Köper du hellre en nyare långmilare, eller en äldre kortmilare?

andreascarlsson
5 september 2018 · 56 Inlägg

Jag är just i tagen att köpa bättre begagnat och har hittat ett gäng aspiranter.

Som rubriken antyder så är min fundering på hur mycket en nyare modell är värt jämte en äldre pjäs som har färre antal mil på nacken.

Exempel, jag har tittat på två bilar (Mercedes E-klass) som bägge kostar 180.000, deras specifikationer ser ut så här:
2016 : 20.000 mil.
2014: 10.000 mil

Bägge har likvärdig utrustning.
Men den nyare har försås (?) nyare mjukvara i bilen och uppdaterad elektronik.

Naturligtvis har den här frågan tusen "om" och okända faktorer. Men generellt, hur tänker ni? Är färre mil högre prioriterat än nyare årsmodell?

Senast redigerat av andreascarlsson (6 september 2018)

Bennybira
5 september 2018 · 480 Inlägg

Välservad välskött bil går över mil / årsmodell alla dagar.
En bil som vårdats nogrannt av en privat ägare och servats mer än den ska är ett bättre köp än en plågad ej inkörd "långmilsservad" firmabil som någon snubbe bara haft för att glida till pengar-tjänar-stället tills leasen gått ut.

Summa:
Köp bilen som är finast!
Tänk även på dethär. En slitagedel som ska bytas efter 14000 mil är äldre på den lågmilade bilen

Senast redigerat av Bennybira (5 september 2018)

Fiat 127 (1977)
torsen
5 september 2018 · 7 233 Inlägg

För att svara generellt på din fråga så svarar jag att det inte går att svara på frågan.
Jag köpte en gång en Plymouth som avverkat 9.000 mil på 9 månader som tidningsbil åt tre tidningar och som alltså rullat 3-skift.
Mycket bra bil som jag ägde i flera år utan problem.
Kunde för några år sedan inte motstå att köpa en 12 år gammal Jimny som rullat drygt 3.000 mil i norrlands inland.
Har nu ägt den i över 2 år utan att kosta på mer än en positionslampa.

Så svaret på frågan blir analogt med "hur långt är ett snöre".

Mercedes är nog en av världens bästa bilar.
Hade en E-klass i 7 år och 37.500 mil som tjänstebil.
Enda problemen var kamtranmissionen och vindrutetorkarna.
Byte skivor och belägg bak var 5-tusende mil betraktar jag som normal driftskostnad.

Gillar du färgen interiört och exteriört samt att klädseln inte är nergrisad av barnfamilj eller hundägare så är det egalt vilken du väljer.

Båda har ju dessutom passerat gränsen för möjlighet till maskinskadegaranti.

Nickeboii
5 september 2018 · 762 Inlägg

För min del är miltalet mindre viktigt, jag går mer på vilket intryck man får av bilen. Är bilen välskött och ser bra så spelar miltalen ingen större roll.

Nu är bilarna såpass nya så att detta är nog ett ickeproblem för dig, men en sak jag försöker att undvika är bilar med många ägare. Även om många av ägarna sköter om sin bil finns det alltid någon som inte gör det vilker sätter sina spår. Sen finns det även en chans att någon/några av ägarna varit en sådana som gillar att fixa med bilarna men inte vet vad de håller på med. Något som märks senare när man hittar fusklagningar och annan oreda.

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
zemet
5 september 2018 · 4 036 Inlägg

Jag hade prioriterat färre mil.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
mats757
5 september 2018 · 913 Inlägg

Mil skrämmer inte mig.

Nightmare89
5 september 2018 · 939 Inlägg

Köper jag privat brukar jag inte kolla så mycket på milen om det är en speciell bill jag är ute efter.
Däremot kan man få väldigt mycket info om hur ägaren är genom att titta på hur tomt eller hus ser ut om möjligt. Om det är bra kan man anta att bilen förmodligen hålts efter med. Sen såklart på skicket på själva bilen hur slitet allt är och hur allt känns.   Senaste köpet jag gjorde så fick jag ett väldigt bra intryck av säljaren som förklarade massor med saker han bytt och sände med verktyg som han köpt för just denna bil i fråga. Fick mig även en rundtur över hans nya projekt han hade. Blev ett köp den dagen och bilen rullar klanderfritt än idag smile

mb_pucken
5 september 2018 · 5 087 Inlägg

Jag väljer skick före mil alla dagar i veckan. Åker själv en välskött långmilare som än så länge har rullat relativt problemfritt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
5 september 2018 · 7 233 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Köper jag privat brukar jag inte kolla så mycket på milen om det är en speciell bill jag är ute efter.
Däremot kan man få väldigt mycket info om hur ägaren är genom att titta på hur tomt eller hus ser ut om möjligt. Om det är bra kan man anta att bilen förmodligen hålts efter med. Sen såklart på skicket på själva bilen hur slitet allt är och hur allt känns.

Håller med Nightmare89.
Saker att kolla är hur pass slitna pedalgummin, ratt och förarstolens ytterkant (den man "hasar" över) är.
Hur noggrann säljaren varit med bilen kan man få en uppfattning om om man kollar hur rent det är under dörrar och på A-stolpen(den framför framdörrarna) och runt dörrstoppare och gångjärn.

andreascarlsson
5 september 2018 · 56 Inlägg

Tack för alla svar!

Det är ju som sagt en fråga som det inte finns ett korrekt svar på, men det är ändå intressant att veta hur gängse man tänker.

Tänker väldigt lika med många av er; Många mil är jag inte rädd för, däremot många ägare, jämte generellt skick.

smile

Senast redigerat av andreascarlsson (5 september 2018)

Nightmare89
5 september 2018 · 939 Inlägg

hur många ägare på en bil har väll inte jätte betydelse heller. Såklart spelar då åldern in på bilen en bil som är 4-6 år gammal och häfte 10+ ägare kanske man skall kolla lite noggrannare på fall man vill ha den. Sen kan ju en bil ha många ägare fast den sista haft bilen i massor med år det visar ju ofta på att bilen funkat problemfritt utan stora kostnader.  Men såklart drar man öronen åt sig om en bil har bytt ägare många gånger under kort tid smile

viccoA
5 september 2018 · 3 109 Inlägg

Hade köpt en två år äldre med 10.000 mil mindre på mätaren om det inte var något särskilt jag var ute efter, dvs nyare karossmodell osv. 
På firman brukar vi köpa nya tjänstebilar som rullar ca 10-15.000 mil på 3 år och de brukar klara det miltalet med endast byte av bromsbelägg och däck utöver standardmässig service.
När bilar närmar sig 20.000mil kan det komma mer bekymmer är min erfarenhet ,speciellt om du tänkt behålla bilen några år. Vid 30.000mil är det inte ovanligt att man bytt både motor, växellåda och bakaxel (även om det såklart inte händer på alla bilar).

Nightmare89
5 september 2018 · 939 Inlägg

Jag kan helt klart hålla med viccoA här

De brukis bilar jag haft har kostat mig mera när den kommit upp över 20K då större grejer börjar ge med sig av tidens tand eller miltalen. Har haft en 850 som rullade över 30k innan jag sålde den och den lever än idag.

Men som sagt så blir delarna större och oftast dyrare att byta desto längre bilen gått. smile  såklart gäller detta inte alla bilar.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 september 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tycker inte om överskriften..
En NY långmilare..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2018 · 17 465 Inlägg

En chef jag hade började en anställningsintervju med att skicka ut en anställd och titta in i den tilltänkte aspirantens bil. Låg det skräp i bilen blev det inget jobb. Såg den välskött och städad ut så fortsatte intervjun. Jag blev själv anställd för övrigt...

Hade valt nyare bil framför mindre mil. Vid 20K är det som kan gå sönder bytt.
Vi har varsin pendlarbil. De har rullat 19k respektive k mil. Ingen av dessa krånglar och är köpta med full historik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
5 september 2018 · 5 833 Inlägg

Om det bara skiljer två år, men 10.000 mil istället för 20.000, så hade jag valt den med minst mil. Två år är nästan inget men 10.000 mil märks

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2018 · 17 465 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om det bara skiljer två år, men 10.000 mil istället för 20.000, så hade jag valt den med minst mil. Två år är nästan inget men 10.000 mil märks

Jag tog för givet att den från 2016 var den nyare W213. Men verkar inte som så är fallet. Då ställs saken i ett helt annat läge. Samma bil med 10k mil mindre. Givetvis hade jag köpt den då. Grannarna ser ju knappast skillnad på en -14 eller -16. En gammal Merca helt enkelt. Modellen har ju funnits sedan 2009 även om det var en facelift 2014.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
andreascarlsson
6 september 2018 · 56 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag tycker inte om överskriften..
En NY långmilare..sad

Point taken. wink

Cuefa Ain't no place like home...
6 september 2018 · 4 628 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om det bara skiljer två år, men 10.000 mil istället för 20.000, så hade jag valt den med minst mil. Två år är nästan inget men 10.000 mil märks

Är bilarna likvärdigt utrustade håller jag nog med. Har den med mer mil bättre utrustning skulle jag nog tänka lite mer på't.

Jag har aldrig varit rädd för bilar med mycket mil, som skrivits tidigare är skicket och historiken mer avgörande i så fall.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
6 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skulle nog valt den med färre mil. Mil sliter!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang