Läkande motorolja

Antappel
17 augusti 2018 · 3 Inlägg

Hej, skulle vilja att ni säger mig ”var” det läcker. Det är strax ovanför oljepluggen, från en ”dosa” där det går in två slangar/kablar. Bilen är en golf 4 -02

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229434/229434-83b87bb31d1c45d38da5f0a3c085a634.jpg

it_mutt
17 augusti 2018 · 10 379 Inlägg

Det där ser ut som en kontaktvärmare. Alltså en motorvärmare. Den i sig ska ju inte ha någon förbindelse "in till" oljan....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Antappel
17 augusti 2018 · 3 Inlägg

it_mutt skrev:
Det där ser ut som en kontaktvärmare. Alltså en motorvärmare. Den i sig ska ju inte ha någon förbindelse "in till" oljan....

Märkligt, stor fläck under bilen iaf, och när jag torkat rent kommer det där ifrån, idé?smile

it_mutt
17 augusti 2018 · 10 379 Inlägg

Antappel skrev:

it_mutt skrev:
Det där ser ut som en kontaktvärmare. Alltså en motorvärmare. Den i sig ska ju inte ha någon förbindelse "in till" oljan....

Märkligt, stor fläck under bilen iaf, och när jag torkat rent kommer det där ifrån, idé?smile

Hmm, ja det låter ju lite galet...för den ska som sagt inte ha någon kontakt "direkt" med oljan...mnjaäe. Där har jag inga bra förslag. Allt jag kan komma på är helt otroligt galet osannolikt. Så, jag låter nog någon annan komma med eventuella förslag wink

Men, som tanke; det kan inte läcka ner "från andra hållet" så att det rinner längst med tråget och bara "samlas" där innan det droppar ner?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Antappel
17 augusti 2018 · 3 Inlägg

it_mutt skrev:

Antappel skrev:

it_mutt skrev:
Det där ser ut som en kontaktvärmare. Alltså en motorvärmare. Den i sig ska ju inte ha någon förbindelse "in till" oljan....

Märkligt, stor fläck under bilen iaf, och när jag torkat rent kommer det där ifrån, idé?smile

Hmm, ja det låter ju lite galet...för den ska som sagt inte ha någon kontakt "direkt" med oljan...mnjaäe. Där har jag inga bra förslag. Allt jag kan komma på är helt otroligt galet osannolikt. Så, jag låter nog någon annan komma med eventuella förslag wink

Men, som tanke; det kan inte läcka ner "från andra hållet" så att det rinner längst med tråget och bara "samlas" där innan det droppar ner?

Jo så kanske är fallet, ska undersöka lite bättre imorgon. Hade barnen med mig och dom var inte lika intresserade som jag:D tack för svar, ska återkomma efter noggrannare undersökning:)

it_mutt
17 augusti 2018 · 10 379 Inlägg

Antappel skrev:

it_mutt skrev:

Antappel skrev:

Märkligt, stor fläck under bilen iaf, och när jag torkat rent kommer det där ifrån, idé?smile

Hmm, ja det låter ju lite galet...för den ska som sagt inte ha någon kontakt "direkt" med oljan...mnjaäe. Där har jag inga bra förslag. Allt jag kan komma på är helt otroligt galet osannolikt. Så, jag låter nog någon annan komma med eventuella förslag wink

Men, som tanke; det kan inte läcka ner "från andra hållet" så att det rinner längst med tråget och bara "samlas" där innan det droppar ner?

Jo så kanske är fallet, ska undersöka lite bättre imorgon. Hade barnen med mig och dom var inte lika intresserade som jag:D tack för svar, ska återkomma efter noggrannare undersökning:)

Kan ju vara värt en titt iaf. Nej...dagens ungdomar! wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
jaka54
17 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Är den där rektangulära grejen skruvad i tråget?

spillolja
17 augusti 2018 · 4 009 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är den där rektangulära grejen skruvad i tråget?

Det är ett motorvärmarelement, den sitter på plats med en hållare som är bultad i motorblocket, den värmer upp oljan i tråget så den bli varm och go inför en kallstart

det vore otroligt om den skulle kunna skava hål i tråget, eller om det genom våld har uppstått en spricka, men troligen är läckan ovanför detta värmarelement

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
17 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Ser inte ut att finnas olja ovanför värmeelementet.
Så frågan kvarstår. Hur sitter elementet fast?

it_mutt
17 augusti 2018 · 10 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ser inte ut att finnas olja ovanför värmeelementet.
Så frågan kvarstår. Hur sitter elementet fast?

Hur f*n kan du se det?!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Soulman
18 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ser inte ut att finnas olja ovanför värmeelementet.
Så frågan kvarstår. Hur sitter elementet fast?

Haft ett par bilar md denna typ av värdelös trågvärmare. De är naturligtvis limmade. Annars skulle installationen kosta så mycket att ingen skulle välja det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Myhran
18 augusti 2018 · 452 Inlägg

Soulman skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ser inte ut att finnas olja ovanför värmeelementet.
Så frågan kvarstår. Hur sitter elementet fast?

Haft ett par bilar md denna typ av värdelös trågvärmare. De är naturligtvis limmade. Annars skulle installationen kosta så mycket att ingen skulle välja det.

Ingen vag kontaktvärmare är limmad, de är fastskruvade på ett eller annat vis, kletet man lägger imellan är en värmeledande pasta samma som man lägger mellan kylflänsen och CPU i en dator.

Med vänlig hälsning,

Soulman
18 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Myhran skrev:

Soulman skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ser inte ut att finnas olja ovanför värmeelementet.
Så frågan kvarstår. Hur sitter elementet fast?

Haft ett par bilar md denna typ av värdelös trågvärmare. De är naturligtvis limmade. Annars skulle installationen kosta så mycket att ingen skulle välja det.

Ingen vag kontaktvärmare är limmad, de är fastskruvade på ett eller annat vis, kletet man lägger imellan är en värmeledande pasta samma som man lägger mellan kylflänsen och CPU i en dator.

Med vänlig hälsning,

Naturligtvis. Men har du någon gång stött på en trågvärmare som har en genomgående skruv, genom oljetråget? Här är ett exempel på montering från Defa, till VAG.
TS kan ju lossa på sina skruvar för att försäkra sig om hur den är monterad. Det kan ju inte uteslutas att någon händig person använt självborrande skruv och gjort fast den i tråget...

http://old.defa.com/file/6f1ffc020203/420803.pdf

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Myhran
18 augusti 2018 · 452 Inlägg

Soulman skrev:

Myhran skrev:

Soulman skrev:

Haft ett par bilar md denna typ av värdelös trågvärmare. De är naturligtvis limmade. Annars skulle installationen kosta så mycket att ingen skulle välja det.

Ingen vag kontaktvärmare är limmad, de är fastskruvade på ett eller annat vis, kletet man lägger imellan är en värmeledande pasta samma som man lägger mellan kylflänsen och CPU i en dator.

Med vänlig hälsning,

Naturligtvis. Men har du någon gång stött på en trågvärmare som har en genomgående skruv, genom oljetråget? Här är ett exempel på montering från Defa, till VAG.
TS kan ju lossa på sina skruvar för att försäkra sig om hur den är monterad. Det kan ju inte uteslutas att någon händig person använt självborrande skruv och gjort fast den i tråget...

http://old.defa.com/file/6f1ffc020203/420803.pdf

Nej absolut ingen genomgående skruv! Det har jag inte heller skrivit, men du skriver att de är limmade! Vilket de de inte är!
Bra att du förtydligade monteringsförfarande så att ingen tror att de är limmade!
Man ser på bilden fästjärnet den är monterad med som i sin tur är skruvad i motorblocket.

Teori.
På bilden ser det ut som TS har torkat av under och ovanför värmaren då det är suspekt rent runtom själva värmaren. Jag tror att det är större risk att något ovanför läcker, men att avgöra vad som läcker på den bilden går inte. Bilen behöver en rejäl motortvätt och inte bara en avtorkning.

Med vänlig hälsning,

jaka54
18 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Det ser inte ut som om det finns någon olja ovanför värmaren och "Antapell" har inte rengjort något vad jag kan läsa mig till.

it_mutt
18 augusti 2018 · 10 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det ser inte ut som om det finns någon olja ovanför värmaren och "Antapell" har inte rengjort något vad jag kan läsa mig till.

Tänk nu Jaka...titta på bilden. På de detaljer som finns som avslöjar ett och annat, och tänk lite....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Myhran
18 augusti 2018 · 452 Inlägg

Antappel skrev:

it_mutt skrev:
Det där ser ut som en kontaktvärmare. Alltså en motorvärmare. Den i sig ska ju inte ha någon förbindelse "in till" oljan....

Märkligt, stor fläck under bilen iaf, och när jag torkat rent kommer det där ifrån, idé?smile

jaka54 skrev:
Hej!
Det ser inte ut som om det finns någon olja ovanför värmaren och "Antapell" har inte rengjort något vad jag kan läsa mig till.

Kanske tolkningsfråga om han har torkat upp på golvet eller om han torkat av bilen,
Men den texten och en titt på bilden får mig att tro att han torkat av på bilen.

Med vänlig hälsning,

Power-krille
19 augusti 2018 · 672 Inlägg

it_mutt skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det ser inte ut som om det finns någon olja ovanför värmaren och "Antapell" har inte rengjort något vad jag kan läsa mig till.

Tänk nu Jaka...titta på bilden. På de detaljer som finns som avslöjar ett och annat, och tänk lite....

Jag får intrycket av att i detta fall är det DU som ska förklara dig, åtminstone kan inte jag tankeläsa dina briljanta funderingar.

Senast redigerat av Power-krille (19 augusti 2018)

"Väx inte upp! det är en fälla"
it_mutt
19 augusti 2018 · 10 379 Inlägg

Power-krille skrev:

it_mutt skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det ser inte ut som om det finns någon olja ovanför värmaren och "Antapell" har inte rengjort något vad jag kan läsa mig till.

Tänk nu Jaka...titta på bilden. På de detaljer som finns som avslöjar ett och annat, och tänk lite....

Jag får intrycket av att i detta fall är det DU som ska förklara dig, åtminstone kan inte jag tankeläsa dina briljanta funderingar.

Vilket håll ska bilden vridas på för att hamna rätt motsvarande i verkligheten tror du?

Uppåt på bilden är väl det enda hållet som det går att säga att där inte är någon olja....och det torde inte vara uppåt "i verkligheten"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Myhran
19 augusti 2018 · 452 Inlägg

Bilden är fotad snett underifrån och uppåt mot motorhuv, oljepluggen är lägsta delen av motorn,
På bilden ser man till vänster avgasröret, och högst upp ser man drivaxeln, på djupet ser man uppåt och ovandelen av oljetråget,

Jag tycker mig se att TS har torkat av runt själva motorvärmaren mitt i bild, men att TS inte bekräftat detta, men för at ta reda på vart det läcker måste TS motortvätta hela bilen så den är roligt ren och sedan köra och se vart oljans ursprung är från början,

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang