft några varningar.
Skulle det vara så att oljenivåsensorn är trasig så sitter den i botten på oljetråget, med 3 skruvar. Man måste således tömma tråget på olja innan man kan byta sensorn.

Jag skulle nog göra lite mer felsökning först för att utesluta kombiinstrumentet.

Tack ska du ha. Kollar kombiinstrumentet först. Låter smartast. Tackar!

Audi A3 1.6 Attratcion "Aubergine" (2002)
Cuefa Ain't no place like home...
13 september 2018 · 4 628 Inlägg

Återkom gärna med resultat när du fått detta åtgärdat! smile Kan vara nyttig info för andra med liknande problem smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
mulle77
21 september 2018 · 79 Inlägg

Cuefa skrev:
Återkom gärna med resultat när du fått detta åtgärdat! smile Kan vara nyttig info för andra med liknande problem smile

Jo det ska jag, det kommer dröja, köpte ny bil, men har kvar den, ska fixas eller säljas.

Audi A3 1.6 Attratcion "Aubergine" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang