Mazda 323 GTX - tändnings problem

2 Inlägg
Skrivet 1 september · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare

Har köpt en gtx från -86 som vart stilla stående i många år pga ett tändnings problem.

Orginal motor, styrbox och kabelhärva. Insug ej orginal.

Enligt förra ägaren så flyttar sig tändinställningen så fort man gasar till.
Alltså, ställs tändningen in korrekt med stroblampa på tomgång så flyttar den sig både upp och ned så fort man kör bilen.

Någon som har något förslag vart jag ska börja, känns som givar fel eller styrbox 

Är det separat Box till tändningen?

Vilka givare är det som tändningen hämtar signaler från?

Vart kan ja finna värden på dessa givare så jag kan mäta ohm/volt Sammt avstånd till trigger punkter?

Kan vaccum anslutning på insug vara en bov? Tänker portat eller oportat vaccum.

Är en ovanlig bil så ja har svårt att hitta allt från kunnigt folk till ett bra Mazda forum.

söker allt av elscheman och verkstads manualer eller liknande ja kan komma över, snälla hjälp mig få liv i denna lilla rally klassiker!
Mvh Stellan

Allfixare · 1 351 Inlägg
Skrivet 2 september #2

Jag har haft exakt samma fel på en Corrado G60 en gång i tiden. Ställde tändningen och den gick bra en liten stund, sen skit igen. Kollade tändningen och de stog fel. Ställde igen och den gick skit efter en liten stund osv. Det va så enkelt som att krysskilen på på vevaxeln hade gått av, till karmemsdrevet. Jag höll på med exakt allt innan, bilen gick bra en liten stund sen gick den skit. Höll på så i flera veckor tills den en dag dog när jag körde. Bogserades hem och felsökningen fortsatte. Kollade kompression och det va typ 2 på alla cylindrar. Jag va skitförbannad. Farsan kollade under huven när jag vred på nyckeln och sa "du, när du kör på starten så snor vevaxeln, men inte kamremmen..." Som tur va så va det ju en 8v så det vart aldrig nåt haveri, bytte remhjul, ställde tändningen och sen gick den utav helvete tyckte man smile Så jag hade börjat där, säkert dags att byta kamrem på din ändå, haha.

Senast redigerat av fish (2 september )

2 Inlägg
Skrivet 22 september · Inlägg av trådskaparen #3

Du hade så rätt så!

Kilen till vevaxeln var av på mitten och den hade vidgat spåret i vevaxeln.

Har sökt på engelska forum ang detta och folk rekommenderar loctite 660 för att fylla mellanrummet som den trasig kilen grävt ut. 
Jag ska dock ta mig en funderare och se om ja inte plockar ut vevaxeln och Lämnar in till någon som kan fräsa ut för att passa en större kil, känns pålitligare.

Tack för tipset!
Mvh
Stellan

Allfixare · 1 351 Inlägg
Skrivet 23 september #4

Kul att du hittade problemet smile Jag skaffade ett nytt drev, hällde i loctite och körde. Mitt spår var uppnött så det var lite som ett V i formen. Men jag hade inte bilen jättelänge så jag kan inte säga om det vart hållbart i längden. Fräsa nytt spår känns ju mycket stabilare.

613 Inlägg
Skrivet 23 september #5

Plocka ur veven o för in den för bearbetning. Hade samma bekymmer på min. Passa på att skaffa nytt drev o kil åxå.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang