3049
Sök

Vad är detta vid grenröret?

468 Inlägg
14 september 2018
Trådstartare
#1
https://imgur.com/a/IEVwHOm

Tänkte bara höra vad detta har för funktion?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
14 september 2018
#2
totte1015 skrev:
https://imgur.com/a/IEVwHOm

Tänkte bara höra vad detta har för funktion?

Vilket detta? Kanske bättre att ringa in kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 217 Inlägg
14 september 2018
#3
Är det röret som kommer ut från grenröret? Jag tror de pumpar in luft i avgaserna där för att få bättre avgasrening. Men kolla var röret går i andra änden så får du en ledtråd

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
14 september 2018
#4
Svarte_Orm skrev:
Är det röret som kommer ut från grenröret? Jag tror de pumpar in luft i avgaserna där för att få bättre avgasrening. Men kolla var röret går i andra änden så får du en ledtråd

Om det är det som TS menar så har du med största sannolikhet rätt. Jag har sånt där på alla mina V8:or. Följer man till andra änden så går rören till en luftpump.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 545 Inlägg
14 september 2018
#5
Tror han menar röret med den blåa pluggen. Röret går ner till avgassystemet före katten.Ser precis ut som på vissa Audi bilar från typ -89.

468 Inlägg
14 september 2018
Trådstartare
#6
Sorry.

Ja, jag menade röret med blåa pluggen

Vad händer om man tar bort pluggen?

6 217 Inlägg
14 september 2018
#7
totte1015 skrev:
Sorry.

Ja, jag menade röret med blåa pluggen

Vad händer om man tar bort pluggen?

Slutar röret bara där? Då skulle jag tro det är förberett för luftpump, den kanske krävdes för att klara vissa länders avgaskrav. Tar du bort pluggen blåser det nog ut avgaser. Annars kan du plocka bort hela röret och plugga hålet.

468 Inlägg
14 september 2018
Trådstartare
#8
Svarte_Orm skrev:
totte1015 skrev:
Sorry.

Ja, jag menade röret med blåa pluggen

Vad händer om man tar bort pluggen?

Slutar röret bara där? Då skulle jag tro det är förberett för luftpump, den kanske krävdes för att klara vissa länders avgaskrav. Tar du bort pluggen blåser det nog ut avgaser. Annars kan du plocka bort hela röret och plugga hålet.

Yup, finns ingen fortsättning på röret, bara rakt upp i motorrummet

Hmm, åhfan... Det är ingen import så förstår inte vitsen direkt :p

Men att ta bort pluggen är alltså väldigt onödigt då

Funderar på en grej, tillför detta röret något avgasljud?

För att det är la onödigt att ta bort&täta igen om det inte tillför någon nackdel

5 804 Inlägg
15 september 2018
#9
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
15 september 2018
#10
simlar skrev:
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.

På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 804 Inlägg
15 september 2018
#11
Vettemannen skrev:
simlar skrev:
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.

På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.

/Benny

På besiktningen ja, det är en annan femma. Då mäter dom bara vad som kommer ut från avgasröret efter att katalysatorn renat avgaserna.

På verkstad så mäter man via pluggen för att justera CO-halten enligt tillverkarens specifikationer. Ska vara en viss procent CO för att motorn ska gå som bäst.
Justerade på min Corrado enligt VW-boken i somras och det skulle då vara 0,5% CO när man mäter via pluggen och 0% CO efter katalysatorn.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
15 september 2018
#12
simlar skrev:
Vettemannen skrev:
simlar skrev:
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt.
På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.

På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.

/Benny

På besiktningen ja, det är en annan femma. Då mäter dom bara vad som kommer ut från avgasröret efter att katalysatorn renat avgaserna.

På verkstad så mäter man via pluggen för att justera CO-halten enligt tillverkarens specifikationer. Ska vara en viss procent CO för att motorn ska gå som bäst.
Justerade på min Corrado enligt VW-boken i somras och det skulle då vara 0,5% CO när man mäter via pluggen och 0% CO efter katalysatorn.

Okay, läste nog inte riktigt noga vad du skrev men då förstår jag bättre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök