Vibrerande Handbroms:Volvo 740

JoelE
16 september 2018 · 14 Inlägg

Tjenare, nyss kommit från garaget något frustrerad. Ska förmodligen tillbaka imorgon och felsöka mer i lite mindre Ilska, men tänkte se om någon här hade erfarenhet av något dylikt.
Har bytt handbromsbackar bak på min 740:i, kan tillägga att jag köpte dessa på biltema och att dessa inte riktigt passade, moddade lite med vinkelharryn tills att bromsskivorna gick på. Spände sedan vajern under armstödet. Men den låser endast på höger sida, tänkte dock att det bara skulle spännas mer. Dock nu när jag åkte hemåt så började det vibrera från handbromsvajern, och det låter även från bakdäcken. Vajer som är för slapp?? Låter mer och met desto fortare jag åker, låter som att vajern slår.
Tacksam för svar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 september 2018 · 4 917 Inlägg

Vänster sida hade jag kollat upp eftersom höger fungerar.

Senast redigerat av bilknuffaren (16 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
JoelE
16 september 2018 · 14 Inlägg

Ja, blir nog att ta sig en titt imorgon

mrmercedes
16 september 2018 · 118 Inlägg

Att lyckas få handbromsen att fungera med biltemas handsbromsbackar är som att vinna miljardet på lottot. La ner fyra dagar på att hitta felet på handbromsen, den tog också bara på höger sida. Blev helt galen. Felet var dom nya handbromsbackarna från biltema. När jag till slut satte på några gamla som jag hade liggandes fungerade det perfekt på en gång.

Att det låter mer och mer ju fortare du kör är antagligen att handbromsbackarna ligger emot bromsskivan. Kollade du att hjulet snurrade fritt innan du sänkte ner bilen?

JoelE
17 september 2018 · 14 Inlägg

hjulet snurrade fritt innan jag satte ner, spände så att höger däck låste sig och slappade sedan något. Men vänster låste sig inte utan blev bara lite trögare. Luktar inte som att backarna ligger emot, men öppnar väll senare idag och kikar lite smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang