Professorwinther- Mitsubishi Eclipse GST Fast and the Furious edition.

Har äntligen kommit över en Eclipse GST som är en av mina favorit Mitsubishis sedan man började titta på Fast and The furious filmerna i Epa-åldern. Just denna bil var redan byggd med kjolar och breddning och en kameleontlack. Tyvärr i bedrövligt skick så mycket skall byggas om. Kopplingen var sprängd genom växellådan, många spackelsprickor och allmänt sliten inredning som var fastsatt med genomgående skruvar. Väldigt mycket i elsystemet behöver åtgärdas. Tur att jag gillar just det!

professorWinther

  • 39 Följare
  • 4 316 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 december
525 Inlägg
Skrivet 19 september · Inlägg av trådskaparen #1

Har alltid varit löljligt kär i Fast and the Furious Filmerna, tillsammans med min förkärlek för Mitsubishi så är så klart en 2G Eclipse GST högt på listan över drömprojekt.


De senaste åren har det blivit fru och 2 barn, hus, carportbygge och massa annat som tyvärr gjort att bilbyggandet inte har varit prioriterat.

Men så dök det upp en chans att förvärva en defekt Eclipse till ett mycket lockande pris. Den stod ju dock i Kalmar. Bara 100 mil hemmifrån och den var tvungen att dras på bilsläp.

Första uppgiftera om vad som var fel var mycket knapphändiga då det bara vagt nämdes att växellådan gått sönder. Sen var det ett gammalt besiktningspapper från 2008 med nerslag som inte blivit fixade.

Det upptäcktes senare att bilen även inte gick att starta. Så lite grisen i säcken var det allt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-f90d91208ae07dd984e2149bd12fb447.jpg

Men bilderna tilltalade mig väldigt mycket.
Hade dock räknat med att det mesta måste göras om. brukar ju vara så på gamla utställningsbilar med kameleontlack.
Hela kjolpaketet var inspacklat och hade börjat spricka såg jag på bilderna.

Då var det bara att försöka få fram pengarna, övertyga någon med BE körkort, få tag i en bra dragbil och bilsläp.

Senast redigerat av professorWinther (20 september )

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
212 Inlägg
Skrivet 20 september #2

detta blir kul att följa smile

876 Inlägg
859 Inlägg
Skrivet 23 september #4

Följer.
Vad hände förresten med galanten du hade?

525 Inlägg
Skrivet 23 september · Inlägg av trådskaparen #5

primeramannen skrev:
Följer.
Vad hände förresten med galanten du hade?

Mizzan finns kvar. Men all stereo, fälgar och sånt är sålt.
Fick problem med rost innifrån dörrarna där jag svetsat igen listerna. Ljuddämpningen stängde in regnvatten som började rosta.

Tanken är att få ut henne igen på vägarna nån gång.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
525 Inlägg
Skrivet 23 september · Inlägg av trådskaparen #6

Har man inte högar med pengar så måste man planera och göra smarta affärer för att kunna ha råd med roliga saker.
Husrenoveringar och 2 ungar på en vanlig knegarlön gör ingen rik.

Jag insåg att jag var tvungen att sälja något för att ha råd att köpa och hämta denna eclipse.
Sålde skodan för att ha råd att köpa en eagle talon tsi awd. Fixade upp den och hade en försäljning på g. Men han tyckte det var för långt att åka.


https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-93512ca71f2141f7b26604beee405af9.jpg

Då kan man ju slå två flugor i en smäll och dra ner eageln på biltransporten för att sedan fortsätta längre ner och hämta eclipsen.

Problemet var att ASX:en vi har som bruksbil bara får dra 1400kg.
Kollade vilka bilar som fanns i familjen men kom tillslut fram till att en hyrbil vore smidigast.
En kompis jobbar på biluthyrning och kunde fixa en passat alltrack som fick dra 2200kg.
En biltrailer fanns att hyra i lögdeå och jag tvingade min bror som har BE kort att köra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-9998ea8b809ed6de9eca2b087d4765cb.jpg

Då var det bara att få alla pusselbitar att stämma och börja rulla neröver.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
374 Inlägg
212 Inlägg
Skrivet 23 september #8

va hände med din superfina ralliart?

203 Inlägg
Skrivet 23 september #9

Ska bli kul att följa

525 Inlägg
Skrivet 23 september · Inlägg av trådskaparen #10

ifakiezz skrev:
va hände med din superfina ralliart?

Ralliarten avfolierades och såldes till skellefteå när vi skulle köpa hus.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
374 Inlägg
Skrivet 23 september #11

Vad ska göras med denna bil ?smile

Kolla in mitt mb 190 om606 turbo projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296060
212 Inlägg
Skrivet 23 september #12

professorWinther skrev:

ifakiezz skrev:
va hände med din superfina ralliart?

Ralliarten avfolierades och såldes till skellefteå när vi skulle köpa hus.

nej va tråkigt den som var så gudomligt fin

525 Inlägg
Skrivet 24 september · Inlägg av trådskaparen #13

Jocke_wiie skrev:
Vad ska göras med denna bil ?smile

Jag har mycket planer men lite pengar.
Multimedia, belysning, inredning och fjädring har jag planer för.
Fixa upp lacken står högt på listan också.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
525 Inlägg
Skrivet 24 september · Inlägg av trådskaparen #14

Hittade till sist ett datum som passade allihopa. Jag tvingade bror min att följa med på en lång resa. Vi lämnade av Eageln och fortsatte neröver mot kalmar.

När vi kom fram så kopplade jag på startkablar, men det hände inget med startmotorn alls. Kollade med en ficklampa och förstod att det var mer än bara växellådan som var trasig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-f6302add0f271c904dd869508b8b6c64.jpg

Det visade sig senare att själva kabeln till startsolenoiden på startmotorn var av på grund av flygande tryckplattedelar.
Startmotorn visade sig vara trasig också.



Bilen var låg och trailern hade inte tipp. Den gick ju dessutom inte att starta eller köra på startmotorn. Vi var tvungen att putta, vincha och bygga lite för att få upp den.
Som tur var hade jag plockat med mig 4st 5m långa 45x95mm plankor.
Vi utnyttjade en trotoarkant och kopplade loss trailern för att till slut få upp bilen men hjälp av plankorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-b55b1e6c451f02a00850a950a26b2e5e.jpg

Det blev snabbt mörkt och när bilen var lastad var det sent och becksvart.

Jag och bror började rulla hemöver igen men beslutade oss för att ta in på hotell och sova ut riktigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-3bf2583edbec4273015d5ddd58e21cb7.jpg

En hotellfrukost är ju inte att förakta heller.

Två dagar och över 200 mil med biltrailer tog på krafterna, men till slut var vi hemma igen och felsökningen kunde börja.

Senast redigerat av professorWinther (25 september )

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
374 Inlägg
Skrivet 24 september #15

professorWinther skrev:

Jocke_wiie skrev:
Vad ska göras med denna bil ?smile

Jag har mycket planer men lite pengar.
Multimedia, belysning, inredning och fjädring har jag planer för.
Fixa upp lacken står högt på listan också.

Vilken färg blir den ?smile

Kolla in mitt mb 190 om606 turbo projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296060
525 Inlägg
Skrivet 25 september · Inlägg av trådskaparen #16

Jocke_wiie skrev:

professorWinther skrev:

Jocke_wiie skrev:
Vad ska göras med denna bil ?smile

Jag har mycket planer men lite pengar.
Multimedia, belysning, inredning och fjädring har jag planer för.
Fixa upp lacken står högt på listan också.

Vilken färg blir den ?smile

Jag vill om möjligt behålla så mycket som möjligt av kameleontlacken som är nu. Men vet att det kan vara svårt/omöjligt att bättra. Har en kompis som har egen lackeringsfirma som ska få försöka trolla.

Ev så blir det en dekor som täcker sprickorna mellan front och skärm eller nått liknande.

Eftersom det redan hade börjat spricka mellan front och skärm, så bestämde jag mig för att kapa isär den i skarven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-21cbb36412922642b2279c1270671b60.jpg

Mycket smidigare att kunna lossa fronten när man ska justera lysen eller liknande.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
525 Inlägg
Skrivet 27 september · Inlägg av trådskaparen #17

Det var ju ganska tydligt att något i kopplingen hade gått sönder.
Ett flertal delar hittades liggande i motorutrymmet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-f6302add0f271c904dd869508b8b6c64.jpg


Bara att rycka ut växellåda för att komma åt tryckplatta,lamell och svänghjul.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-f42d3e18a58accc8b1b7f97ff65231b7.jpg



Hela tryckplattan var i bitar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-c88786f79d954928db4be8bab9ea973b.jpg

Hade som tur var lite kopplingsdelar liggandes, men växellådan hade spruckit hela vägen runt så det blev aldrig att jag monterade tillbaka den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-7fce0f28df94fe2049556b85a5f77535.jpg

Det visade sig att just denna växellåda KF5m33 är riktigt svår att hitta. Satt bara på FWD turbo Mitsubishis runt denna årsmodell vilket innebar att den bara finns på 2G turbo eclipser.
Turbo Eclipserna (GST) såldes aldrig i Sverige, vilket gör att det bara finns ett fåtal importerade.
Chansen att hitta en växellåda i Sverige var altså minimal.

Fanns en på Ebay, men den blev såld en vecka efter jag skaffade bilen... Den var väldigt dyr dessutom.

Det finns ett ställe i usa som kunde få tag i den främre delen av växellådan (svepet/sprängkåpan) men även där aldeles för dyrt.

Började fundera om det inte borde gå att få tag i en liknande växellåda från en 7G galant och bara byta över svepet från den.

Så letandet efter en lämplig donatorbil påbörjades.

Senast redigerat av professorWinther (27 september )

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
525 Inlägg
Skrivet 1 oktober · Inlägg av trådskaparen #18

Beslöt mig för att grotta ner mig i Mitsubishis växellådor.
Sökte ju som sagt en KF5m33 växellåda från runt -97

F5m33 lådan fanns även på Mitsubishi Sigma, men den har v6 så startmotorn bland annat sitter på annat ställe.

F5M31 växellådorna satt på N/a eclipserna, på bilderna såg det ut som att svepet skulle vara samma. Fanns en på en skrot i Norge, men med frakt blev det ca 4000kr vilket kändes som mycket pengar för att chansa.

Galant vid den årsmodellerna fanns ju med 4g63 vilket betyder att startmotorn är på rätt ställe iallfall.
De verkade finnas med både f5m31 och f5m22 växellådor.

Fick ett tips på en f5m31 växellåda bara nån mil hemmifrån billigt så åket dit och köpte den. Tyvärr så var det från en 1G så min plan på att montera över svepet fick göras om. 1G har nämligen 3motorfästen på motorn och 1 på lådan. Medans den jag behöver har 3st motorfästen på växellådan. Att svetsa över motorfästen i gjutet aluminium kändes riskabelt.
Kanske det skulle gå att ta delar ur svepet och laga min låda?

Men så en dag dök det upp en annons på en 7G reservdels galant. Bara 25 mil hemmifrån och till ett löjligt pris.
Jag började prata lite med dem. Det visade sig att sambon jobbade i vännäs på veckorna vilket bara är 4 mil hemmifrån. Han erbjöd sig att dra hem bilen åt mig om jag hyrde en biltrailer fredag till söndag.
Taget!
Glömde skicka med spännbanden, så han fick köpa egna men betalade bara dem och lite soppa så fick jag bilen. hon var trött att den stod på gården!

Passade på att gå igenom elsystemet på biltrailern och fixade ett jordfel så all belysning fungerade som den skulle, då fick jag bättre pris på hyran också.


https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-40c8abc9e965bb98f6b94418c38c5ec5.jpg

Då var det bara att börja skruva ner växellådan och se om den passar.
Visste redan att växellådan är vekare, men ville besiktiga Eclipsen innan snön kom och den skulle ställas av. Så detta såg ut som en bra lösning för att kunna koncentrera sig på att hitta rätt låda i vinter.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
525 Inlägg
Skrivet 26 oktober · Inlägg av trådskaparen #19

Svänghjulet är något större på FWD turbomodellerna. Vilket gör att det ej ryms i växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-32be8b4242f0286fc2726062c2d11f8c.jpg



Vidare så stämmer bara ena infästningen till startmotorn. just för att svänghjulsdiametern skiljer sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-31c305cedb82075fdaf46c55ea54c1f4.jpg


Alla andra infästningar passar utan problem.

Drivaxlarna visade sig inte ha samma diameter i växellådsdelen. Men ut i hjullagret är det samma.

Problem är till för att lösas. Från Galanten plockade jag över:
-Startmotorplåt.
-svänghjul
-tryckplatta
-Lamell
-Växellåda
-Drivaxlar

Då var helt plötsligt Eclipsen körbar!
Delmål 1 uppnått

Nu skulle den besiktigas

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
281 Inlägg
Skrivet 26 oktober #20

Rolig läsning! big_smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang