Får varken soppa eller gnista - Volvo 740 88b

36 Inlägg
Skrivet 13 september · Inlägg av trådskaparen #1

Hej! Har problemet med min 740 att jag varken får soppa eller gnista har testa bytt hallgivare men ingen skillnad.


Hjälpte dig lite med rubriken.
Med vänlig hälsning mod

2 552 Inlägg
Skrivet 13 september #2

Hej!
Både bränslepump och tändspole kanske är trasiga! Testa först att byta  bränslerelät, det är enklast.

36 Inlägg
Skrivet 14 september · Inlägg av trådskaparen #3

Pumpen går men det är som att han inte öppnar spridarna eller ger någon gnista känns som det ska ha med att den inte får någon signal från svänghjulet även fast jag bytt hallgivare.

36 Inlägg
Skrivet 16 september · Inlägg av trådskaparen #4

Någon som har någon aning? Har märkt att det går ström genom jordkablarna som sitter på insuget

2 552 Inlägg
Skrivet 16 september #5

Hej!
Har du en eller två bränslepumpar?

Jag ska hjälpa dig.. · 2 847 Inlägg
Skrivet 16 september #6

OM man har problem med BÅDE gnista och soppa så SKA man faktisk se till att man har gnista först!
Varför då?
Jo, för bilen kan inte fungera om man BARA har soppa men ingen gnista.
Men däremot kan man FAKTISKT köra om man enbart har gnista..
Tror ni mig inte så stäng av soppan , lägg 1ans växel och vrid om nyckeln..smile

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
36 Inlägg
Skrivet 16 september · Inlägg av trådskaparen #7

jaka54 skrev:
Hej!
Har du en eller två bränslepumpar?

Har två bränslepumpar

2 552 Inlägg
Skrivet 16 september #8

Hej!
Fungerar bägge??

448 Inlägg
Skrivet 16 september #9

Det sitter ett relä på höger innerskärm i motorrummet eller på expansionskärlets hållare som styr spridarna. Ibland lägger detta av och öppnar inte spridarna. Hände mig och hände min far. Min fars bil hade elfläkt för kylaren,som är ett likadant relä så vi. Satte det till spridarna så han kunde köra hem. Det var vinter så det gick fint och köra hem. 😎

36 Inlägg
Skrivet 16 september · Inlägg av trådskaparen #10

Sukkan skrev:
Det sitter ett relä på höger innerskärm i motorrummet eller på expansionskärlets hållare som styr spridarna. Ibland lägger detta av och öppnar inte spridarna. Hände mig och hände min far. Min fars bil hade elfläkt för kylaren,som är ett likadant relä så vi. Satte det till spridarna så han kunde köra hem. Det var vinter så det gick fint och köra hem. 😎

Testade att byta det spridarrelät på min men ingen skillnad hmm

789 Inlägg
Skrivet 17 september #11

bilknuffaren skrev:
OM man har problem med BÅDE gnista och soppa så SKA man faktisk se till att man har gnista först!
Varför då?
Jo, för bilen kan inte fungera om man BARA har soppa men ingen gnista.
Men däremot kan man FAKTISKT köra om man enbart har gnista..
Tror ni mig inte så stäng av soppan , lägg 1ans växel och vrid om nyckeln..smile

??????

Jag ska hjälpa dig.. · 2 847 Inlägg
Skrivet 17 september #12

Aronson skrev:

bilknuffaren skrev:
OM man har problem med BÅDE gnista och soppa så SKA man faktisk se till att man har gnista först!
Varför då?
Jo, för bilen kan inte fungera om man BARA har soppa men ingen gnista.
Men däremot kan man FAKTISKT köra om man enbart har gnista..
Tror ni mig inte så stäng av soppan , lägg 1ans växel och vrid om nyckeln..smile

??????

Ja, han skrev ju att han inte hade gnista och soppa som överskrift.
Man börjar väl inte med bränslet då först, eller?
Inte fasiken går bilen om gnista saknas..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
789 Inlägg
Skrivet 18 september #13

bilknuffaren skrev:

Aronson skrev:

bilknuffaren skrev:
OM man har problem med BÅDE gnista och soppa så SKA man faktisk se till att man har gnista först!
Varför då?
Jo, för bilen kan inte fungera om man BARA har soppa men ingen gnista.
Men däremot kan man FAKTISKT köra om man enbart har gnista..
Tror ni mig inte så stäng av soppan , lägg 1ans växel och vrid om nyckeln..smile

??????

Ja, han skrev ju att han inte hade gnista och soppa som överskrift.
Man börjar väl inte med bränslet då först, eller?
Inte fasiken går bilen om gnista saknas..

Du skriver att en bil går att köra utan bränsle,miljöbil??

Jag ska hjälpa dig.. · 2 847 Inlägg
Skrivet 18 september #14

Om man fått kärringstopp på en järnvägsövergång så ska man göra som jag skrev..
Det lärde man sig när man tog körkort..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
3 723 Inlägg
Skrivet 18 september #15

bilknuffaren skrev:
Om man fått kärringstopp på en järnvägsövergång så ska man göra som jag skrev..
Det lärde man sig när man tog körkort..

Du har ju inte automatiskt gnista bara för att motorn snurrar.
Går att köra en bil på enbart startmotorn, om det är manuell låda, och då endast en väldigt kort bit i nödfall.

Till TS så bör du felsöka tändsystemet till att börja med när du har varken bränsle eller gnista.
Har för mig att bränslet inte aktiveras förrän du får varvtalssignal från motorn.

Reagerar varvräknaren när du drar på starten?
Snurrar kamaxeln när vevaxeln snurrar?


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang