Utlåst från Passat -08

suregom en äkta
4 september 2018 · 16 Inlägg

När jag låst bilen utifrån så går den ej att låsa upp med nyckel, varken med fjärr eller manuellt. Likadant med båda nycklarna. Reagerar om man trycker på låsknappen på nyckeln, dock ej "låsa upp" knappen. Går att låsa upp bagaget om jag håller in den knappen cirka 2 sekunder. Fick krypa in via bagaget och öppna dörrarna. Går att starta bilen med nyckeln.

Köpte bilen för 2 veckor sedan och hade hoppats slippa massa tjafs ett tag iallafall..
Hjälp mottages tacksamt!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 september 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, hjälp blir det knappast, men lite förslag kan vi nog komma med..smile
Jag siktar nog på att något med låskolven fallerat eftersom du inte kan öppna med nyckel.
Så det blir till att ta av dörrsidan och checka låset helt enkelt..

Senast redigerat av bilknuffaren (4 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
suregom en äkta
4 september 2018 · 16 Inlägg

Tack så mycket för svar! ja det känns märkligt att jag ej kan låsa upp bilen manuellt. Dock ifall det vore låskolven, borde inte passgerardörrarna öppnas iallafall när jag trycker på "lås upp" knappen?

Är detta möjligvis 2 olika fel montro? Var väldigt skitigt runt nyckelhålet när jag plockade bort täckkåpan så förmodligen inte använd på ett bra tag.

Ihoprostad nyckellås som gör att jag ej kan låsa upp manuellt samt styrenhet till centrallås som blivit knäpp och ej skickar signal att låsa upp dörrarna?

Mvh

Senast redigerat av suregom (4 september 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 september 2018 · 4 917 Inlägg

Styrenhet centrallås bör det vara om det är mer än en dörr som pajat samtidigt.
Eller gemensamt kablage till dörrarna.

Senast redigerat av bilknuffaren (5 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
suregom en äkta
8 september 2018 · 16 Inlägg

Kopplat in dator och kollat felkoder.  Den enda koden som kändes relevant var på rattlåset.
Felkod 02823:
- Låsförutsättningar elektroniskt rattlås.
- Inga symptom.
- intermittent

Sökte på google men alla forumträffar verkar inte ritkigt handla om problemet jag har. Rattlåset går i när jag tar ur nyckeln och jag kan ju starta och köra bilen som vanligt.

Sprayat in rostlösning i låset men kan fortfarande inte rubba det med nyckeln. Vill inte ta i så hårt då nyckeln är gjord i plast...

Plocka bort låskolvar och montera hänglås på dörrarna känns lockande wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang