Två frågor om lagning av stenskott med lackstift

niska
31 augusti 2018 · 264 Inlägg

Jag tänkte laga ett stenskott med lackstift som jag köpt hos återförsäljare. Lackstiftet innehåller två burkar. En med bilens färg och en med klarlack. Det finns ingen rost i mitt stenskott - men lacken är borta. Det är vitt under.

1) Innan jag sätter igång skall jag rengöra ytan. Skall jag då använda tvål och vatten, eller bör jag ta starkare produkter såsom avfettning, och isåfall vilken typ?

2) Jag räknar med att jag, även fast jag är försiktig, riskerar att få en liten "bula" med färg. Dvs att det blir lite för mycket färg. När färgen torkat - bör jag då slipa ner bulan med väldigt fint sandpapper (P1200, P2000 eller ännu finare)? Obs - jag har ingen maskin. Eller skall jag bara låta det vara och köra klarlack ovanpå direkt?

Tack för hjälpen

Senast redigerat av niska (31 augusti 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
jaka54
31 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Gör rent med lösningsmedel typ aceton eller thinner . Naturligtvis går det att bara tvätta med tvål och vatten om du inte har något annat.
Lackstift funkar bra om det bara handlar om några millimeters lagning.
1. Gör rent. 2. pensla på tunnt lager färg. 3. Pensla på klarlack (om det behövs, det behövs inte alltid). 4. slipa med 1200 till 2500 våtslippapper efter en vecka eller två  i 20 graders värme och polera sedan för hand med rubbing, gärna med en liten plan träkloss.

niska
31 augusti 2018 · 264 Inlägg

Tack för svar. Men förstör inte aceton/thinner lacken?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
rcy
31 augusti 2018 · 1 705 Inlägg

niska skrev:
Tack för svar. Men förstör inte aceton/thinner lacken?

Jo, det gör det, men jaka54 tvättar bilen med diskmedel, tvättmedel och hårschampo så jag tror inte han är så noga med sådant.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
niska
31 augusti 2018 · 264 Inlägg

rcy skrev:

niska skrev:
Tack för svar. Men förstör inte aceton/thinner lacken?

Jo, det gör det, men jaka54 tvättar bilen med diskmedel, tvättmedel och hårschampo så jag tror inte han är så noga med sådant.

Vad rekommenderar du? Tvål/vatten, avfettning eller något annat? Jag skall bara göra rent en liten yta på och runt själva stenskottet.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
panda666
31 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

hehe verkar som att lacken blev dålig efter stenskottet, tror det kommer bara bli värre om du försöker laga själv om du inte vet va du gör. Tyvärr tror ja omlack av hela delen för att det ska se fint ut, missade vart det var nånstans?

niska
7 september 2018 · 264 Inlägg

Hej igen! Nu har jag tagit tag i detta. Har tagit bort rost, skakat lacken ordentligt, lackat väldigt försiktigt, låtit torka flera dagar och sedan slipat för hand med 2000 korn. Innan jag går vidare med polish eller rubbing (jag börjar nog med polish, för jag tror inte rubbing behövs) så vill jag bara stämma av. Det är nämligen så att jag uppfattar lacken i lackstiftet som lite ljusare än övrig lack. Jag har köpt från Ford-återförsäljare och de har försäkrat mig om att det är rätt produkt jag köpt. Så vad har jag gjort fel? Jag har som sagt skakat lacken ordentligt innan jag började. Något annat nybörjarfel som jag gjort - eller kan man helt enkelt inte få exakt rätt nyans utan att lacka om hela bilen?

Se foto:

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-bc9fe76f4211f7311a64b06a1a94f6ec.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
zzr94092
7 september 2018 · 4 385 Inlägg

Något ljusare!!!!!! Stämmer ju inte för fem öre......

jaka54
7 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det verkar som om du fått fel nyans. Sen kan det bero på att du inte haft på klarlack...eller att stenskottet saknade vit /ljus färg i botten, men metalliclacker kan vara knepiga att få till bra med amatörgrejer (lackstift). Sen ser det ut på bilden som om du inte fyllt upp "hålen" med färg ordentligt.
Vill jag bara säga att aceton inte alls löser upp 2-.komp billack, som alla bilar idag och 40-50 år tillbaka är lackade med.

Senast redigerat av jaka54 (7 september 2018)

panda666
7 september 2018 · 4 250 Inlägg

Det är jättesvårt att fixa sånt själv om man inte ved hur man gör, kommer jättemånga bilar på jobbet där folk har försökt laga själva och dom ser ut precis som din nu. Inget att ta illa upp utan om man inte vet hur man gör är det bättre att lämna in, ananrs lika bra fylla i lite som du gjorde men med korrekt färg osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang