Skoda Yeti 1.8T felkod P0321 men bara när motorn är kall

Glottis
3 september 2018 · 5 Inlägg

Hej hej, har fått en återkommande felkod på min Skoda Yeti 1.8t 4x4 2012. motorkod CDAA

När jag startar på morgonen så får startmotorn tugga ett par sekunder extra innan motorn går igång. EPC lampan tänds och motorn går lite ojämt, jag läser av felkoder med en läsare och får fram "P0321 Tändning/fördelare, motorvarvtalsingångskrets, område/prestanda" (nollställer inte koden)  Jag kör iväg ca 100 meter, stannar bilen stänger av motorn och startar den igen, då startar den som inget har hänt, ingen EPC lampa och jämn och fin gång. När jag använder bilen under dagen så är det inga problem alls.
Det uppstår bara när bilen stått över natten och bara vid första starten.

Några förslag på vad det kan vara? om det vore varvtalssensorn så borde det bli samma fel hela tiden? och inte bara när motorn är kall?

Bytte batteri igår, men det var samma symptom i morse med. Det var ändå dags för ett nytt batteri så jag tänkte att det kunde inte skada med ett byte.

Senast redigerat av Glottis (3 september 2018)

candyweiss
3 september 2018 · 876 Inlägg

Glottis skrev:
Hej hej, har fått en återkommande felkod på min Skoda Yeti 1.8t 4x4 2012. motorkod CDAA

När jag startar på morgonen så får startmotorn tugga ett par sekunder extra innan motorn går igång. EPC lampan tänds och motorn går lite ojämt, jag läser av felkoder med en läsare och får fram "P0321 Tändning/fördelare, motorvarvtalsingångskrets, område/prestanda" (nollställer inte koden)  Jag kör iväg ca 100 meter, stannar bilen stänger av motorn och startar den igen, då startar den som inget har hänt, ingen EPC lampa och jämn och fin gång. När jag använder bilen under dagen så är det inga problem alls.
Det uppstår bara när bilen stått över natten och bara vid första starten.

Några förslag på vad det kan vara? om det vore varvtalssensorn så borde det bli samma fel hela tiden? och inte bara på morgonen?

Bytte batteri igår, men det var samma symptom i morse med. Det var ändå dags för ett nytt batteri så jag tänkte att det kunde inte skada med ett byte.

Inget svar på din fråga, men borde du inte skriva att det händer vid kall motor och inte bara på morgonen?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang