Mitsubishi 3000GT Twin Turbo projekt

Ett rullande projekt på min 3000GT. Bilen ska bli roligare och bättre att köra på trackdays. Så väghållnings o effekt förbättringar står på listan.
  • 32 Följare
  • 26 950 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 mars 2023
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Köpte min 3000GT twin turbo 1999 årsmodell för ungefär 10 år sedan. Har mest kört med bilen, gjorde lite småfix första åren.
Såhär såg bilen ut när ja köpte den

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-ddd9c882666f2a668c58290f2e42dce8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-16d856872d3f372f00a1bfc9bae3084a.jpg

Bilen hade då tein sänkfjädrar, ställbara camberstag bak och slitsade o borrade skivor fram

Så i början kom jag över ett begagnat ic system. Köpte o monterade även större bränslepump + strömmatning till den, polythane motorfästen, stålomspunna bromsslangar, stålomspunnen kopplingsslang, plockade även bort kopplingadämparna o ackumulatorerna som sitter på EU bilarna, plockade bort egr ventilen, reducerade på vaccumslangar runt insuget och ett par yellowstuff belägg till orginal 4 kolvsoken

Senast redigerat av SimonGT (7 september 2018)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Efter att kört lite bana med bilen nån gång per år så blev suget på coilovers stort. Så blev en uppsättning KSport coilovers.
Insåg då oxå att kurvhastigheren skulle bli högre o bromsarna kunde bli ordentligt varma redan med sänkfjädringen. Så blev  KSport big brake kit samtidigt. 6kolvs ok med 356 skivor


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d4eb4eaf1cb21cb0cb388f528fd3d16f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-0b086bf9e4b9c3e412172961caf1b1e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-7642b65aa9aa45aabe3e513f8d262685.jpg

Hjulinställningen blev i stort sett enligt rekommendationerna. Bilen går ändå mest landsväg, max tillåten negativ camber

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Monterade en liten display i ett luftutblås, som tar data från obd2 uttaget. Så ser luftflödet igenom luftmassemätaren, varvtal hastighet, knack, vattentemp o massa annat.
Den lilla displayen är från början en boost controller, men den funktionen i den ska jag inte använda, så man kan montera dit en mapsensor och bredbandslambda till den som jag har gjort
Finns även plats för extra givare i den. Så monterade oljetempgivare till den med
Kommer att montera in oljetryck och bränsle tryck i den i framtiden

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-bfef6ef3bd7f6eb6f7befbfc95edf0c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d84f0a158d0429aa3ed784c0b818c2bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-6f2b3644fda8ccb8dee921a80ee04af5.jpg

Har en liten ratt till displayen istället för ett cigguttag vid mittarmatödet
Finns även en port i boxen man kan ansluta kabel i till PC, för loggning av motordata

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Med bromsar o väghållning uppdaterat i bilen kände jag att det gick att öka effekten lite oxå. Så en amerikansk flashbar 99vr4 ecu införskaffades med et kablage för att passa mot min europeiska kabelhärva i bilen

Den ECU-n gör det möjligt att ändra på dom mesta motordata som i ett eftermarknads sprut. Men jag har orginal tomgång o kallstarts mappar smile
Monterades även ett par större spridare ifrån en Evo 9 och en ordentlig bränsletrycks regulator

Bytte fmic till en annan som bör flöda luften bättre än den jag hade innan o byggde lite styrplåtar för luften runt den. Även orginal oljekyl fick lite styrplåtar

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a80cf3e3a9a42bb888e7a2bfd4cb2407.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-5649b9cf8f6e0885d40baca1dea10a7e.jpg

Byggde även senare en avskärmning till luftfiltret för att det skulle få lite svalare luft o drog ett rör från fronten o upp till filtret

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Med alla dessa uppdateringar så skulle även det yttre få sej ett lyft. Så beställde hem en front, lysen o blinker från amerikanska 99 bilarna. Smidigt att den kom färdiglackad röd
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-bf6b7a59e9f3a5202d1048945c624aa3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-e516cb7b25705fbec8e2911a87b95f15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-61a77bedccf203ae8c32a9c0e8927161.jpg

En orginal vinge från amerikanska 99vr4 införskaffades oxå. Så plockade bort orginal active aero vingen o lämnade bort bagageluckan för igenläggning av några hål från gamla vingen och då försvann även vindrutetorkaren bak.


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-10b3890e9d8f0432b7543648a1a42b3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-dc19bb4cf8c71d4d86082b673359ef96.jpg

En frontsplitter byggdes även i 12mm plyfa


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c3a38a9ef2af0997735332c7843b91bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d421d779d07ff2176ae010043d7035f6.jpg

Fäste ett par stag från splittern upp till krockbalken
splittern blev bultad upp i framvagnsvalkarna med försänkta bultar i försänkta aluminium brickor

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c9967d853c22273e5996128d54c5e78d.jpg

Senast redigerat av SimonGT (5 september 2018)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Bytteäven bromsbelläg till carbotech XP10 fram o XP8 bak även en runda ny bromsvätska motul rbf600

Sedan kom våren orginal al laddtryck o laddtryckskurva enligt min lilla display

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-9dfff838be8038e821fe2629f39822dd.jpg

Den lilla displayen har peak funktion på speidarna, knack o laddtryck, visar även en kurva över hur laddtrycket agerade när varvet steg

Efter lite pill i nya ECU-n såg det ut såhär istället


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-3b79f8b7b2d96009c2585e31f165f1a5.jpg

Och det är i stort sett så långt man kommer på orginal 11g td04 turbos i en 3000GT

Sen blev det dax för klubbträff och konbanekörning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-699ae9245131db7d42cc387c73e59f32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-63416d285c897fc837d249ad6d6789a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d44e26674853b657003761076d3bc0b6.jpg

Kostaterade då oxå att det är dyrt med däck till19” o att fälgarna är onödigt tunga. Så beställde en uppsättning Rota GTR 18”

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-b725323128dc0b0bef8f9ff129bcb624.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Sedan blev det lite semester o bilen hamnade på pallbockar

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-62f824b4e302b908fe820b3a070c502b.jpg

Det blev nya turbos TD04 16G


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a294be6a4d8b835fcc9d451dbaa6987d.jpg

I samma veva så förbättrade jag även strömmen till tändspolarna och monterade en tändförstärkare.

Bytte även främre länkarmsbussningar till polythane
Dom gamla hade nån torrspricka o hade sett sina bättre dagar

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-51b2c4a7dea5cc9319a56c4441b80273.jpg

Med nya turbona i bilen så blev det annan karaktär på bilen. Laddtrycket orkade med på högre var och med dom gick det även höja laddtrycket ytterligare lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-293699e3a5176df9d28bf6e892385716.jpg
O med det laddtrycket stog boost solenoiden på 100%. Den pös bort som mycket luft den kunde. Så laddtrycket blir inte högre med den

Senast redigerat av SimonGT (11 juni 2019)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
5 september 2018 · 105 Inlägg

Blev sedan uppbjuden av en kompis till Sundsvall för körning på mittsverige banan. Några andra medlemmar i 3000GT klubben var oxå med
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-bf712d03427089fb390fcb02eb83fa53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-e35ca36f2812b0a697a0dc918cde37cb.jpg


Men huvudanledningen till det var att delta i en backtävling i Sundsvall. sjukt kul körning! Riktigt häftigt att få prova att gasa på i uppförsbacke. Inget man är bortskämd med på östgöta slätten
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-7a967ce9760e501aaf81f6818429fda5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c0c3165d6b6b0634ce9b2108fabe0b8c.jpg

Självklart körde jag bilen 60 mil upp. Körde där o åkte 60 mil hem i den. Det är ändå än grand tourer B-)
Knep en tredjeplats i klassen dag 2 i backtävlingen. Körningen gick ut på att få jämnast tid

Fick efter det hem en ny boost solenoid
O nu börjar det bli ordentlig fart på motorn big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-5a489807785feeb01986a18c676acd2b.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
7 september 2018 · 105 Inlägg

Fick problem med misständningar nu i slutet av säsongen. Först kom dom vid 1bars laddtryck, för att några gaspådrag senare börja komma redan vid 0,5 bars laddtryck. Mätte upp strömmen på en tändspole bara för att se att det inte hänt något där. Spänningen där verkade normal.
Tog loss tändkablarna o kollade stiften. Stiften var fina, men botten i tändkabeln mot stiften såg inget vidare ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-ed48ba59f83e4ab0f802cb1e20fd0589.jpg

Hade mina gamla orginal tändkablar kvar o provade dom. Då gick bilen utan misständningar igen 😁
Så nya oem tändkablar är beställda

Bilen är numera avställd o väntar på lite uppdateringar i vinter.

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
15 september 2018 · 105 Inlägg

Kastade ut spolarvätsketanken till framrutan förra helgen. Monterade tillbaka den som är för bakrutan (dessa bilar har 3 såolarvätske tankar orginal) den bakre fyllde inte så stor funktion eftersom jag tagit bort torkaren bak. Så drog slang o kabel från bakre tanken till framrutan nu istället.

Batteriet ska även oxå flyttas bak o krympa lite i storlek. Allt för att frigöra plats framme vid motorn

Hämtade hem några paket i fredags, här är innehållet i det ena:


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-e3506d721c27ec253d71eac091f79ea9.jpg

En bild säger mer än tusen ord 😊 det är en del av planerna i vinter oxå

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Sutalainen
21 september 2018 · 240 Inlägg

Kul att du fått upp en tråd här med, är la inte sämre än att jag får följa dig på bägge ställena! wink

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition
Mitsubishi GTO Twinturbo "BPP - Blivande Porsche Piskarn" (1992)
Mitsubishi GTO MR edition "Motorvägs Torpeden" (1994)
SimonGT
24 september 2018 · 105 Inlägg

Sutalainen skrev:
Kul att du fått upp en tråd här med, är la inte sämre än att jag får följa dig på bägge ställena! wink

Haha, helt rätt! 😎 men skriver nog mer detaljerat i min andra tråd

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
andreas_1996
24 september 2018 · 951 Inlägg

Coolt projekt smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Bennybira
25 september 2018 · 480 Inlägg

detta tokgillas! Missat tråden helt.
Grattis till en snygg bil också! big_smile

Hur ser planerna ut i det närmsta?

Fiat 127 (1977)
SimonGT
25 september 2018 · 105 Inlägg

Bennybira skrev:
detta tokgillas! Missat tråden helt.
Grattis till en snygg bil också! big_smile

Hur ser planerna ut i det närmsta?

Kul!  Tack smile

Till att börja med flytta bak batteriet. Montera ett meranolsprut. Byta luftmassemätare till en från Corvette z06. Den kan mäta högre luftflöden.
Sen blir det lite annat i vinter oxå big_smile

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
16 oktober 2018 · 105 Inlägg

Slängde ur en hög med vacuum rör och en vacuumtank. Tillhörande bromsservo och kopplingsservo. Tanken tillhörde kopplingen, så den ska vara lätt att trampa ner när man startar bilen 😅 lagom pensionärsvarning


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-85ba6101d451510d9a88275d89db09ba.jpg

Nu är båda kopplade på samma uttag på insuget och ett originalrör med ett t kors ombyggt för att passa
Så nu är det bara ett litet rör kvar bakom av röret


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-8e99e6b05146acff5aadc7333eb4bdc2.jpg

Har även fått dit nya luftmassemätaren, en maftranslator för att ECU-n ska hamna på rätt frekvens från den nya luftmassemätaren. O blev ett betydligt större luftfilter nu än mot innan


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-afb6fe382d83dc9f1ba8f6d6e6a2aced.jpg

Fick även hem en 2 delad alukardan som monterats. Tog sönder ett gammalt stödlager o gjorde ett fallskydd för kardanen eftersom en bara sitter med ett stödlager nu istället för två original


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-e5ad56b23a9d9080355759dfde244d11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d6700ac681e9760ce5cdfc69b18c2582.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
andreas_1996
17 oktober 2018 · 951 Inlägg

Snyggt med alu kardan big_smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
SimonGT
23 oktober 2018 · 105 Inlägg

Har kastat ut batteriet från motorutrymmet nu o dragit strömkablar till bagaget

Före o efter batteriet fick åkte ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-17dc2d8ed96b083799be6c21b22f1a34.jpg

Köpte på mej en hydraulisk presstång tidigare i höst som gjorde ett utmärkt jobb med att klämma på kabelskor på dom grova kablarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-35b4aa205ca1e5283859dab62bd4be9e.jpg

Började bygga ihop en batterilåda med som ska ta plats bakom baksätet


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c5d302c8f13cfa6fc2540719fc31912c.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Bennybira
24 oktober 2018 · 480 Inlägg

grannt som vanligt!

Fiat 127 (1977)
SimonGT
3 november 2018 · 105 Inlägg

Monterade ihop locket till batterilådan idag. Såhär blev lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-414a2223a6aac0c00df4dd2b2b8f4fce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-954a9ea3ca13823505655855aad29673.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-e90b73d8ccccc2429c9c593df433dfdc.jpg

Moddade huvudströmbrytaren med o satte i en längre bult med plats för en extra mutter. Så ja slipper lossa rätta batterikabeln om ja vill sätta dit nån extra elpryl. Efter tips från en i 3000gt klubben


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-4cbc7873c0d87e44e03053bc9a98aa22.jpg

Senast redigerat av SimonGT (3 november 2018)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang